%0 Journal Article %A Karimyan, Amir %A Ebrahimi-Nejad Rafsanjani, Salman %T Vibro-acoustic analysis of tire and rim finite element model coupled with fluid acoustic cavity %J Modares Mechanical Engineering %V 17 %N 4 %U http://mme.modares.ac.ir/article-15-9797-fa.html %R %D 2017 %K Tire Noise, Vibro-Acoustic Analysis, Finite element model, Acoustic Resonance؛ Spindle Forces, %X مشخصه‌های ارتعاشی و نویزی خودرو نقش اساسی در آسایش سرنشینان ایفا می‌کنند. صداهای ناشی از تماس تایر با جاده یکی از منابع اصلی سروصدا در خودروهای سواری است که در اثر چرخیدن تایر خودرو بر سطوح ناهموار بوجود می‌آید. با توجه به اهمیت تحریکات وارده از طریق ساختار آج به حفره سیال و انتقال نویز و ارتعاشات آن به رینگ، در این مقاله به آنالیز ارتعاشی-آکوستیکی مدل کوپل ساختار تایر، رینگ و حفره سیال آکوستیکی پرداخته شده است. به منظور ایجاد مدل کوپل شده عددی با روش المان محدود ابتدا به مدل‌سازی تایر (با درنظر گرفتن آج و دو دیواره جانبی آن) و رینگ فولادی پرداخته شده است. سپس بر روی مدل‌های ایجاد شده آنالیز مودال انجام شده تا به کمک آن بتوان فرکانس و شکل مودهای مربوط به رزونانس ساختاری و آکوستیکی را پیدا کرد. در ادامه با استفاده از کوپل کردن محیط هارمونیک، مودال و استاتیکی و به کمک افزونه آکوستیکی، به آنالیز آکوستیکی مدل کوپل شده تایر و رینگ با حفره سیال برای محاسبه فشار آکوستیکی، تراز فشار صوتی، پاسخ‌های هارمونیکی از جمله نیروهای توپی چرخ و نمودارهای وابسته به فرکانس سیستم پرداخته می‌شود. در نهایت، با کمک مدل ارائه شده به بررسی پارامترهای موثر بر سطح نویز تایر پرداخته می‌شود. %> http://mme.modares.ac.ir/article-15-9797-fa.pdf %P 381-392 %& 381 %! Vibro-acoustic analysis of coupled tire, rim and acoustic cavity model %9 %L A-15-19208-1 %+ Head of Vehicle Dynamic Systems Department, School of Automotive Engineering, Iran University of Science and Technology %G eng %@ 1027-5940 %[ 2017