Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
19
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل عددی کنترل جدایش جریان روی یک پهپاد BWB با استفاده از مولد گردابه
Numerical Analysis of Flow Separation Control on a BWB Drone Using a Vortex Generator
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransharp;"><span dir="RTL">امروزه بررسی اثرات سهبُعدی جریان در نزدیکی ناحیه نوک تیغه و بال در صنایع توربوماشینی همچون روتور هلیکوپترها، توربینسازیها و همچنین بهینهسازی بال در صنایع هواپیمایی برای داشتن پروازی ایمن همراه با قابلیت مانورپذیری بالا از مباحث مورد توجه صنایع فعال در این حوزه است. پدیده واماندگی را میتوان بهعنوان پدیده تاثیرگذار در این حوزه دانست. در تحقیق حاضر کنترل جدایش جریان توسط مولد گردابه روی بال یک پهپاد تهاجمی رادارگریز شامل ایرفویل </span>Naca۶۴a۲۱۰<span dir="RTL"> با زاویه پیچش ۵درجه در نوک بال و بالهای یکپارچه و متصل به بدنه با زاویه پسگرایی ۴۷درجه در رژیم جریان مادون صوت بررسی شده است. حل در جریان آشفته با روش </span>kw-sst<span dir="RTL"> برای زوایای حمله در محدوده ۵ تا ۲۰درجه و سرعتهای ۳۰ و ۶۰متر بر ثانیه انجام شده است. نتایج نشان از تطابق مناسب با نتایج عددی و تجربی دارد، بهطوری که منحنیهای توزیع فشار نشاندهنده رشد فشار در نواحی استقرار مولد گردابه و همینطور نواحی نزدیک به نوک بال هستند که منجر به باقیماندن جریان روی سطح جسم در این نواحی میشود. بنابراین با بررسی نمودارهای گشتاور پیچشی و کانتورهای سرعت، جدایش جریان از زاویه حمله ۱۵ به ۲۰درجه به تاخیر افتاده است و همچنین توانایی قابلیت کنترل جدایش جریان همراه با رشد سرعت نیز رقم خورده است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Today, the effects of three-dimensional flow near the blade and wing tip in the turbomachinery industry, such as rotor helicopters, turbine, as well as wings optimization in the airline industry, for safe flight with high maneuverability, are the focus of the industry in this area. Stall can be considered an influential phenomenon in this field. In the present study, the flow separation control was investigated by a vortex generator on a wing of a radar invader UAV, including a Naca64a210 airfoil with a 5° washout angle at the wing tip and integrated wings and attached to the body with a 47° sweep angle in the subsonic flow. The turbulent flow was solved by the kw-sst method for attack angles ranging from 5-20° and speeds of 30 and 60 m/sec. The results show a good fit with numerical and experimental results so that the pressure distribution curves indicate the growth of pressure in the vortex generating regions and also the areas near the tip of the wing, which results in the flow remain in the wing surface in these areas. Therefore, by examining the pitching moment and velocity contours, it can be seen that the flow separation from the 15° angle of attack, has been delayed to 20°, and also the ability to control the separation of flow along with the growth of velocities has been achieved.</div>
واماندگی, کنترل جدایش جریان, مولد گردابه, پهپاد تهاجمی
Stall, Flow separation control, Vortex generator, UCAV
447
456
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27103-6&slc_lang=fa&sid=15
M.
Garshasbi
مصطفی
گرشاسبی
1003194753284600108648
1003194753284600108648
No
Aerodynamics Department, Aerospace Faculty, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
گروه آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
M.M.
Jafari
محمدمهدی
جعفری
1003194753284600108649
1003194753284600108649
No
Aerodynamics Department, Aerospace Faculty, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
گروه آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
H.
Parhizkar
حمید
پرهیزکار
hparhiz@mut.ac.ir
1003194753284600108650
1003194753284600108650
Yes
Aerodynamics Department, Aerospace Faculty, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
گروه آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران