Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
16
12
online
1
fulltext
fa
مطالعهی عددی تاثیر گرفتگی بر پارامترهای همودینامیکی در شاخه LAD کرونری با روش کوپل سه بعدی - صفر بعدی
Numerical study of the effect of stenosis on the hemodynamic parameters in branch of LAD coronary using 0D/3D coupling method
گرفتگی در عروق کرونری و بیماریهای قلبی - عروقی دیگر نظیر آترواسکلروسیس، از دلایل عمده مرگ و میر در دنیا است. شبیهسازی عددی جریان خون در عروقی که دچار گرفتگی شده است، میتواند به ارزیابی پزشکی برای درمان گرفتگی کمک کند. هدف از این مقاله، یافتن تاثیر گرفتگی عروق بر روی پارامترهای همودینامیکی با شبیهسازی عددی جریان خون در شاخه LAD عروق کرونری است. دامنه محاسباتی با استفاده از تصاویر CT برگرفته از قلب انسان تعیین شده است. در این تحقیق خون، سیالی هموژن، نیوتونی و جریان خون، ضربانی فرض شده است. برای مدلسازی واقعی موج جریان و فشار خون، در خروجی عروق کرونری از مدل لامپ هفت المانی استفاده شده است، به عبارت دیگر مدل لامپ صفر بعدی (0D) به مدل سه بعدی (3D) کوپل شده است. نتایج نشان میدهد که موج جریان محاسبه شده در عروق کرونری برخلاف جریان در آئورت، در فاز سیستول مینیمم و در فاز دیاستول ماکزیمم است. همچنین با افزایش درصد گرفتگی از 30 به 60 درصد در حالت فیزیکی استراحت افت جریان قابل توجهی مشاهده نمیشود و این مساله با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شده است. از طرفی نتایج نشان میدهد با افزایش گرفتگی، تنش برشی متوسط زمانی در ناحیه گرفتگی افزایش و در نواحی قبل و بعد از گرفتگی کاهش مییابد، همچنین بررسی شاخص برش نوسانی نشان میدهد که در وضعیت گرفتگی 60 درصد و در شاخه اصلی پاییندست این شاخص ماکزیمم مقدار خود را دارد که نشان دهنده وجود جریانهای به هم ریخته در این ناحیه است.
Stenosis in coronary artery and the other cardiac diseases such as Atherosclerosis is major cause of death in the world. Numerical simulation of blood flow can help medical evaluation to curve arteries have been stenosis. The purpose of this paper is to find the effect of arteries stenosis on the hemodynamic parameters by simulation of blood flow in LAD branch of coronary artery. The computational domain has been determined from CT images of human heart. In this study, blood is assumed to be homogeneous, Newtonian and the blood flow assumed to be pulsatile. In order to more realistic modeling of flow and pressure, Seven–element lumped model has been used in coronary artery outlet, in order words the 0D and 3D models are coupled together. The results indicate that the calculated flow wave is the minimum in systolic phase and maximum in diastolic phase in coronary artery, in contrast with Aorta. On the other hand, by increasing the stenosis percent from 30 to 60 percent, no significant drop of flow has been observed in the state of rest, and it has been validated with experimental results. The results indicate that with increasing stenosis, time average wall shear stress in the stenosis region increases, while it decreases before and after the stenosis, also the investigation of oscillating shear index indicates that in the state of 60% of stenosis and in the main downstream branch, it has the maximum value, that is indicative of the presence of turbulent flow in this region.
خون,نیوتونی,عروق کرونری,گرفتگی,پارامترهای همودینامیکی
Blood,Newtonian,Coronary Artery,Stenosis,Hemodynamic parameter
195
203
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-8578&slc_lang=fa&sid=15
Ghassem
Heidarinejad
قاسم
حیدری نژاد
100319475328460065399
100319475328460065399
Yes
Tehran, Ale Ahmad Ave, Tarbiat Modares University,Faculty of Mechanical Engineering, Room 317
تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، اتاق 317
Hamidreza
Babakhani
حمیدرضا
باباخانی
100319475328460065411
100319475328460065411
No
تهران، بزرگراه جلال آل احمد، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه CFD
Alireza
Rostami
علیرضا
رستمی
100319475328460065412
100319475328460065412
No
استادیار دانشگاه علوم پزشکی اراک