Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
14
12
online
1
fulltext
fa
بررسی تجربی تأثیر موقعیت آغاز پاشش بنزین روی تغییرات سیکلی یک موتور پژوهشی تک سیلندر اشتعال جرقهای
Experimental study of the effect of gasoline injection start position on cyclic variation of a single cylinder research SI engine
سیستم سوخترسانی و کنترل اختلاط سوخت و هوا از چالشهای اساسی محققان موتورهای اشتعال جرقهای بوده است. مدیریت در کیفیت مخلوط و اقتصاد سوخت سبب تعویض سیستمهای کاربراتوری به انژکتوری شده است. موقعیت آغاز پاشش و طول پاشش سوخت روی عملکرد موتور نقش مهمی دارد. در کار حاضر از یک موتور تک سیلندر پژوهشی با قابلیت تنظیم زمانبندی جرقه که به یک سیستم سوخترسانی پاشش راهگاهی با قابلیت تنظیم موقعیت آغاز پاشش و طول زمان پاشش بنزین مجهز است استفاده شد. نسبت تراکم، سرعت موتور و موقعیت آغاز پاشش به ترتیب به 8، rpm1800 و نقطه مرگ بالای تنفسی تنظیم شد. طول پاشش و زمانبندی جرقه طوری میزان شد که در نسبت همارزی (سوخت به هوا) 90/0 حداکثر گشتاور خروجی حاصل شود. با تثبیت آنها، موقعیت آغاز پاشش در بازه 180- تا 180 درجه نسبت به مرگ بالای تنفس با گام 30 درجه تغییر داده شد. برای هر یک از آنها تغییرات فشار سیلندر 500 سیکل پشت سرهم ثبت و ذخیره شد. نتایج حاصله نشان داد که پراکندگی دادههای فشار موثر متوسط اندیکه (imep) برای حالتهای با موقعیت آغاز پاشش سوخت بعد از مرگ بالای تنفسی بیشتر از حالتهای با موقعیت آغاز پاشش قبل از مرگ بالای تنفسی بود. همچنین مقادیر میانگین imep و قله فشار و ضرایب تغییر آنها با موقعیت آغاز پاشش سوخت تغییر کرد و برای حالتهایی که پراکندگی دادههای imep بیشتر بود مقادیر میانگین imep بزرگتر و میانگین isfc کوچکتر ظاهر شد.
Fuel metering system and controlling fuel-air mixture of spark ignition engines have been the major goals for the researcher. Management in mixture quality and fuel economy have resulted in changing carburetor systems to injection systems. Start of fuel injection position and injection duration play important role in engine performance. In the current work a single cylinder research engine with capability of adjusting spark timing and controlling gasoline injection start position and duration was utilized. Compression ratio, engine speed and injection start position were adjusted to 8, 1800 rpm and breathing top dead center (BTDC), respectively. Injection duration and spark timing were controlled so that to achieve maximum output torque at equivalence ratio of 0.90. Fixing them, the start of injection was only changed in the range of -180 to 180°CA relative to BTDC with a 30°CA increment. For each case, cylinder pressure of 500 successive cycles were recorded and stored. The obtained results showed that the dispersion of indicated mean effective pressure (imep) data of the cases with injection position start after BTDC were higher than those of the cases with injection position start before BTDC. Also, the average values of imep and peak pressure and their coefficient of variation changed with varying fuel injection start position; and for the cases of high dispersion in imep data, the average values of imep and isfc appeared to be high and low respectively.
پاشش بنزین,تغییرات سیکلی,موتور اشتعال جرقهای,موقعیت آغاز پاشش
Gasoline injection,cyclic variations,spark ignition engine,start position of injection
35
42
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-8870&slc_lang=fa&sid=15
Ebrahim
Abdi Aghdam
ابراهیم
عبدی اقدم
100319475328460053504
100319475328460053504
Yes
استاد دانشگاه محقق اردبیلی
Mohsen
Bashy
محسن
باشی
100319475328460053505
100319475328460053505
No
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی