TY - JOUR T1 - Simulation of the blast wall geometry effect on the blast wave attenuation TT - شبیه سازی اثر تغییر هندسه دیوار بلست بر افزایش میرایی موج بلست انفجار JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 17 IS - 3 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-2608-fa.html Y1 - 2017 SP - 63 EP - 71 KW - Blast wall KW - Blast wave KW - Computational fluid dynamic KW - Canopy geometry N2 - دیوارهای بلست به منظور کاهش شدت موج بلست انفجار و محافظت از اهداف مهم مورد استفاده قرار می گیرند. این موانع با انعکاس بخشی از موج بلست به سمت منبع انفجار و ایجاد آشفتگی در جریان موج، شدت آن را کاهش می دهند. شکل هندسی دیوارهای بلست به عنوان عاملی تاثیرگذار می تواند موجب کاهش شدت موج بلست و افزایش اثر محافظتی این نوع موانع گردد. در این تحقیق زوایای خمیدگی مختلف دیوارهای بلست با شکل هندسی "سایبان"، به منظور دستیابی به یک زاویه بهینه خمیدگی با بیشترین میزان میرایی موج بلست مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه سازی برخورد موج بلست با دیوار از دینامیک سیالات محاسباتی به روش حجم محدود و نرم افزار متن باز اپن فوم استفاده شده است. نتایج شبیه سازی عددی که با استفاده از مدل آشفتگی LES انجام شده است، توصیف دقیق تری از مکانیزم میرایی موج بلست با استفاده از مانع با شکل هندسی سایبان ارائه کرده است. همچنین مقایسه ی نتایج بیشینه فشار و گردابه های ایجاد شده در پشت مانع سایبان با دیوار کاملاً عمودی، نشان می دهد که استفاده از مانع با هندسه ی سایبان تا حدود 14% میزان میرایی موج بلست را افزایش می دهد. از طرف دیگر، با افزایش زاویه قسمت خمیده مانع سایبان از صفر تا 67.5 درجه، به تدریج میزان میرایی موج بلست برخورد کرده به مانع تا حدود 4% افزایش می یابد. M3 ER -