RT - Journal Article T1 - Analysis of Stress, Strain and Estimation of Fatigue Life of Amir Kabir Semi-Submersible Drilling Platform by using Hot Spot Method in Caspian Sea JF - mdrsjrns YR - 2015 JO - mdrsjrns VO - 14 IS - 15 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-10642-fa.html SP - 345 EP - 351 K1 - Semi-submersible drilling platform K1 - Hydrodynamic loads K1 - Fatigue K1 - Hot spot stress AB - تحلیل خستگی یکی از مهمترین بخش‌های طراحی سکوهای فراساحلی است. این تحلیل با توجه به وجود نیروهای متناوب ناشی از امواج، جریانات دریایی، باد و غیره در محیط دریا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای محاسبه عمر خستگی سکوهای دریایی استفاده از روش تنش نقطه حاد می‌باشد. در این روش تنش در پای جوش توسط برون‌یابی از توزیع تنش در مجاورت جوش که توسط روش اجزای محدود یا با استفاده از اندازه‌گیری کرنش بدست آمده است، تخمین زده می‌شود. در این مقاله برای محاسبه عمر خستگی سکوی حفاری نیمه‌شناور امیرکبیر ابتدا با توجه به اطلاعات و ابعاد موجود این سکو مدل‌سازی می‌شود. سپس با توجه به شرایط محیطی دریای خزر نیروهای هیدرودینامیکی وارده بر سکو ناشی از امواج دریا، جریان دریایی و باد محاسبه می‌شوند. در ادامه نیروهای هیدرودینامیکی محاسبه شده به سکو منتقل می‌شوند و میدان‌های تنش و کرنش ناشی از این نیروهای هیدرودینامیکی در کل سکو تعیین می‌گردد. با توجه به توزیع تنش و کرنش، محل اتصال ستون و پانتون به عنوان اتصال بحرانی در کل سکو شناسایی و عمر خستگی آن به روش تنش نقطه حاد با استفاده از برون‌یابی خطی و درجه دوم محاسبه می‌گردد. LA eng UL http://mme.modares.ac.ir/article-15-10642-fa.html M3 ER -