TY - JOUR T1 - Dynamic Behavior of a Turbojet Engine in Response to Fuel Flow Rate TT - مدل سازی دینامیکی رفتار گذرای موتور توربوجت به ازای تغییرات دبی سوخت JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 17 IS - 1 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-2722-fa.html Y1 - 2017 SP - 23 EP - 30 KW - Turbojet Engine KW - Transient Behavior KW - Inter-component Volume Method KW - Fluctuation in Fuel Flow KW - Thrust N2 - در مطالعه‌ی حاضر، رفتار گذرای موتور توربوجت تک‌ شفته در اثر اعمال تغییرات دبی سوخت با استفاده از مدل مرتبه‌ی چهارم غیر خطی و بر اساس معادلات دینامیک حرکت طولی هواپیما، دینامیک کمپرسور، دینامیک توربین و دینامیک دورانی روتور مورد بررسی قرار گرفته است. مدل‌سازی بر پایه‌ی زمان و ارائه‌ی وضعیت متغیرهای ترمودینامیکی در طول مدت مدل ‌سازی و همچنین در دسترس قرار دادن متغیرهای ترمودینامیکی در تمامی پنج قسمت موتور، جزو مزیت‌های این تحقیق نسبت به مطالعات قبلی انجام شده است. به علاوه استفاده از روش حجم ذخیره شده در اجزا یکی دیگر از برتری‌های این بررسی نسبت به مطالعات قبلی است. در این روش با اعمال تغییرات فشار و دما ناشی از ذخیره‌ی جرم در اجزا به مدلی بسیار دقیق‌تر دست یافته شده است. با بهره‌ گیری از روش مذکور و نیز استفاده از روابط ترمودینامیکی و دینامیک گاز، معادلات کلی حاکم بر موتور به دست آمده و با شبیه سازی در نرم افزار متلب، اثر تغییرات دبی سوخت بر متغیرهای مورد نظر بررسی شده ‌است. لازم به ذکر است که در مدل سازی، پرواز به صورت افقی و در ارتفاع مشخص 2500 متر در نظر گرفته شده است. تغییرات تراست موتور با زمان به عنوان کمیت مطلوب مدل‌سازی ارائه شده است. اضافه کردن تغییرات سرعت هواپیما به ورودی موتور، به عنوان کمیت موثر در دبی ورودی، از دیگر اقدام‌های موثر برای افزایش دقت مدل‌سازی بوده ‌است. مدل ‌سازی تغییرات تراست موتور بر حسب زمان امکان طراحی کنترلر مناسب را به عنوان گام بعدی تحقیق فراهم می‎کند. M3 ER -