@ARTICLE{Farahat, author = {Maryami, Reza and Javad Poor, Morteza and Farahat, Saeid and Shafie Mayam, Mohammad Hossein and }, title = {Experimental drag reduction by injection of air bubbles in a Couette-Taylor system and in turbulent Taylor vortex flow}, volume = {14}, number = {1}, abstract ={اثر حباب ها روی کاهش درگ اصطکاکی در یک سیستم تیلور- کوئت عمودی بطور تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. حباب های هوا از قسمت پایینی سیستم به داخل جریان آب تزریق می شوند. جریان بین استوانه ها کاملا آشفته است و گردابه های تیلور در فضای حلقوی نیز ایجاد شده اند. در این آزمایشات بازه ی تغییرات عدد رینولدز دورانی 70000=>Re_w=> 5000 است. تاثیر تزریق حباب ها روی کاهش درگ اصطکاکی با اندازه گیری گشتاور اعمال شده روی استوانه ی داخلی بررسی شده است. نتایج نشان می دهند که افزایش عدد رینولدز دورانی تا یک مقدار مشخص منجر به افزایش تاثیر حباب ها روی کاهش درگ اصطکاکی می شود و برای رینولدزهای بزرگ این تاثیر عکس می گردد. بیشترین کاهش درگ حبابی ثبت شده در این آزمایشات در حدود 5% است. }, URL = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-810-fa.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-810-fa.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, doi = {}, year = {2014} }