Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
15
7
online
1
fulltext
fa
بررسی عددی و تجربی اثر مخزن بر سرعت فلاتر برای مدل بال ذوزنقه ای در رژیم مادون صوت تراکم ناپذیر
An Analytical & Experimental Investigation of Effects of Store on Flutter Speed for Cropped Delta Wing/Store Model in Low subsonic Regime
در این مقاله پدیده فلاتر برای یک بال ذوزنقهای بهمراه مخزن متصل به آن به روشهای عددی و تجربی در جریان مادون صوت تراکم ناپذیر مورد مطالعه قرار گرفته است. سازه بال با استفاده براساس تئوری ورق فون کارمن مدلسازی شده است. سپس از روش گردابههای سه بعدی برای مدلسازی آیرودینامیک بال و تئوری آیرودینامیک اجسام باریک برای مدلسازی اثر آیرودینامیک مخزن استفاده شده است. در نهایت معادلات آیروالاستیک حاکم بر مسئله با در نظر گرفتن حرکت نوسانی بال حل شده است. جهت انجام آزمایشات تجربی از تونل باد مادون صوت تراکمناپذیر استفاده شده است. مقایسه نتایج آزمایش تجربی با تحلیل تئوری تطابق مناسبی بخصوص در محاسبه رفتار آیروالاستیک بال را نشان میدهد. در ادامه اثر تغییر پارامترهایی از قبیل ضخامت ورق، ضریب منظری بال، محل قرارگیری مخزن، وزن مخزن، آیرودینامیک مخزن، فاصله عمودی مخزن از بال و مرکز جرم مخزن بر روی سرعت فلاتر و مرز ناپایداری بال بصورت تجربی و تحلیلی بررسی شده است. نتایج نشان میدهدکه افزایش ضریب منظری و کاهش ضخامت بال باعث کاهش سرعت فلاتر میشود. همچنین تغییر محل قرارگیری مخزن بر روی سرعت فلاتر بال/مخزن تأثیر میگذارد. آیرودینامیک مخزن اثر چندانی بر روی اندازه سرعت فلاتر بال/مخزن ندارد و افزایش جرم مخزن باعث افزایش مقدار سرعت بیبعد فلاتر میشود. تغییر محل مرکز جرم مخزن بر روی سرعت فلاتر تاثیرگذار است.
In this paper flutter phenomena for a cropped wing with an external store using numerical and experimental methods in a subsonic and incompressible flight regime has been studied. Wing structure was modeled base on von Karman plate theory. A 3D time domain unsteady vortex lattice method was used for wing aerodynamic model and a slender body aerodynamic theory was used for store aerodynamic model. Finally, the aeroelastic governing equations with considering vibratory wing motion has been solved. The experimental tests were performed in an incompressible subsonic wind tunnel. Comparison of experimental results with theoretical analysis shows good agreement with each other especially in calculation of aeroelastic behavior of the wing. In continue, the effects of some parameters such as wing thickness, wing aspect ratio, store position, weight of the store, aerodynamic of the store, store vertical distance from under wing, and center of mass of the store on both flutter speed and instability boundary of the wing have been studied analytically and experimentally. The results show with both increasing aspect ratio and decreasing wing thickness, flutter speed will be decreased. Moreover, change in store position effects on flutter speed of the wing/store configuration. Aerodynamic of the store has no significant effect on flutter speed of the wing/store configuration and increasing store weight leads to increasing flutter speed. Change in center of mass of the store influences on flutter speed.
آیروالاستیسیته,فلاتر,تونل باد,بال ذوزنقهای,مخزن
Aeroelasticity,Flutter,Wind tunnel,Cropped Delta Wing,Store
61
72
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-4326&slc_lang=fa&sid=15
Hossein
Golparvar
حسین
گل پرور
100319475328460057221
100319475328460057221
Yes
استاد گروه هوافضا /دانشگاه امام حسین (ع)
Said
Irani
سعید
ایرانی
100319475328460057222
100319475328460057222
No
استاد دانشگاه / دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی