Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
16
10
online
1
fulltext
fa
تحلیل عملکرد ترمواکونومیکی یک سیستم تولید همزمان مقیاس کوچک بر پایه موتور دیزل
Thermoeconomic performance analysis of a small-scale CHP system based on diesel engine
در این پژوهش یک سیستم تولید همزمان توان و گرما بر پایه موتورهای دیزل مورد مطالعه قرار میگیرد. به همین منظور تحلیل پارامتری بر اساس قوانین اول و دوم ترمودینامیک برای یک سیستم تولید همزمان انجام میشود. در این بررسی بهجای مدلسازی چرخهی استاندارد هوا، چرخهی استاندارد هوا و سوخت و همچنین فرآیند احتراق شبیهسازی میگردد که باعث بیشتر شدن دقت نتایج میشود. از آنجا که یک چرخه استاندارد دیزل تفاوتهای بسیاری با یک چرخه واقعی دارد، گاز خروجی از محفظه احتراق یک موتور دیزل واقعی تولید داخل نیز برای شبیهسازی سیستم تولید همزمان مورد استفاده قرار میگیرد و مبادلهکن گرمای سیستم تولید همزمان از نظر اگزرژی و اقتصادی بررسی میشود. ملاحظه میگردد که با بهکارگیری سیستم در نظر گرفته شده میتوان از اتلافات گاز خروجی موتور برای گرم نمودن 17/0 کیلوگرم بر ثانیه آب از دمای°C25 تا°C64/68 استفاده نمود. این کار بازده کلی سیستم را در حدود %20 و تا حدود %80 افزایش میدهد. البته مقدار تخریب اگزرژی در مبادلهکن گرما به نسبت زیاد است که این مربوط به فرآیند انتقال گرما و اختلاف دمای زیاد در مبادلهکن میباشد.
In the current study a combined heat and power (CHP) system based on diesel engines is studied. A CHP system is investigated parametrically according to first and second laws of thermodynamics. In this investigation instead of modeling the air standard cycle, the fuel air standard cycle and fuel combustion are simulated, which leads to more accurate results. Since a standard cycle has many differences with an actual cycle, the exhaust gas from combustion chamber of a diesel engine is also used to simulate the CHP system, and the heat exchanger of the CHP is investigated from exergetic and economic viewpoints. It was seen that applying the pre-described system, it is possible to warm up 0.17Kg/s water from 25°C to 68.64°C. This enhances the overall efficiency of the system about 20%, raising it up to 80%. Exergy destruction in heat exchanger is almost high which is due to heat transfer process and high temperature difference in the heat exchanger.
موتور دیزل,سیستم تولید همزمان,اگزرژی,ترمواکونومیک
Diesel engine,Combined heat and power (CHP) system,Exergy,Thermoeconomic
375
383
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-9258&slc_lang=fa&sid=15
Navid
Farrokhi
نوید
فرخی
100319475328460064504
100319475328460064504
No
Faculty of mechanical engineering
دانشکده فنی مهندسی مکانیک
Jamasb
Pirkandi
جاماسب
پیرکندی
100319475328460064503
100319475328460064503
Yes
Malek-Ashtar University of Technology
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
Mehran
Nosratolahi
مهران
نصرت الهی
100319475328460064502
100319475328460064502
No
Malek-Ashtar University of Technology
دانشگاه صنعتی مالک اشتر