TY - JOUR JF - mdrsjrns JO - Modares Mechanical Engineering VL - 17 IS - 5 PY - 2017 Y1 - 2017/7/01 TI - Comparison of Various Arrangement Effects of V-Shape Rib Technologies on Turbulence and Heat Transfer Enhancement in Gas Turbine Blade Internal Cooling TT - مقایسه تأثیر چیدمان مختلف تکنولوژی ریب های V شکل در افزایش توربولانس جریان و انتقال حرارت در خنک کاری داخلی پره های توربین گاز N2 - افزایش دمای گاز ورودی به توربین‌های گازی باعث افزایش قدرت و راندمان حرارتی آن‌ها خواهد شد. با توجه به محدودیت دمایی آلیاژهای مورد استفاده، به‌کارگیری روش-هایی جهت کاهش دمای اجزای توربین گاز به‌خصوص پره‌های توربین، امری ضروری خواهد بود. امروزه تکنولوژی دنده‌های V شکل نیز به علت انتقال حرارت مناسب، مورد توجه محققان و پژوهشگران خنک‌کاری داخلی پره‌های توربین گاز واقع شده است. هدف از این مقاله ارائه و مقایسه دو نمونه از چیدمان‌ پیشنهادی جدید دنده‌های V شکل به‌صورت چیدمان تناوبی و چیدمان روی یک خط در حالت جهت‌گیری به سمت پایین‌دست در دو صفحه مخالف در یک کانال مستطیلی و همچنین بررسی و امکان‌سنجی سیالاتی و انتقال حرارتی آن‌ها به‌منظور استفاده در خنک‌کاری داخلی پره توربین گاز می‌باشد. برای اعتبارسنجی از یک نمونه نتایج تجربی موجود استفاده شده و در ادامه، نتایج برای اعداد بی‌بعد 2000 SP - 316 EP - 326 AU - Hosseinalipour, Seyed Mostafa AU - Afkari, Parisa AU - Shahbazian, Hamidreza AD - KW - Gas Turbine KW - thermal efficiency KW - blade cooling KW - numerical simulation UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-1947-fa.html ER -