Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
15
9
online
1
fulltext
fa
تحلیل عددی جریان در استوانهی شبیهسازِ محفظه احتراقِ گردابهای موتورهای سوخت مایع و تست تجربیِ آن
Numerical analysis of the flow in vortex combustion chamber simulator cylinder of liquid propellant engines and its experimental test
محفظه احتراق گردابهای نسل جدید محفظهی موتورهای سوخت مایع میباشد که در آن با چیدمان متفاوت انژکتورها، یک جریان گردابهای درون محفظه احتراق ایجاد میکنند. این گردابه کمک زیادی به خنککاری و افزایش میزان اختلاط مولفههای پیشرانه در محفظه احتراق میکند و میتوان در یک محفظه با حجم کوچک، یک احتراق کامل ایجاد نمود. در پژوهش حاضر برای بررسی تاثیر پارامترهای مختلف ـ از جمله افت فشار، تعداد و زاویه ورودی انژکتورها، قطر محفظه و ضخامت پلهی تکیهگاهی ـ بر عملکرد این نوع محفظهها، یک محفظه گردابهای برای انجام تستهای سرد با سیال عامل آب طراحی و ساخته شده است. محفظه ساخته شده، قابلیتهای زیادی دارد؛ از جمله سهولت تعویض، تغییر افت فشار و تغییر زاویهی ورودی انژکتورها و بررسی ضخامتهای مختلف پلهی تکیهگاهی جهت ایجاد جریان گردابهای. با توجه به اینکه بررسی کلیهی پارامترها به صورت تجربی هزینهبر میباشد، تست سرد برای چند نمونه انجام و شبیهسازی و اعتبارسنجی در آن صورت گرفته است. نتایج شبیهسازی و عملکرد محفظه در تستها تطابق خوبی دارند و میتوان با اطمینان از مدل شبیهسازی، برای بررسی فرآیندها و پارامترهای دیگر محفظه استفاده کرد. با انجام این تستها میتوان در جهت طراحی، ساخت و تست محفظه احتراق گردابهای اصلی قدم برداشت.
Vortex combustion chamber is the new generation of liquid propellant engines chamber, where with the help of different arrangement of injectors, an inner combustion chamber vortex flow is created. This vortex can extremely help cooling and increasing the amount of propellant components mixing in the combustion chamber so it makes it possible to create a complete combustion in a low- capacity chamber. In this research, a vortex chamber has been designed and manufactured for carrying out cold tests with water as its working fluid, in order to study impact of different parameters, including pressure drop, injector quantity and input angle, chamber diameter and the thickness of the supporting step, on the performance of this type of chambers. The designed chamber, has a great deal of capabilities such as replacement ease, change in pressure drop and injectors’ input angle and studying different supporting step’s thickness to create vortex flow. Since practical investigation of all parameters is not cost-effective, cold test has been conducted for some samples and both simulation and validation have been done for it. The simulation results and chamber performance in the tests could match very well; therefore as a result of simulation assurance, the processes and other parameters in the chamber could be studied. By doing these tests we can move toward design, manufacture and test of the main vortex combustion chamber.
محفظه احتراق گردابهای,انژکتور,جریان گردابهای,تست سرد
Vortex combustion chamber,injector,vortex flow,cold test
313
321
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-8104&slc_lang=fa&sid=15
Esmaeil
Valizadeh
اسماعیل
ولی زاده
100319475328460058623
100319475328460058623
No
KNTU University of Technology
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Seyed Mojtaba
Mousavi Naeenian
سید مجتبی
موسوی نائینیان
100319475328460058608
100319475328460058608
Yes
KNTU university of technology
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Mohammad Mahdi
Heydari
محمد مهدی
حیدری
100319475328460058607
100319475328460058607
No
Malek Ashtar University
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
Hamidraza
Saadati
حمیدرضا
سعادتی
100319475328460058606
100319475328460058606
No
Malek Ashtar University
دانشگاه صنعتی مالک اشتر