TY - JOUR T1 - Numerical Prediction of Vibration in Flexible Tube Bundles under Two Phase Cross Flow with HEM TT - پیش بینی عددی ارتعاش در دسته سیلندر استوانه ‏ای منعطف تحت جریان دوفازی عرضی با مدل تعادلی همگن JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 14 IS - 15 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-11249-fa.html Y1 - 2015 SP - 155 EP - 169 KW - tube bundle KW - Two phase flow KW - HEM KW - FIV N2 - ناپایداری الاستیک - سیال از جمله مکانیزمهای مهم تحریک در دسته سیلندر مبدلهای حرارتی در معرض جریان عرضی میباشد که منجر به ارتعاش با دامنه بالای سیلندرها و نهایتاً ویرانی سازه میشود. جریان در طول مبدل‌های حرارتی بیشتر به صورت جریان دوفازی می‌باشد. مطالعه عددی جریانهای دوفازی بدلیل وجود پارامترهای نظیر کسر حجمی و نوع ارتباط دو فاز در سطح مشترک از پیچیدگی زیادی برخوردار است. مطالعات آزمایشگا‌هی برروی جریانهای دوفازی بسیار پرهزینه و مشکل می‌باشد، لذا استفاده از مدلهای ریاضی مناسب برای بررسی عدی جریان دوفازی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در مقاله حاضر مرز ارتعاش یک سیلندر منعطف با حل جریان دوبعدی، ناپایا، لزج و آشفته در اطراف دسته سیلندرهای استوانه‌ای در چیدمان مثلثی نرمال(30 درجه) به طور عددی پیش‌بینی شده است. بر همکنش بین سازه و سیال به صورت کاملاً کوپل صورت پذیرفته است. برای تحلیل جریان دوفازی از مدل ریاضی همگن استفاده شده است. در مدل همگن فرض می‌شود که اختلاف سرعتی بین فاز مایع و فاز گاز موجود نمی‌باشد. جهت بررسی رفتار جریان دوفازی با مدل همگن، سرعت بحرانی کاهش یافته حول یک سیلندر منعطف احاطه شده توسط دسته سیلندر صلب و منعطف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش کسر حجمی برای جریان، دامنه ارتعاش کاهش یافته و سرعت بحرانی افزایش می‌یابد. M3 ER -