TY - JOUR JF - mdrsjrns JO - Modares Mechanical Engineering VL - 13 IS - 1 PY - 2013 Y1 - 2013/4/01 TI - High-speed railway vehicle lateral stability analysis in curve TT - تحلیل پایداری جانبی خودروی ریلی سرعت بالا در قوس N2 - – حفظ پایداری خودروی ریلی سرعت بالا، برای جلوگیری از حوادث ناخوشایند اهمیت حیاتی دارد. به همین منظور،دینامیک خودروی ریلی با 38 درجه آزادی شامل جابجایی های طولی، عرضی و قائم، دوران حول محور های طولی، عرضی و قائم مدل شده است. در شبیه سازی تماس چرخ و ریل، از ریل الاستیک و مدل خزش غیرخطی استفاده شده است. برای حل معادلات حرکت، نرم افزار متلب و روش رانج کاتا استفاده شده است. ارتعاشات پایدار و رفتار حلقه محدود متناظر با آن بررسی شده است. به منظور مطالعه پایداری، تحلیل پدیده انشعاب انجام شده است. در این تحلیل سرعت به عنوان پارامتر انشعاب درنظر گرفته شده است. این تحلیل دربرگیرنده ی محدوده ای از شعاع قوس ریل و ضریب مخروطیت چرخ است. نشان داده شده که با افزایش ضریب مخروطیت چرخ یا با کاهش شعاع قوس ریل، سرعت بحرانی ناپایداری جانبی کاهش پیدا می کند. SP - 118 EP - 128 AU - Ghazavi, Mohamad-Reza AD - Faculti member TMU KW - Numerical simulation KW - railway vehicle dynamics KW - nonlinear creep model KW - critical hunting speed KW - bifurcation analysis UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-1638-fa.html ER -