TY - JOUR T1 - The Effects of Viscoelastic Material on Brake Squeal Considering Complex Eigenvalue Method TT - تاثیر ماده‌ی ویسکوالاستیک در پدیده‌ جیغ ترمز با روش مقادیر ویژه مختلط JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 13 IS - 14 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-5033-fa.html Y1 - 2014 SP - 160 EP - 170 KW - brake squeal KW - Complex Eigenvalue KW - viscoelastic absorber KW - Negami-Havriliak KW - strain energy analysis N2 - در این مقاله، استفاده از جاذب های ویسکوالاستیک به منظور بهبود پایداری سیستم ترمز یک خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. لذا به بررسی پایداری سیستم با استفاده از تئوری جدا شدن مودهای جفت شده پرداخته شده است. بنابراین نوآوری اصلی مقاله بکارگیری مدل مواد ویسکوالاستیک و استفاده از آنالیز مقادیر و یزه مختلط در پدیده جیغ ترمز می باشد. بدین منظور سیستم ترمز در یک نرم افزار اجزای محدود مدلسازی شده و برخی از پلیمرهای ویسکوالاستیک مورد استفاده در صنایع خودرو با استفاده از مدل نگامی- هاورلیاک، در نرم افزار شبیه سازی گردیده است. مقایسه مقادیر ویژه در حالت به کارگیری و عدم به کارگیری مواد ویسکوالاستیک حاکی از بهبود مود ناپایدار سیستم در فرکانس 12 کیلوهرتز می باشد. ضمنا بکارگیری این جاذب ها تاثیر خاصی در بازه ی فرکانسی پایین نخواهد داشت. در ادامه، مقایسه نتایج بدست آمده با نتایج آزمایشگاهی دیگر محققین نشان از صحت عملکرد مدل ارائه شده دارد. در نهایت با روش آنالیز انرژی کرنشی موقعیت قرارگیری لایه جاذب و ضخامت بهینه بدست امده است. M3 ER -