RT - Journal Article T1 - Numerical study on the effects of different injection patterns in an annulus injector on the performance of a diesel engine JF - mdrsjrns YR - 2018 JO - mdrsjrns VO - 18 IS - 2 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-10763-fa.html SP - 423 EP - 433 K1 - Annulus Injector؛ Injector spray function؛ Numerical methods؛ Diesel engine performance AB - یکی از راهکارهای بهبود عملکرد موتورهای دیزلی استفاده از آهنگ پاشش مناسب سوخت می‌باشد در این مقاله شش تابع پاشش سوخت مختلف انتخاب و اثر آن بر روی عملکرد موتور دیزل به روش عددی، با استفاده از نرم افزار فایر مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد انژکتور مقطع حلقوی با افزایش زاویه‌ی سوخت موجب توزیع مناسب آن در داخل محفظه احتراق موتور می‌شود. با استفاده از توابع پاششی مناسب سوخت، توان موتور افزایش و مقدار آلاینده‌های تولیدی آن کاهش می‌یابد. پاشش سوخت شبه مثلثی در مقایسه با نرخ پاشش ثابت دارای عملکرد مناسب‌تری می‌باشد و در این تابع مصرف سوخت ویژه تا 0.2043 kg/kJ کم می‌شود و این در حالی است که مقدار توان در این حالت تا 27.5% افزایش و مقدار اکسید نیتروژن اندکی افزایش می‌یابد. در تابع ثابت-کاهشی مقدار مصرف سوخت ویژه تا 0.2029 kg/kJ کاهش ولی در این حالت مقدار اکسید نیتروژن در مقایسه با تابع ثابت افزایش می‌یابد. تابع ثابت-افزایشی دارای توان تولیدی تقریبا برابر با تابع ثابت بوده ولی در این حالت مقدار اکسید نیتروژن تولیدی به مقدار مناسبی کاهش می‌یابد. LA eng UL http://mme.modares.ac.ir/article-15-10763-fa.html M3 ER -