Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
14
9
online
1
fulltext
fa
ساخت و بررسی عملکرد لایه تشعشعی کاتالیستی برای احتراق بدون شعله گاز طبیعی در شرایط آب و هوایی مختلف
Fabrication and performance study of the radiative catalytic pad for flameless combustion of natural gas in different climate conditions
در مطالعه حاضر، به ساخت و بررسی عملکرد لایه تشعشعی کاتالیستی در شرایط کارکردی و آب و هوایی مختلف پرداخته شده است. برای تهیه کاتالیست از g1 هگزا کلروپلاتینیک اسید شش آبه در 5/0 لیتر حلال شامل 50% آب مقطر و 50% اتانول استفاده شده و محلول حاصل روی پایه از جنس پتوی آلومینا-سیلیکاتی اسپری گردید. لایه آغشته شده، پس از خشک شدن و کلسیناسیون در کوره، آماده استفاده گردید. عملکرد لایه کاتالیستی با طراحی و ساخت دستگاه تست با قابلیت اندازهگیری پارامترهایی نظیر دمای سطح و عمق لایه کاتالیستی، میزان آلایندههای CO و NOx، دبی و فشار سوخت و دبی گردش هوای اجباری بر روی سطح پنل، مورد ارزیابی قرار گرفت. با قرار دادن پنل حاوی لایه کاتالیستی در یک محفظه تست محیطی، اثر شرایط آب و هواییِ زمستانی چند شهر ایران نظیر بروجرد، خلخال، لاوان، ماهشهر و پولادشهر بر روی عملکرد پنل بررسی شد. دمای سطح پنل به طور میانگین برابر با °C350 بوده و میزان تولید آلایندههای NOx برابر با صفر و میزان CO زیر ppm 5 اندازهگیری شد. همچنین در شهر خلخال با کمترین دما و رطوبت، بیشترین میزان دمای سطح ثبت گردید و بیشترین میزان انتشار CO (حدود ppm 3) در شهر ماهشهر با بیشترین دما و رطوبت، ثبت شد. نشان داده شد که افزایش دبی سوخت باعث افزایش دمای سطح و افزایش میزان آلاینده CO میشود و با کاهش دما و رطوبت محیط، دمای سطح افزایش مییابد.
In the present study, fabrication and performance testing of a flameless catalytic pad has been investigated. The catalyst was prepared with 1g of H2PtCl6.6H2O solved in 0.5 liter solvent contains 50% water and 50% ethanol and sprayed on the alumina - silica fiber mat as the catalyst support. The wet pad was dried and calcined before usage. The performance of the heater was evaluated by design and fabrication of a test stand which was capable of measuring parameters such as temperature at surface and in depth of the catalyst layer, the amount of pollutants such as CO and NOx, flow rate and pressure of the fuel and surface air circulation in front of the pad. In addition, by placing the panel containing the pad in an environmental test chamber, the effect of different climate conditions in five cities of Iran, i.e., Borojerd, Khalkhal, Lavan, Mahshahr and Puladshahr were investigated. Average surface temperature of the pad was measured about 350°C. No NOx was detected and CO emission of the burner was measured up to 5ppm. In Khalkhal conditions with the lowest temperature and humidity, the highest temperature at surface was recorded and the maximum CO emissions in Mahshahr with the highest temperature and humidity was about 3ppm. It was shown that increasing the fuel flow rate increases the surface temperature and CO emissions. It was also shown that an increase of environment temperature and humidity, increases the surface temperature.
احتراق کاتالیستی,پنل تشعشعی,تهیه کاتالیست پلاتین,تست شرایط محیطی
catalytic combustion,radiative catalytic pad,impregnation of support,Pt on Alumina fiber,Environmental test
57
64
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-9146&slc_lang=fa&sid=15
Sayed Mostafa
Hosseinalipour
سید مصطفی
حسینعلی پور
100319475328460053771
100319475328460053771
Yes
دانشگاه علم و صنعت
دانشکده مهندسی مکانیک
Mohammadmehdi
Namazi
محمدمهدی
نمازی
100319475328460053112
100319475328460053112
No
دانشگاه علم و صنعت ایران
Arvin
Behravan
آروین
بهروان
100319475328460053111
100319475328460053111
No
دانشگاه علم و صنعت ایران
Khashayar
Ghadiri
خشایار
قدیری
100319475328460053110
100319475328460053110
No
دانشگاه علم و صنعت ایران
Masoud
Madadelahi
مسعود
مددالهی
100319475328460053109
100319475328460053109
No
دانشگاه علم و صنعت ایران