Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
19
8
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر انعطافپذیری دیسک بر فلاتر و پاسخ آیروالاستیک دیسکپره در حضور نامیزانی در فرکانس و نیروی تحریک
Effects of the Disk Flexibility on the Flutter and Aeroelastic Response of Mistuned Bladed Disks
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransharp;">در این مقاله فلاتر و پاسخ آیروالاستیک سازه دیسکپره در حضور نامیزانی و تحت تحریک مرتبه موتور، با هدف بررسی اثر خواص سازهای دیسک و تدوین روش تحلیل کارآی مساله مورد مطالعه قرار گرفته است. برای مدلسازی اندرکنش سازه و سیال از نظریه جریان دوبُعدی تراکمناپذیر وایتهد و برای مدلسازی سازه نیز از مدل چهاردرجه آزادی جرم و فنر شامل خمش و پیچش در مقطع فرضی پره و خمش و پیچش در دیسک استفاده شد که قادر به احتساب اثر وابستگی سازهای حرکت قطاعهای مجاور و همچنین انعطافپذیری دیسک خواهد بود. برای حل از شکل مودهای موج متحرک سازه دیسکپره بدون نامیزانی برای بسط پاسخ سیستم نامیزان استفاده شد که بهعلت نیاز به محاسبه نیروهای آیرودینامیک بهطور جداگانه برای هر مود موج متحرک، روش مناسبی برای تحلیل آیروالاستیک است. در نهایت از حل بهدستآمده برای تعیین اثر انعطافپذیری دیسک روی ناپایداری، تغییرات فرکانسهای طبیعی مودهای پیچشی و خمشی با تعداد گرههای قطری و همچنین میزان افزایش دامنه ارتعاش تحت اثر نامیزانی استفاده شد. همچنین اثر دو نوع نامیزانی شامل نامیزانی در فرکانس پیچشی پرهها و نامیزانی در تحریک مرتبه موتور مورد توجه قرار گرفت. مطالعات پارامتریک، امکان وقوع تغییرات قابل توجه در رفتار ارتعاشی و رفتار آیروالاستیک سیستم را در حضور نامیزانی برای دیسک با سفتی خمشی پایین نشان میداد، بهطوری که بهازای مقدار خاصی از فرکانس طبیعی دیسک پاسخ بیشینه سیستم در حالت نامیزان نسبت به حالت میزان تا حدود ۸برابر افزایش مییافت.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In the present study, the flutter and aeroelastic response of mistuned bladed disks to the engine order excitation are studied with the aim of determining the effects of disk structural properties and also establishing an efficient method of analysis. For modeling the solid-fluid interaction, the Whitehead’s incompressible, two dimensional cascade theory is used. The structure is also modeled, using a 4 degrees of freedom lumped mass-spring system, which accounts for the bending and torsional deformation of the blade and the disk. This model would enable us to study the effect of structural coupling of adjacent sections as well as the disk flexibility. The solution is based on expansion of the mistuned-blade response in terms of the traveling-wave modes of a tuned bladed disk. The adopted method would be appropriate for determining the aeroelastic response, since the aerodynamic loads are available only for each individual traveling-wave mode. The obtained solution is used to study the effects of disk flexibility on the aeroelastic instability, variations of natural frequencies with different numbers of nodal diameters, and the sensitivity of the vibration amplitude response to the mistuning. Furthermore, the effects of mistuning in blades torsional frequencies and the mistuning in engine order excitation is considered. Parametric studies show that for disks with a lower bending stiffness, the mistuning can significantly influence the aeroelastic behavior such that the for a certain amount of the natural frequency, the disk response could be increased more than 8 times due to the presence of mistuning.</div>
فلاتر, دیسکپره, نامیزانی, پاسخ آیروالاستیک, مودهای موج متحرک
Flutter, Bladed Disk, Mistuning, Aeroelastic Response, Traveling Wave Modes
1907
1916
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-35402-1&slc_lang=fa&sid=15
S.
Mahmoudkhani
سعید
محمودخانی
s_mahmoudkhani@sbu.ac.ir
1003194753284600122670
1003194753284600122670
Yes
Aerospace Engineering Department, New Technologies & Engineering Faculty, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی و فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
A.
Yazdani
ابوالفضل
یزدانی
1003194753284600122671
1003194753284600122671
No
Aerospace Engineering Department, New Technologies & Engineering Faculty, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی و فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران