Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
20
1
online
1
fulltext
fa
تاثیر سرعت و زمان دوران ابزار روی خواص مکانیکی ورقهای نازک آلیاژ آلومینیم- منیزیم جوشکاریشده توسط روش اصطکاکی اغتشاشی نقطهای زائدهای
Effect of Tool Rotation Speed and Dwelling Time on Mechanical Properties of Al-Mg Sheets Welded By Protrusion Friction Stir Spot Welding
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransharp;">در این پژوهش اثر سرعت و زمان دور ابزار بر استحکام جوشهای تولیدشده توسط روش اصطکاکی اغتشاشی نقطهای زائدهای مورد بررسی قرار گرفت. این روش جدید ساده شامل استفاده از زائده دایرهای شکل طراحی شده روی یک سندان است. جوشکاری توسط ابزار استوانه بدون پین با سطح مقطع مسطح با سرعت دوران متفاوت <span dir="LTR">rpm</span>۶۳۰-۲۰۰۰ و زمانهای دوران ۶، ۱۲ و <span dir="LTR">s</span>۱۸ روی ورقهای آلیاژ آلومینیوم- منیزیم با ضخامت <span dir="LTR">mm</span>۱ انجام شد. سطح ظاهری نمونههای جوشکاریشده توسط این روش در مقایسه روش اصطکاکی اغتشاشی نقطه­ای مرسوم نسبتاً صاف و بدون حضور سوراخ کلیدی بود. نتایج حاصل از آزمون کشش- برش نشان داد که تمام شکست در نمونه­های جوشکاری شده به صورت شکست محیطی اتفاق افتاده است. نتایج مکانیکی نشان دادند که بیشترین استحکام کشش- برش در نمونه جوشکاری شده در <span dir="LTR">rpm</span>۱۶۰۰ و <span dir="LTR">s</span>۱۸ (۴/۹kN) و کمترین آن در <span dir="LTR">rpm</span>۱۰۰۰ و <span dir="LTR">s</span>۱۲ (۳/۵kN)، بیشترین میزان افزایش طول نمونه در <span dir="LTR">rpm</span>۲۰۰۰ و <span dir="LTR">s</span>۱۸ (<span dir="LTR">mm</span>۵) و کمترین آن در <span dir="LTR">rpm</span>۲۰۰۰ و <span dir="LTR">s</span>۶ (<span dir="LTR">mm</span>۲/۳)، بیشترین انرژی شکست در <span dir="LTR">rpm</span>۲۰۰۰ و <span dir="LTR">s</span>۱۸ (۱۲/۳J) و کمترین آن در <span dir="LTR">rpm</span>۱۰۰۰ و <span dir="LTR">s</span>۱۲ (۳/۱J) به دست آمده است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransharp;"><span style="font-size:12px;">In this research, the effect of tool rotation speed and dwelling time on the strength of the welds produced by protrusion friction stir spot welding (PFSSW) was investigated. This simple novel technique involves the use of a designed circular protrusion on the backing anvil. Welding was performed by pinless tools on the AA5053 sheets with a thickness of 1 mm at tool rotation speeds of 630-2000 rpm and dwelling times of 6 s, 12 s, and 18 s. Appearance surface of produced welds was the smooth and free keyhole in comparison with conventional friction stir spot welding. Tensile-shear test results showed that all welds were failed in circumferential failure mode. Maximum and minimum peak loads were obtained at 1600 rpm, 18 s (4.9 kN) and 1000 rpm, 12 s (3.5 kN), respectively. Maximum and minimum elongations were obtained at 2000 rpm, 18 s (5 mm) and 2000 rpm, 6 s (2.3 mm), respectively. Maximum and minimum failure energies were obtained at 2000 rpm, 18 s (12.3 J) and 1000 rpm, 12 s (3.1 J), respectively.</span></span></div>
آلیاژ آلومینیم 5053, جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای زائدهای, سرعت دوران ابزار, زمان دوران ابزار, خواص مکانیکی
AA5053,Protrusion Friction Stir Spot Welding,Tool Rotational Speed,Tool Dwelling Time,Mechanical Properties
25
34
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-21930-2&slc_lang=fa&sid=15
H.
Mohammadnia
حسین
محمدنیا
1003194753284600147784
1003194753284600147784
No
Mechanical Engineering Department, Engineering Faculty, Dezfool University, Dezfool, Iran
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد دزفول، دزفول، ایران
S.M.
Mousavizade
سیدمصطفی
موسویزاده
1003194753284600147785
1003194753284600147785
No
2Material Science Engineering Department, Engineering Faculty, University of Gonabad, Gonabad, Iran
گروه مهندسی مواد، دانشکده مهندسی، مجتمع آموزش عالی گناباد، گناباد، ایران
H.R.
Ezatpour
حمیدرضا
عزتپور
h.r.ezatpour@gmail.com
1003194753284600147786
1003194753284600147786
Yes
Engineering Science Department, Engineering Faculty, Sabzevar University of New Technology, Sabzevar, Iran
گروه علوم مهندسی، دانشکده مهندسی، دانشگاه فناوری های نوین سبزوار، سبزوار، ایران