TY - JOUR T1 - Analyze of lubricant effect on stabilizing the dynamic behavior of slider- crank mechanism with revolute joint clearance TT - تحلیل اثر روانکاری بر پایدارسازی رفتار دینامیکی مکانیزم لنگ- لغزنده با مفصل لولای لقی‌دار JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 14 IS - 15 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-6771-fa.html Y1 - 2015 SP - 377 EP - 387 KW - Joint Clearance KW - slider- crank mechanism KW - fluid lubricant KW - Chaotic Behavior N2 - به‌طورکلی در تحلیل دینامیکی سیستم‌های مکانیکی مفاصل را به‌صورت ایده آل در نظر می‌گیرند، اما به دلیل خطاهای موجود در ساخت و مونتاژ قطعات، وجود لقی در مفاصل امری اجتناب‌ناپذیر است که این موضوع باعث ایجاد برخوردهای مکرر میان میل محور و یاتاقان شده و رفتار متناوب پایدار سیستم به رفتاری آشوبناک تبدیل می-گردد. تنزل در عملکرد دینامیکی سیستم، کاهش طول عمر قطعات در اثر خستگی و تولید ارتعاشات نامطلوب همگی ازجمله عواملی هستند که در اثر اعمال نیروهای ضربه- تماس ناشی از لقی در مفصل نتیجه می‌گردند. در ابتدا مدل‌های مختلف نیروی تماس بین دو سطح معرفی گشته و سپس، مدل دینامیکی مفصل لولای لقی دار برای دو حالت تماس خشک و مفصل روانکاری شده ارائه‌شده است. در این تحقیق، رفتار دینامیکی یک مکانیزم لنگ- لغزنده با لولای لقی دار در مفصل اتصال عضو لغزنده و میله رابط (شاتون)، با استفاده از مدل نیروی تماس لنکرانی و نیک‌روش بررسی و نسبت به حالت ایده آل مقایسه شده است. با در نظر گرفتن اثر اصطکاک میان محور و یاتاقان معادلات حرکت حاکم بر سیستم برای دو فاز تماسی و غیر تماسی استخراج گشته و مشاهده می‌گردد که سیستم مفروض به ازای اندازه لقی مشخص، رفتاری آشوبناک از خود نشان می‌دهد. به‌منظور پایدارسازی یک مدار متناوب ناپایدار موجود در جذب‌کننده آشوبناک سیستم، از یک سیال روانکار در فاصله لقی میان میل محور و یاتاقان استفاده‌شده است. M3 ER -