%0 Journal Article %A ghorbanzadeh, mojtaba %T The effect of different fuels (gasoline & natural gas) on cyclic variations of a spark ignition engine running on lean mixture %J Modares Mechanical Engineering %V 13 %N 12 %U http://mme.modares.ac.ir/article-15-11076-fa.html %R %D 2014 %K cyclic variations, spark ignition engine, NG, Lean Mixture, %X شناخت تغییرات سیکلی که به نوع سوخت، نسبت هم¬ارزی، سرعت و بار موتور و مشخصه¬های هندسی موتور وابسته است از اهداف اصلی است و می¬تواند سبب نوسانات قدرت خروجی و هیدروکربن نسوخته شود. در کار حاضر اثر دو نوع سوخت بنزین و گازطبیعی روی تغییرات سیکلی در حالت مخلوط فقیر مورد بررسی قرار گرفته و از اندازه¬گیری تغییرات فشار داخل سیلندر بیش از 400 سیکل پشت سرهم یک موتور پژوهشی استفاده شده است. این بررسی برای مخلوطهای بنزین – هوا و گازطبیعی- هوا در بار کامل، سرعت rpm1800 و نسبت تراکم 8 با نسبت هم¬ارزی 94/0 صورت گرفته است. تحلیل آماری نتایج حاصله نشان داد که ضریب تغییر (COV) فشار موثر متوسط اندیکه (imep) ، قله فشار (Pmax) و مکان زاویه¬ای قله فشار در حالت مخلوط بنزین- هوا بترتیب 4/2، 29/1 و 04/1 برابر مخلوط گازطبیعی- هوا است. همچنین در زمانبندی بهینۀ¬ جرقه تغییرات imep مخلوط بنزین- هوا نسبت به Pmax سیر صعودی و نسبت به سیر نزولی دارد در حالی که برای مخلوط گازطبیعی - هوا وابستگی خاصی ملاحظه نمی¬شود. %> http://mme.modares.ac.ir/article-15-11076-fa.pdf %P 101-108 %& 101 %! The effect of fuel type (gasoline & natural gas) on cyclic variations of a spark ignition engine at a lean mixture case %9 %L A-15-1000-8555 %+ %G eng %@ 1027-5940 %[ 2014