Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
16
12
online
1
fulltext
fa
بررسی عددی عملکرد آیرودینامیکی بالک مسطح و مشبک به عنوان پایدارکننده در پرندههایی با دو مرحله پرواز
A Numerical Analysis of Aerodynamic Performance of Planar and Grid Fins as Stabilizers in Double-stage Aircrafts
در پرندههایی که دارای چند مرحله بال، سطوح کنترلی و پایدارکننده هستند، بالکهای پایدارکننده که در انتها قرار دارند وظیفه پایداری پرنده را در ابتدای پرواز بر عهده دارند. در این نوع پرندهها معمولاً گردابههای ناشی از جریان اطراف بالها و بالکهای کنترلی بالادستی موجب تضعیف عملکرد پایدار کنندهها میشود. بالکهای مشبک به علت ماهیت شکلی که دارند اثرپذیری کمتری نسبت به بالکهای مسطح دارند. در این حالت می توان با جایگزینی بالک مسطح بوسیله بالک مشبک عملکرد را بهبود داد. در این مقاله با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی به روش حجم محدود و استفاده از شبکه پیوندی در کنار بدنه، میدان جریان اطراف یک پرنده که از پایدار کننده مسطح و مشبک تشکیل شده، شبیهسازی شده است. ابتدا با شبیهسازی جریان اطراف یک مدل که نتایج آزمایشگاهی برای آن موجود بوده مدل آشفتگی مناسب انتخاب شده است. سپس برای یک پرندهای که دارای بال و بالک کنترلی است دو سری پایدارکننده مسطح(PL1، PL2) و یک سری پایدارکننده مشبک طراحی شده است. با نصب این بالکها به عنوان پایدارکننده برروی پرنده، رفتار متفاوتی از لحاظ ضرایب آیرودینامیکی پیدا میکنند. شبیهسازی برای اعداد ماخ 0.6، 0.7و 0.8 در زوایای حمله 0، 2، 4و 6 درجه انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد ممان پیچشی و ضریب نیروی عمودی بالک مسطح هر دو مدل نسبت به بالک مشبک پایین تر بوده و در بالکهای مسطح با کاهش طول وتر و افزایش طول اسپن میتوان عملکرد بهتری را به عنوان پایدار کننده بدست آورد.
In aircrafts with multiple wings, control surfaces, and stabilizers, the stabilizing fins located at the tail provide stability for the boosting. In such aircrafts, the vortices resulting from the flow around upstream wings and control surfaces usually weaken the stabilizers’ performance. The nature of the form of grid fins makes them less sensitive in comparison with planar fins. Accordingly, the performance can be improved by substituting grid fins for planar fins. This paper simulates the flow field around the different models of planar and grid fins by applying finite volume methods using hybrid grid near the airplane’s body. At first, the flow field around a model with available experimental results was simulated to achieve the appropriate model of turbulence model. Then, two set of planar stabilizers, i.e. PL1 and PL2 and one set of grid stabilizers were designed for an aircraft with wings and control surfaces in a way that aerodynamic coefficients of the fins are equal to each other. However, they demonstrate different aerodynamic coefficients when installed on the aircraft as stabilizers. The simulation was run at Mach numbers 0.6, 0.7, and 0.8 and attack angles 0, 2, 4, and 6 degrees. The results indicate that pitch moments and normal force coefficients of the planar fin are lower than the grid fin in both models. Moreover, the performance of the planar fin as a stabilizer will be improved if its chord’s length is decreased and its span is increased.
بالک,مشبک,پایدار کننده,بالک مسطح,پرواز دو مرحلهای,محاسبات عددی
Fin,Grid,stabilizer,Planar Fin,Double stage fly,Numerical method
711
721
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-1794&slc_lang=fa&sid=15
Miralam
Mahdi
میراعلم
مهدی
100319475328460065984
100319475328460065984
Yes
دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
Amir
Rahni
امیر
رهنی
100319475328460065985
100319475328460065985
No
دانشگاه آزاد تهران غرب