RT - Journal Article T1 - An investigation in the effect of natural gas composition on the filling processes of an automobile CNG cylinder in order to define the optimized conditions of the fuel transmission station JF - mdrsjrns YR - 2013 JO - mdrsjrns VO - 13 IS - 9 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-8356-fa.html SP - 103 EP - 110 K1 - Compressed natural gas K1 - CNG cylinder K1 - Fast-filling process K1 - Cascade Reservoirs K1 - Thermodynamic Analysis AB - فرآیند سوخت¬گیری CNG در ایستگاه¬های سوخت¬گیری سریع صورت می¬ پذیرد که در این ایستگاه¬ها، گاز با فشارهای مختلف در 3 ردیف مخزن، که به مخازن ذخیره آبشاری مشهور است نگهداری می¬ شود. مدلسازی دقیق فرآیند سوخت¬گیری در این ایستگاه¬ها می¬تواند کمک شایانی در استفاده از این سوخت به همراه داشته باشد. از اینرو، در این تحقیق با بررسی قوانین اول و دوم ترمودینامیک، مولفه¬های موثر در فرآیند پر شدن مخزن خودرو بررسی خواهد شد. با بررسی این قوانین، می¬توان تاثیر شرایط ترمودینامیکی مخازن ذخیره، اعم از دما و فشار را بر پارامترهای مختلف سوخت¬گیری، اعم از جرم و دمای نهایی سوخت، زمان سوخت¬گیری و همچنین تولید انتروپی بررسی نمود. همچنین برای بررسی تاثیر ترکیبات متفاوت گاز طبیعی بر فرآیند سوخت گیری CNG از استاندارد AGA8 استفاده شده است که با استفاده از آن می¬توان ضریب تراکم¬پذیری گاز طبیعی را بر حسب ترکیبات مختلف محاسبه نمود. نتایج نشان می¬دهد که ترکیب گاز طبیعی، تاثیر بسزایی بر فرآیند سوخت¬گیری و پارامترهای مهم آن دارد. همچنین با محاسبه انتروپی تولیدی، می¬توان به فشارهای بهینه برای مخازن میانی (مخازن فشار پایین و فشار متوسط) با هدف کاهش مصرف انرژی کمپرسورها دست یافت LA eng UL http://mme.modares.ac.ir/article-15-8356-fa.html M3 ER -