Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
19
7
online
1
fulltext
fa
بررسی تجربی اثر کالیبراسیون پروب بر اندازهگیری دبی جرمی و سرعت جریان هوای داغ در اعداد مادون صوت بالا
Experimental Study of the Effect of Probe Calibration on the Mass Flow and Velocity Measurement of Hot Air at High-Subsonic Mach Numbers
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransharp;">در این پژوهش امکانپذیربودن اندازهگیری پارامترهای فشار کل، دبی و سرعت یک جریان پرانرژی از هوا در محدوده ۰/۷- ۰/۶ماخ با استفاده از ۶ نوع سنجشگر تجاری فشار مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از یک نازل با سطح مقطع ثابت و شکل کاملاً حلقوی که روی یک موتور میکروتوربوجت نصب شده، استفاده شده است. مجموعه موتور و نازل با استفاده از یک سکوی آزمایش با امکان ثبت همزمان پارامترهای فشار کل، فشار استاتیک، دمای کل، دبی جریان، سرعت دوران و نیروی رانش مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از سنجشگرهای الشکل که برای چنین سرعتهایی کالیبره شدهاند، نشان میدهند مقادیر فشار کل و سرعت بهدستآمده برای جریان پرانرژیِ فوق مقادیری مشابه، نزدیک و در محدوده دقت مهندسی هستند. بیشترین اختلاف میان دبی اندازهگیریشده و دبی محاسباتی ۹/۱% و مربوط به پروب الشکل با طول ۶۸ و قطر خارجی ۳میلیمتر بوده و در مورد سایر پروبها کمتر از ۸% است. همچنین دبی ثبتشده توسط پروب میلهای ۴/۴% با دبی اندازهگیریشده اختلاف دارد و از این رو تفاوت واضحی بین دبی ثبتشده توسط پروبهای الشکل و میلهای وجود دارد. اندازهگیریهای انجامشده اطلاعاتی مفید را از تغییر مشخصههای اصلی جریان در طول نازل حلقوی ارایه میدهند که مهمترین آنها اُفت فشار سکون به میزان حدود %۲۹ و اُفت دمای سکون به مقدار حدود <span dir="LTR">C</span>°۴۸ است.<span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></span></span><br>
<br>
<span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;">In this research, the possibility of measuring total pressure, mass flow, and velocity of a high energy flow of air at 0.6-0.7 Mach is investigated experimentally, using 6 different types of commercial sensors. For this end, a fixed area annular nozzle, mounted at the exit of micro-turbojet engine, was used. Also, a test bench with the capability of measuring total pressure, static pressure, total temperature, mass flow, RPM, and the thrust force was used. The results of the L-type sensors calibrated for such velocities indicate that the total pressure and velocity are similar, near to each other, and among the engineering precision. The largest difference between the measured and calculated mass flow was 9.1% and related to L-type probes with the length of 68mm and the outside diameter of 3mm. This difference for all other probes was less than 8%. Also, the calculated mass flow based on Rod-type probe data shows a difference of only 4.4% with the measured mass flow; so, there is a distinct difference between these two kinds of probes. Also, the measurements include useful information of the variations of main flow characteristics along the length of annular nozzle, among which the most important are an intense drop of about 29% in total pressure and about 48°C drop in total temperature.</div>
سنجشگر, پروب, پیتو, نازل حلقوی, ژنراتورگاز
Sensor, Probe, Pitot Tube, Annular Nozzle, Gas Generator
1805
1817
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41398-1&slc_lang=fa&sid=15
F.
Ommi
فتح الله
امی
fommi@modares.ac.ir
1003194753284600121628
1003194753284600121628
Yes
Aerospace Department, Mechanical Engineering Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
H.
Golchin
حامد
گلچین
1003194753284600121629
1003194753284600121629
No
Aerospace Department, Mechanical Engineering Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران