Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
19
6
online
1
fulltext
fa
بررسی عددی اثر تغییر دمای محیط و صفحات ایمپکتور حقیقی بر راندمان آن
Numerical Investigation of Ambient Temperature and Actual Impactor Plates Effects on Its Efficiency
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">در کار حاضر به بررسی و شبیهسازی جریان هوا، حاوی ذرات معلق جامد در ایمپکتور حقیقی پرداخته شده است که ذرات مورد بررسی در محدوده میکرون هستند. نتایج این کار را میتوان بهصورت شبیهسازی حرکت ذرات در ایمپکتور حقیقی، بررسی تغییرات چگالی ذرات و همچنین اثر تغییرات دمایی محیط اطراف و صفحات ایمپکتور بر راندمان جمعآوری بیان کرد. در قسمت اول با استخراج معادلات حاکم بر این پدیده و انتخاب روش عددی مناسب برای حل این معادلات، مسیر حرکت ذرات شبیهسازی شده است. با استفاده از مشخصبودن مسیر ذرات میتوان تعداد ذرات رسوبکرده روی صفحه جمعآوری را مشخص کرده سپس با توجه به روابط ذکرشده راندمان جمعآوری برای یک کار آزمایشگاهی به دست آمده که مقایسه این نتایج با مقادیر آزمایشگاهی نشاندهنده صحیحبودن روش انتخابی است. در قسمت بعد با انتخاب ذرات با چگالیهای متفاوت، به بررسی اثر تغییرات دمایی محیط اطراف، تغییرات دمای هوای ورودی با فرض ثابت بودن دمای صفحه جمعآوری و تغییرات دمای صفحه جمعآوری بر راندامان ایمکتور پرداخته شده است. نتایج نشان میدهند چگالی ذرات روی راندمان ایمکتور اثر زیادی گذاشته و این تغییرات باعث کاهش قطر برش بین 2/2 تا 2/4میکرومتر در محدوده مورد بررسی خواهد بود. گرمشدن محیط کاری ایمپکتور با توجه به افزایش ویسکوزیته هوا باعث کاهش راندمان ایمپکتور میشود. بررسیهای انجام</span></span></span><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">شده نشان داد با تغییرات دمای صفحه جمعآوری نیز بازده جمعآوری ذرات دچار تغییر خواهد شد. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In the present work, an investigation and simulation of the air flow, containing solid suspended particles in the actual <gwmw class="ginger-module-highlighter-mistake-type-1" id="gwmw-15548977404955461281144">impactor</gwmw> particles under investigation are in the micron range. The results of this work can be illustrated by simulating the motion of particles in an actual impactor, investigating the effects of temperature changes on the surrounding environment, and the impedance plates on the accumulation efficiency. In the first part, by deriving the governing equations for this phenomenon and choosing the appropriate numerical method for solving these equations, the path of motion is simulated. By determining the path of the particles, it is possible to determine the number of particles deposited on collecting plate, and to the mentioned relations, the collection efficiency is obtained a laboratory experiment, which compared with laboratory values. This comparison indicates the acceptable accuracy of the chosen employed method. In the next section, by selecting particles with different densities, of the environment temperature and inlet air variations by assuming constant plate temperature, and collector plate temperature variation on the impactor efficiency have been investigated. The results show that the particle density affects the efficiency of and reduces the diameter of cut from 2.2 to 4.2 in Due to the increased viscosity of the air, the of reduces the efficiency of The results showed that temperature variation of the collection plate could also change the particle collecting efficiency.<br>
</div>
ایمپکتور حقیقی, دیدگاه اویلری- لاگرانژی, بازده جمعآوری, دینامیک سیالات محاسباتی, نیروی ترموفورتیک
Inertial impactor, Eulerian–Lagrangian approach, Collection efficiency, Computational fluid dynamics, Thermophoresis force
1327
1335
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11966-4&slc_lang=fa&sid=15
M.
Faraji Kheyrabadi
محسن
فرجی خیرآبادی
1003194753284600117513
1003194753284600117513
No
Aerodynamic, Propulsion & Energy Conversion Department, Mechanical Engineering Faculty, Malek Ashtar University of Technology, Shahinshahr, Iran
گروه آیرودینامیک، پیشرانش و تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهینشهر، ایران
S.
Kheradmand
سعید
خردمند
kheradmand@mut-es.ac.ir
1003194753284600117514
1003194753284600117514
Yes
Aerodynamic, Propulsion & Energy Conversion Department, Mechanical Engineering Faculty, Malek Ashtar University of Technology, Shahinshahr, Iran
گروه آیرودینامیک، پیشرانش و تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهینشهر، ایران