RT - Journal Article T1 - Experimental and numerical investigation on the effect of dimple on heat exchanger performance and louver effectiveness in multilouvered fin banks JF - mdrsjrns YR - 2015 JO - mdrsjrns VO - 15 IS - 4 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-646-fa.html SP - 195 EP - 202 K1 - Multilouvered fin K1 - Dimple K1 - In-line K1 - Staggered AB - روشهای عددی و تجربی برای بررسی اثر آرایش خطی و زیگزاگی دیمپل ساده بر افزایش انتقال حرارت و اُفت فشار جریان هوای عبوری از مجموعه پره های مولتی لوور بکار گرفته شده اند. شبیه سازی سه بُعدی بر روی یک ردیف از لوورهای ساختار مزبور انجام شده است. شبیه سازی ها در اعداد رینولدز متفاوت صورت گرفته است. نتایج شبیه سازی نشان داد که اضافه کردن دیمپل موجب افزایش انتقال حرارت شده که می توان دلیل آن را وجود منطقه گردش ایجاد شده توسط دیمپل دانست. علاوه بر این، تغییرات پیوسته دما بر روی صفحه لوور با بیشترین دما در دو سر لوور و کمترین دما در وسط لوور مشاهده شده است. همچنین، تفاوت بین این دو نقطه در اعداد رینولدز بالا به خصوص در لوورهای ابتدای بیشتر قابل رؤیت است. بازده و ضریب اثربخشی پره برای ارزیابی عملکرد لوور محاسبه شده است. عملکرد مبدل حرارتی توسط محاسبه ضریب j کلبورن و ضریب اصطکاک فانینگ f ارزیابی شده است. نتایج نشان می دهد که پیاده سازی دیمپلها بر روی صفحه لوور، ضریب j و ضریب f را افزایش می دهد. همچنین نتایج ارائه شده نشان داد که آرایش زیگزاگی در مقایسه با آرایش خطی به طور مؤثری می تواند عملکرد انتقال حرارت را بالا ببرد. نتایج نشان می دهند با به کارگیری دیمپل ضریب عملکرد حرارتی دسته فین و اثربخشی فینها در ازای افزایش قابل قبول افت فشار بالا می رود. LA eng UL http://mme.modares.ac.ir/article-15-646-fa.html M3 ER -