Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
19
3
online
1
fulltext
fa
بررسی عددی رفتار آیرودینامیک ایرفویل تحت حرکت نوسانی پلانج در مجاور سطح
Numerical Study of Aerodynamic Behavior of a Plunging Airfoil in Ground Effect
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransharp;">هنگامی که یک وسیله پرنده به یک سطح آبی یا خاکی نزدیک میشود، در الگوی میدان جریان سیال اطراف آن تغییراتی به وجود میآید که آن را اثر سطحی مینامند. در این پژوهش پدیده اثر سطحی و اثر آن در ضرایب آیرودینامیک و الگوی جریان اطراف ایرفویلهای <span dir="LTR">NACA۰۰۱۲</span> و <span dir="LTR">LH۳۷</span> در رژیم مادون صوت تراکمناپذیر در دو حالت استاتیک و دینامیک با حرکت پلانج بهصورت عددی بررسی شده است. حل میدان جریان براساس معادلات ناویر- استوکس بههمراه مدل آشفتگی <span dir="LTR">k-</span><span dir="LTR">𝜔</span><span dir="LTR"> sst</span> انجام شده است. ابتدا تاثیر پدیده اثر سطح بر تغییر ضریب برآ با درنظرگرفتن فواصل مختلف از سطح در حالت استاتیک بررسی شده است. سپس در هر فاصله از سطح، ایرفویل با یک فرکانس و دامنه مشخص تحت نوسان پلانج سینوسی قرار گرفته و رفتار ضریب برآ در طول زمان بررسی شده است. نتایج تحلیل استاتیک نشاندهنده تغییر رفتار منحنی برآ و نیز توزیع فشار روی سطح ایرفویل در فواصل بسیار نزدیک به سطح متاثر از پدیده اثر سطح بوده است که بهصورت کاهش برآ تا یک ارتفاع مشخص و سپس افزایش آن مشاهده میشود. تحلیلهای دینامیک نیز نشاندهنده تغییر در دامنه نوسانات ضریب برآ و وجود یک اختلاف فاز در نقاط تحقق حداقل و حداکثر برآ، با نزدیکشدن ایرفویل به سطح هستند. خطوط جریان اطراف ایرفویل برای فواصل مختلف از سطح نیز نشاندهنده تغییر الگوی جریان حول آن با نزدیکشدن به سطح است. </span></span></div>
<span dir="LTR"></span>
<p class="Abstract" style="text-align: justify;">When a flying vehicle is approaching a watery or earthy surface, the flow pattern around it is changed that is called the ground or surface effect. In this study, the phenomenon of ground effect and its effects on aerodynamic coefficients and flow pattern around NACA0012 and LH37 airfoils are numerically investigated. The analysis is done for statically and dynamically airfoils with plunging motion at subsonic incompressible flow regime. The Navier-Stocks governing equations are used with k-𝜔 SST turbulence model. At first the effects of ground effect on lift coefficient of airfoils are studied in various distance from surface, statically. Then at each position of airfoils from the surface the lift coefficient behavior of airfoils at sinusoidal plunging motion with the specified amplitude and frequency is investigated. the statically results show that the lift coefficient of airfoils and pressure distribution over them are changed when they approach the surface with respect to far from it, which is seen as decreasing to a certain height and then increasing it. Dynamically analyzes also indicate a change in the oscillation amplitude of the lift coefficient and the existence of a phase difference at the points of achievement of minimum and maximum lift, when the airfoils are an approach to the surface. The streamlines also showed the changes in flow field patterns around the airfoils, when they approach the surface.<br>
</p>
پدیده اثر سطح, مادون صوت, NACA0012, LH37, حرکت دینامیک پلانج
Ground Effect, Subsonic, NACA0012, LH37, Plunging Motion
753
763
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14435-4&slc_lang=fa&sid=15
M.
Hadi Doolabi
مصطفی
هادیدولابی
mhadidoolabi@mut.ac.ir
1003194753284600108755
1003194753284600108755
Yes
Aerodynamic Department, Aerospace Faculty, Malek Ashtar University Of Technology, Tehran, Iran
گروه آیرودینامیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
M.
Bakhtiari far
مهدی
بختیاریفر
1003194753284600108756
1003194753284600108756
No
Aerodynamic Department, Aerospace Faculty, Malek Ashtar University Of Technology, Tehran, Iran
گروه آیرودینامیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
S.H.
Sadati
سیدحسین
ساداتی
1003194753284600108757
1003194753284600108757
No
Aerodynamic Department, Aerospace Faculty, Malek Ashtar University Of Technology, Tehran, Iran
گروه آیرودینامیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران