Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
2
online
1
fulltext
fa
بررسی عددی تاثیر توابع پاششی مختلف در یک انژکتور مقطع حلقوی بر روی عملکرد موتور دیزل
Numerical study on the effects of different injection patterns in an annulus injector on the performance of a diesel engine
یکی از راهکارهای بهبود عملکرد موتورهای دیزلی استفاده از آهنگ پاشش مناسب سوخت میباشد در این مقاله شش تابع پاشش سوخت مختلف انتخاب و اثر آن بر روی عملکرد موتور دیزل به روش عددی، با استفاده از نرم افزار فایر مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد انژکتور مقطع حلقوی با افزایش زاویهی سوخت موجب توزیع مناسب آن در داخل محفظه احتراق موتور میشود. با استفاده از توابع پاششی مناسب سوخت، توان موتور افزایش و مقدار آلایندههای تولیدی آن کاهش مییابد. پاشش سوخت شبه مثلثی در مقایسه با نرخ پاشش ثابت دارای عملکرد مناسبتری میباشد و در این تابع مصرف سوخت ویژه تا 0.2043 kg/kJ کم میشود و این در حالی است که مقدار توان در این حالت تا 27.5% افزایش و مقدار اکسید نیتروژن اندکی افزایش مییابد. در تابع ثابت-کاهشی مقدار مصرف سوخت ویژه تا 0.2029 kg/kJ کاهش ولی در این حالت مقدار اکسید نیتروژن در مقایسه با تابع ثابت افزایش مییابد. تابع ثابت-افزایشی دارای توان تولیدی تقریبا برابر با تابع ثابت بوده ولی در این حالت مقدار اکسید نیتروژن تولیدی به مقدار مناسبی کاهش مییابد.
One of the important ways for improving performance of diesel engines is selecting of a proper and efficient fuel injection pattern. In this study six different patterns of fuel injection have been considered and performance of a diesel engine by using these patterns of fuel injection have been investigate numerically by employing AVL Fire. An annulus nozzle have been consider for the fuel injection system. It is expected that considering an annulus nozzle lead to increase of spry cone angle and proper distribution of the fuel inside the combustion chamber. Results show that employing proper and efficient patterns of fuel injection lead to increase of engine power and decrease of exhaust pollutants gases. Results also show that by employing a quasi-triangle fuel injection pattern, the diesel engine has better performance in competition with the case of using a constant fuel injection. It is found that by employing a quasi-triangle pattern of fuel injection, SFC reduces to 0.2043 kg/kJ, while the engine power increased by 27.5% and the magnitude of NO increases slightly. In the case of employing a constant-decreasing fuel injection pattern, the magnitude of SFC reduces to 0.2029kg/kJ whereas the magnitude of NO increases in comparison with the case of using constant fuel injection pattern. Numerical results show that by employing a constant-increasing pattern of fuel injection, the engine power is approximately equal to the engine’s power in the case of using a constant fuel injection pattern. But in this case the magnitude of NO reduces considerably.
انژکتور مقطع حلقوی, تابع پاشش انژکتور, روش عددی, عملکرد موتور دیزل
Annulus Injector؛ Injector spray function؛ Numerical methods؛ Diesel engine performance
423
433
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-26958-1&slc_lang=fa&sid=15
rasool
Esmaelnajad
رسول
اسمعیل نژاد
1003194753284600230911
1003194753284600230911
No
Department of Mechanical Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز ایران
Mohamad Tagi
Shervani-Tabar
محمد تقی
شروانی تبار
1003194753284600230912
1003194753284600230912
Yes
Department of Mechanical Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز ایران
Moharram
Jafari
محرم
جعفری
1003194753284600230913
1003194753284600230913
No
Department of Mechanical Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز ایران - دانشکده مهندسی مکانیک تبریز
seied esmaeel
razavi
سید اسماعیل
رضوی
1003194753284600230914
1003194753284600230914
No
Department of Mechanical Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز/دانشکده مکانیک