RT - Journal Article T1 - Numerical investigation of airfoil geometric variations impacts on flow structures in a subsonic fan using Large Eddy Simulation method JF - mdrsjrns YR - 2018 JO - mdrsjrns VO - 18 IS - 3 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-9242-fa.html SP - 153 EP - 163 K1 - Aeroelasticity؛ Large Eddy Simulation؛ Turbulent؛ Stall؛ Axial Compressor AB - در این مقاله شبیه‌سازی جریان در گذرگاه بین پره‌ا‌ی یک فن زیرصوتی با ایجاد تغییراتی در هندسه ایرفویل پره، در شرایط نزدیک به رخداد استال گردشی، به روش عددی بررسی شده است. الزامات شبیه‌سازی جریان با هدف آشکارسازی طیف آشفتگی در جریان اطراف پره، بررسی شده است. با توجه به شروع بسیاری از ناپایداری‌های آیرودینامیکی از لبه حمله پره و تاثیر هندسه این قسمت در شکل گیری نوع و شدت ناپایداری‌ها، هدف این پژوهش، بررسی اثرات تغییر در شعاع نوک ایرفویل پره‌ی فن در رخداد پدیده‌های جریانی با مقیاس‌های مختلف اعداد موج است. حل عددی میدان جریان به روش‌های مختلف مدل‌سازی و شبیه‌سازی عددی آشفتگی انجام شده و توانمندی روش‌های گوناگون در آشکارسازی پدیده‌های جریان مشخص شده است. ایرفویل به کار رفته در هندسه‌ی پره در پژوهش‌های پیشین، از سری NACA-65 استاندارد است، که در این پژوهش با %50 تغییر شعاع لبه حمله‌، تاثیر هندسه‌ی پره بر ساختار جریان بررسی شده است. همچنین الزامات شبکه در شبیه‌سازی عددی به طور ویژه بررسی شده و پیشنهادهایی برای استفاده در فرآیندهای شبیه‌سازی آیروالاستیسیته ارائه شده است. در کار حاضر، سطح دقت و قابلیت اتکا به نتایج به دست آمده با روش شبیه-سازی گردابه‌های بزرگ، با بررسی طیف انرژی و تخمین میزان انرژی آشکار شده مورد توجه قرار گرفته است. نتایج نشان‌دهنده‌ی اثر گذاری دقت حل و تراکم شبکه به طور خاص بر پدیده‌های مقیاس کوچک و طیف جریان است. همچنین تغییر در هندسه پره، بر توزیع طیفی انرژی میان پدیده‌های مقیاس کوچک، اثر قابل توجهی داشته است. LA eng UL http://mme.modares.ac.ir/article-15-9242-fa.html M3 ER -