Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
17
5
online
1
fulltext
fa
بررسی تجربی جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی لب به لب فولاد IF با ضخامت 0.7 میلیمتر
Experimental investigation of butt weld friction stir welding of IF steel with thickness of 0.7 mm
جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی لب به لب ورقهای فولادی با ضخامتهای کمتر از یک میلیمتر به عنوان یکی از چالشهای مهم سالهای اخیر بوده است. در این پژوهش جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی لب به لب فولاد IF با ضخامت 0.7 میلیمتر به صورت تجربی مورد مطالعه قرار میگیرد. بدین منظور اثرات سرعتهای دورانی و پیشروی ابزار بر استحکام و سختی اتصالات جوشکاری شده بررسی میشود. استحکام مکانیکی اتصالات توسط تست کشش تک محوری برآورد میشود. همچنین در این مقاله، تحولات ریزساختاری اتصالات جوشکاری شده ورقهای فولادی IF با ضخامت 0.7 میلیمتر مطالعه میشوند. نتایج نشان میدهند که با افزایش سرعت دورانی و کاهش سرعت پیشروی ابزار، استحکام کششی اتصالات جوشکاری شده افزایش خواهد یافت. به علاوه با افزایش سرعتهای پیشروی و دورانی ابزار، سختی ناحیه جوش افزایش مییابد. نتایج بررسیهای ریزساختاری نشان میدهند که ریزساختار ناحیه جوش با افزایش سرعتهای پیشروی و دورانی ابزار بهبود مییابد. نتایج به دست آمده از آنالیز پراش الکترونهای برگشتی نشان میدهند که در جهتگیری کریستالوگرافی دانهها در سمت چپ ناحیه اغتشاش نسبت به مرکز ناحیه اغتشاش تغییرات عمدهای صورت نگرفته است. همچنین نشان داده میشود که کسر مرزدانههای با زاویه زیاد در مرکز ناحیه اغتشاش نسبت به سمت چپ این ناحیه افزایش یافته است (از 25 درصد به 48 درصد).
Butt weld friction stir welding of steel sheets with thicknesses of less than 1 mm has been known as one of the most important challenges in recent years. In this work, butt weld friction stir welding of IF (Interstitial free) steel with the thickness of 0.7 mm is studied experimentally. For this purpose the effects of rotational and travel speeds of the tool on the strength and hardness of welded joints is investigated. Mechanical strength of the joints is evaluated with uniaxial tensile test. Also, in this paper the microstructure evolutions of welded joints of IF steel sheets with the thickness of 0.7 mm are studied. The results show that with increasing in rotational speed and decreasing in travel speed of the tool, the tensile strength of welded joints will be increased. In addition, with increasing in rotational and travel speeds of the tool, the hardness of welded zone is increased. The results of microstructural investigations show that the microstructure of welded zone is improved with increasing in rotational and travel speeds of the tool. The results of EBSD analysis show that no significant changes have been occurred in the left side of stir zone in comparison to center of stir zone. Also, it is shown that the fraction of high angle grain boundaries in the center of stir zone has been increased than the left side of stir zone (from 25 % up to 48 %).
جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی,فولاد IF,خواص مکانیکی,تغییرات ریزساختاری,آنالیز EBSD
Friction Stir Welding,IF steel,Microstructure evolutions,EBSD analysis,mechanical properties
69
76
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-13534-1&slc_lang=fa&sid=15
Mehdi
Safari
مهدی
صفری
100319475328460062147
100319475328460062147
Yes
عضو هیئت علمی/دانشگاه صنعتی اراک
Hossein
Mostaan
حسین
مستعان
100319475328460062146
100319475328460062146
No
عضو هیئت علمی/دانشگاه اراک
Arash
Bakhtiari
آرش
بختیاری
100319475328460062135
100319475328460062135
No
کارشناس ارشد/دانشگاه صنعتی اراک