%0 Journal Article %A Malekinejad Bahabadi, Hossein %A Rahimi, Gholam Hossein %A Farrokhabadi, Amin %T Numerical and experimental investigation of skin/core debonding in composite sandwich structures with corrugated core under bending loading %J Modares Mechanical Engineering %V 16 %N 6 %U http://mme.modares.ac.ir/article-15-2529-fa.html %R %D 2016 %K Sandwich structures, Bending loading, Cohesive zone model, %X سازه‌های ساندویچی سازه‌هایی هستند که از دو رویه با خواص مکانیکی بالا و هسته‌ای ضخیم ولی ضعیف و سبک تشکیل شده‌اند. به دلیل استحکام و سفتی ویژه بالا،‌‌‌‌‌‌ به طور وسیعی در سازه‌‌های مهندسی از قبیل سازه‌های هوافضایی، بدنه کشتی‌ها، پره‌های توربین و... از این سازه ها استفاده می‌شود. یکی از اصلی ترین مکانیزم‌های خرابی این سازه‌ها جدایش بین رویه و هسته می‌باشد. در این تحقیق جدایش بین رویه و هسته تحت بارگذاری خمشی استاتیکی در سازه‌های ساندویچی با رویه‌های کامپوزیتی و هسته‌ی ترکیبی ازجنس فوم پی‌وی‌سی و یک چندلایه‌ی کامپوزیتی موج‌دار با هندسه‌ی مربعی به صورت تجربی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در هریک از نمونه‌ها یک ترک اولیه ایجاد شده تا جدایش بین رویه و هسته اتفاق بیفتد و نتایج با نمونه مرجع که هسته آن ساده و فقط از فوم تشکیل شده مقایسه شده است. تاثیر ضخامت رویه‌ها بر مقاومت جدایش نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از آزمون خمش سه نقطه ای مطابق با استاندارد ASTM به همراه فیکسچرENS برای آزمون تجربی نمونه ها استفاده شده است. نتایج نشان دادند که در نمونه‌های مربعی با رویه‌ی سه و شش لایه رویه‌ی بالایی قبل از جدا شدن از هسته شکست شده و بیشترین بار قابل تحمل برای نمونه‌ی مربعی با رویه‌ی هشت لایه تا قبل ازجدایش269.26 نسبت به نمونه‌ی مرجع افزایش داشته است. تحلیل عددی جدایش در نرم‌افزار المان محدود و با استفاده از مدل ناحیه چسبنده انجام شده است. نتایج تطابق نسبی خوبی را بین داده‌های عددی و تجربی نشان دادند. %> http://mme.modares.ac.ir/article-15-2529-fa.pdf %P 52-62 %& 52 %! investigation of skin/core debonding in composite sandwich structures under bending loading %9 %L A-15-1000-1900 %+ Tarbiat Modarres Univ %G eng %@ 1027-5940 %[ 2016