TY - JOUR JF - mdrsjrns JO - Modares Mechanical Engineering VL - 15 IS - 8 PY - 2015 Y1 - 2015/10/01 TI - Effectiveness of performance characters of a SI engine by varying injection start position of gasoline and natural gas fuels TT - تاثیرپذیری مشخصه‌های عملکردی موتور اشتعال جرقه‌ای تک سیلندر با تغییر موقعیت شروع‌ پاشش سوخت‌های بنزین و گاز طبیعی N2 - اهمیت کنترل آلاینده‌ها و کاهش منابع فسیلی موجب توسعه سیستم‌های انژکتوری و تحقیقات روی بهینه‌سازی مصرف سوخت موتورهای احتراق داخلی شده است. هدف این تحقیق مطالعه تأثیر زاویه شروع پاشش سوخت روی مشخصه‌های عملکردی موتور مثل توان اندیکه، آلاینده‌های خروجی (CO و HC)، تاخیر در اشتعال و طول احتراق سریع با استفاده از دو سوخت مجزای بنزین و گاز طبیعی در یک موتور تک سیلندر پژوهشی پاشش راهگاهی است. در این مطالعه با ثابت گرفتن طول پاشش، زاویه جرقه، سرعت موتور و وضعیت دریچه گاز، زاویه شروع پاشش تغییر داده‌ شد. نتایج حاصله نشان می‌دهد که اگر زمان شروع پاشش طوری تنظیم شود که در مرحله مکش، سوخت در حال پاشش همراه هوای جاری وارد سیلندر شود، توان اندیکه مطلوب حاصل و مقدار آلاینده منواکسید کربن کمتری تولید می‌شود اما مقدار هیدروکربن نسوخته بیشتری منتشر می‌گردد. برای محاسبه تأخیر در اشتعال و طول احتراق سریع از آهنگ گرمای آزادشده استفاده ‌شد. بر اساس نتایج حاصله کمترین تأخیر در اشتعال در زمان آغاز پاششی صورت می‌گیرد که سهم بیشتری از سوخت در انتهای مرحله مکش وارد سیلندر شود و طول احتراق سریع کمتر وقتی حاصل می‌شود که در طول پاشش، سوخت پاششی و هوای جاری به‌طور همزمان در مرحله مکش وارد سیلندر شوند. SP - 134 EP - 142 AU - Abdi Aghdam, Ebrahim AU - Bashi, Mohsen AD - KW - SI engine KW - CNG KW - Gasoline KW - Angle of start of injection KW - Heat release rate UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-2320-fa.html ER -