RT - Journal Article T1 - Study of the Influences of Unsteadiness on the Multicomponent Fuel Droplets JF - mdrsjrns YR - 2017 JO - mdrsjrns VO - 17 IS - 1 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-11040-fa.html SP - 293 EP - 304 K1 - Unsteadiness Effect K1 - Droplet Evaporation K1 - Multicomponent K1 - Fuel AB - هدف از این مقاله بررسی ویژگی‌های تبخیر سوخت‌های تک‌جزئی و چندجزئی و مطالعه اثر ترم ناپایایی بر تبخیر قطرات این سوخت‌ها می‌باشد. بدین منظور از دو رویکرد کاملا گذرا و شبه‌پایا استفاده شده است. در این دو رویکرد معادلات اجزا، ممنتوم، و انرژی برای فاز گاز و معادلات اجزا و انرژی برای فاز مایع، با فرض خواص متغیر با دما، به صورت عددی حل شده‌اند. نتایج حاصل از روی‌کرد کاملا گذرا برای قطرات تک‌جزئی و چندجزئی در فشار اتمسفریک برای سوخت‌هایی با فراریت کم و زیاد و در گستره‌ی دمایی متنوع، تطابق مناسبی با داده‌های تجربی موجود در ادبیات دارد. در این مطالعه از سه هیدروکربن هپتان، دکان، و هگزادکان به منظور بررسی آثار فراریت سوخت بر تبخیر استفاده شده است. با بررسی تبخیر سوخت دو جزئی، از منظرهای متفاوت تبخیر چند مرحله‌ای برای قطرات چندجزئی بیان شده است. با استفاده از دو معیار ناپایایی مربوط به نفوذ جرمی بخار سوخت و نفوذ حرارت در سطح قطره، میزان شبه‌پایا بودن فرآیندهای حرارت و نفوذ در فاز گاز بررسی شده، و میزان انحراف رویکرد گذرا از رویکرد شبه‌پایا توجیه شده است. نتایج نشان می‌دهند که دمای محیط و نوع سوخت تاثیر زیادی در ناپایایی دارند؛ بطوریکه با افزایش دما و سنگین‌تر شدن سوخت میزان انحراف رویکرد شبه‌پایا از رویکرد گذرا افزایش می‌یابد. همچنین انحراف بین نتایج دو رویکرد با افزایش اختلاف فراریت سوخت‌ها بیشتر می‌شود و رویکرد شبه‌پایا برای قطرات سبک‌تر و اجزایی با فراریت مشابه نتایج نزدیکتری به رویکرد گذرا ارائه می‌دهد. LA eng UL http://mme.modares.ac.ir/article-15-11040-fa.html M3 ER -