AU - Javareshkian, Mohammad Hasan AU - Baghri, Amir AU - Esmaeli, Ali AU - Zamanifard, Abdolmajid TI - Aerodynamic investigation and optimization of airfoil geometry and oscillation parameters in the plunging motion using RSM PT - JOURNAL ARTICLE TA - mdrsjrns JN - mdrsjrns VO - 14 VI - 16 IP - 16 4099 - http://mme.modares.ac.ir/article-15-1319-fa.html 4100 - http://mme.modares.ac.ir/article-15-1319-fa.pdf SO - mdrsjrns 16 AB  - در این تحقیق حرکت فراز و فرود بالواره توسط یک روش عددی بر مبنای حجم محدود در رینولدزهای مختلف شبیه سازی و تاثیر ضخامت، فرکانس کاهیده و دامنه نوسان بر ضرایب آیرودینامیکی بررسی شده است. در روند عددی مذکور، از الگوریتم سیمپلسی، حل کننده ضمنی، اسکیم های مرتبه بالا و تکنیک شبکه‌های دینامیکی استفاده گردیده و جریان لزج، آرام، غیر قابل تراکم و ناپایا فرض شده است. شبیه سازی در سه عدد رینولدز 1000، 11000 و 50000 که به ترتیب مطابق با رژیم پروازی حشراتی مانند پروانه، پرنده کوچک مرغ مگس خوار و کبوتر است و در دو فرکانس کاهیده و سه دامنه نوسان انجام شده است. مقایسه نتایج این شبیه سازی با داده‌های منتشر شده، صحت تحقیق را تایید می‌نماید. توزیع فشار و گردابه‌های منتشره در اطراف بالواره نشان می‌دهند که تغییر ضخامت منجر به تاخیر در جدایش گردابه‌ها می شود و متوسط زمانی ضریب‌رانش تغییر پیدا می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دامنه نوسان و فرکانس کاهیده دو پارامتر مهم می باشد اما فرکانس کاهیده نقش موثرتری از دامنه نوسان دارد. همچنین روش پاسخ سطح تقویت شده و برای بهینه‌سازی بالواره نوسانی استفاده گردیده است. نتایج حاصله نشان می‌دهد که بالواره با ضخامت 29/0، فرکانس 08/3 و دامنه نوسان بی بعد 5/0 بشترین نیروی رانش را ایجاد می‌کنند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - mdrsjrns PG - 101 PT - YR - 2015