Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
19
6
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر پارامترهای ساختاری بر مقاومت به ضربه سرعت بالای چندلایههای الیافی- فلزی
Investigation of Effect of Structural Parameters on High Velocity Impact Resistance of Fiber Metal Laminates
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransharp;"><span style="font-size:10.0pt;">در پژوهشهای مختلف برتری چندلایه الیافی- فلزی نسبت به آلومینیوم و کامپوزیت تنها تحت بار ضربهای با سرعت بالا به اثبات رسیده است. در پژوهش حاضر هدف اصلی بررسی ایدهای برای ارتقای مقاومت به ضربه چندلایهای الیافی- فلزی تحت ضربه سرعت بالا با تحلیل عددی و آزمایش است. با توجه به وجود انواع مختلف مکانیزمهای جذب انرژی جنبشی پرتابه توسط هدف، در این پژوهش بر یکی از آنها تمرکز شده و با اضافهکردن لایه لاستیک بهمنظور ایفاکردن نقش جاذب در چندلایه </span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">AL/GL/GL/AL</span></span><span style="font-size:10.0pt;"> به آلومینیوم اجازه خمشدن بیشتر داده میشود تا جذب انرژی جنبشی پرتابه بیشتر شود و انرژی نفوذ مخصوص افزایش یابد. مواد به کار برده شده در این پژوهش آلومینیوم </span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">۲۰۲۴-T۳</span></span><span style="font-size:10.0pt;">، پیش آغشته شیشه/اپوکسی با الیاف بافتهشده و لاستیک نیتریل بوتادین است. کلیه آزمایشها با دستگاه تفنگ گازی آزمایشگاه ضربه دانشگاه تربیت مدرس تهران و حل عددی با نرمافزار المان محدود الاس داینا انجام شده است. با استفاده از نتایج حل عددی میتوان خروجیهایی مانند تغییرات نیروی تماسی و تغییرات انرژیهای مختلف در طول برخورد پرتابه به هدف را استخراج نمود که از نتایج حاصل از آزمایش به دست نمیآید. نتایج نشان میدهد با اضافهکردن لایه لاستیک به چندلایه، آلومینیوم میتواند بیشتر خم شود. بنابراین انرژی جنبشی بیشتری از پرتابه جذب شده و انرژی نفوذ مخصوص و سرعت حد بالستیک بهطور محسوس و موثری افزایش مییابد</span>.<span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The preference of fiber–metal laminate over metal and composite in lots of In the present study, the main goal is to investigate an idea for impact resistance improvement of laminates under high-velocity impact by numerical analysis and experiment. Due to the existence of various types of mechanisms for dissipating kinetic energy of projectile in contact with the target, in this research, it has been concentrated on one of them and by adding a rubber layer into AL/GL/GL/AL laminate, it has been allowed more bending to the aluminum layer thereby offering higher dissipating kinetic energy and increased special perforation energy. Materials used in this study are 2024-T3 aluminum alloy, woven glass/epoxy prepreg and Nitrile butadiene rubber (NBR). All of the tests have been done by a high-speed gas gun in Tarbiat Modarres University and numerical analysis is done with Ls Dyna software. With numerical analysis, it is possible to achieve results such as contact force and different energies variations during the impact of the projectile cannot be achieved by The results show that by adding a rubber layer into the laminates, the aluminum layer bend more so more kinetic energy can be dissipated from the projectile. Hence, special perforation energy and ballistic velocity are increased</div>
چندلایهای الیافی- فلزی, انرژی نفوذ مخصوص, سرعت حد بالستیک
Fber Metal Laminated, Perforation Resistances, Ballistic Velocity
1529
1538
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14167-1&slc_lang=fa&sid=15
H.
Khajeh Arzani
حمید
خواجهارزانی
1003194753284600117272
1003194753284600117272
No
Mechanical & Aerospace Engineering Department, Malek-e-Ashtar University of Technology, Isfahan, Iran
گروه مکانیک و مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
A.R.
Kabiri Ataabadi
عبدالرضا
کبیریعطاآبادی
a.kabiri.at@mut-es.ac.ir
1003194753284600117273
1003194753284600117273
Yes
Mechanical Engineering Department, Malek-e-Ashtar University of Technology, Isfahan, Iran
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
Y.
Chaparian
یوسف
چپریان
1003194753284600117274
1003194753284600117274
No
Mechanical & Aerospace Engineering Department, Malek-e-Ashtar University of Technology, Isfahan, Iran
گروه مکانیک و مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران