Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
2
online
1
fulltext
fa
بررسی سرعت فلاتر و تاثیر لایه چینی بال کامپوزیتی با دو موتور متصل
The flutter speed and effect of laminate layers of composite wing carrying two powered engines
در این مقاله سرعت فلاتر بال کامپوزیتی با دو موتور متصل مورد بررسی قرار گرفته است. بال مورد نظر به صورت یک تیر یک سر گیردار و دارای دو درجه آزادی و همچنین به همراه دو نیروی پشران تعقیب کننده و جرم موتورها مدل سازی شده است. برای مدل سازی آیرودینامیک از تئوری واگنر استفاده شده و معادلات حاکم بر حرکت بال با استفاده از روابط لاگرانژ و با در نظر گرفتن مودهای فرضی بدست آمده است. سرعت فلاتر خطی نیز با استفاده از روش مقدار ویژه محاسبه شده است. برای صحت سنجی کار انجام شده ابتدا بال کامپوزیتی بدون موتور و سپس با در نظر گرفتن دو موتور با نتایج پیشین مقایسه شده است که همخوانی خوبی بین نتایج مشاهده گردیده است. بال کامپوزیتی هم بصورت تک لایه و هم بصورت چند لایه مورد تحلیل قرا گرفته و تاثیر پارامترهای مختلف از قبیل تغییر اندازه نیروی پیشران وجرم موتورها و همچنین موقعیت قرارگیری موتورها و افزایش تعداد لایههای کامپوزیت بررسی شده است و نتایج حاصل نشان میدهد با افزایش جرم و نیروی پیشران موتورها و همچنین با افزایش فاصله طولی موتور از ریشه بال، سرعت فلاتر کاهش مییابد و با نزدیک شدن موتورها به لبه حمله سرعت فلاتر افزایش یافته است.
In this article, the Flutter speed of a composite wing carrying two power engines is analyzed. The wing is modeled as a beam with two degrees of freedom, which is a cantilever, with two thrust as a follower force and mass of the engines. Wagner theory has been used for aerodynamic model and using the assumed mode, the wing dynamic equations of the motion has been achieved by Lagrange equations. Linear flutter speed according to the eigenvalues of the motion equations was calculated. In order to valid the results of present work, at first composite wing assumed without engines and then wing modeled with two engines that results are compared with published results and good agreement has been observed. Composite wing has been analyzed as one layer and also laminate layers, and effect of variables such as follower force, engines mass, position of engines and number of layers has been investigated and the results show that with increase in mass and force of engines and also with increases distance between engine and wing root, flutter speed decreases and with decrease distance between engines and leading edge, flutter speed increases.
ناپایداری , فلاتر, بال, کامپوزیت
Instability؛ Flutter؛ Wing؛ Composite
314
322
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-27268-2&slc_lang=fa&sid=15
saied
moharami
سعید
محرمی
1003194753284600230942
1003194753284600230942
No
student of Aerospace Engineering, K. N . University of Technology, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، سازه های هوایی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
Saied
Irani
سعید
ایرانی
1003194753284600230943
1003194753284600230943
Yes
هیئت علمی/ دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Shahrokh
Shams
شاهرخ
شمس
1003194753284600230944
1003194753284600230944
No
Department of new sciences and technologis
هیئت علمی دانشگاه تهران
MohammadReza
Fallah
محمدرضا
فلاح
1003194753284600230945
1003194753284600230945
No
student of Aerospace Engineering, K. N . University of Technology, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری، سازه های هوایی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران