Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
15
1
online
1
fulltext
fa
بررسی عددی عملکرد آیرودینامیکی مقطع جدید پره توربین بادی مگنوس
Numerical investigation of magnus wind turbine new blade section performance
نسبت ضریب برآ به پسا در پرههای توربین بادی، از پارامترهای تأثیر گذار در ضریب توان توربین بادی میباشد. با توجه به کارآیی توربینهای بادی مگنوس در سرعتهای کم وزش باد، این نوع توربینها مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. در کار حاضر، هندسه جدیدی برای مقطع پره توربینهای بادی مگنوس معرفی میشود. هندسه معرفی شده، برپایه هندسه تردمیل میباشد با این تفاوت که قطر دایره ابتدای آن از قطر دایره انتهای آن بیشتر است. در کار حاضر با قرار دادن این هندسه در معرض جریان هوا با سرعت کم و ایجاد سرعت مماسی روی سطح، تأثیر آن بر ضرایب برآ و پسا به روش عددی بررسی میشود. اثر ایجاد سرعت مماسی روی سطح در سرعتها و زوایای حمله مختلف بررسی می شود و با وضعیت سطح بدون سرعت مقایسه می گردد. نتایج نشان می دهد به واسطه سرعت مماسی سطح ، ضرایب برآ و پسا و نسبت این دو ضریب تغییر چشمگیری می یابد. در اثر حرکت مماسی سطح، بیشترین نسبت ضریب برآ به پسا مربوط به زاویه حمله صفر درجه بوده که مقدار آن برابر با 109 می باشد. علاوه بر این، بیشینه نسبت ضریب برآ به پسا در زاویه حمله 5 درجه برابر 81، در زاویه حمله 10 درجه برابر 64 و در زاویه حمله 15 درجه برابر 57 میباشد. قابل ذکر است که نتایج این روش جهت تعیین سرعت گردش مناسب سطح، باتوجه به زاویه حمله و سرعت جریان هوای آزاد، برای رسیدن به بیشترین نسبت ضریب برآ به ضریب پسا قابل استفاده خواهد بود.
The ratio of lift to drag coefficient in wind turbine blades is within the most important parameters affecting the power coefficient of wind turbines. Due to the performance of Magnus wind turbines in low speed air flow; such turbines are attractive for research centers. In the present work, a new geometry for the blades of Magnus wind turbines is defined. The defined geometry is based on the geometry of a Treadmill with a difference that the diameter of its leading circle is greater than that of its trailing one. In the present work, the body is supposed to a low speed air flow while a tangential velocity is applied to the airfoil surfaces and then, its effect on the lift and drag coefficient is studied by numerical method. The effect of generated tangential velocity on the surfaces is investigated for different air flow speed and attack angles and then, its results are compared with that for stationary surfaces. The results show that generating tangential velocity along the surfaces caucuses the lift and drag coefficients and, their ratio to be varied, greatly. By the tangential movement of the surfaces, the maximum ratio of lift to drag coefficient occurs in zero attack angle which is equal to 109. Moreover, maximum magnitude of lift to drag coefficient for attack angles 5, 10, and 15 degrees are 81, 64, and 57; respectively.
اثر مگنوس,توربین بادی,سطوح متحرک
Magnus Effect,Wind turbine,Moving surfaces
163
172
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-13618-33&slc_lang=fa&sid=15
Seyed Ali
Kazemi
سید علی
کاظمی
100319475328460054549
100319475328460054549
No
دانشگاه صنعتی اصفهان
Mahdi
Nili Ahmadabadi
مهدی
نیلی احمد آبادی
100319475328460054533
100319475328460054533
Yes
Isfahan Univ. of Tech.
دانشگاه صنعتی اصفهان
Mohsen
Saghafian
محسن
ثقفیان
100319475328460054550
100319475328460054550
No
دانشگاه صنعتی اصفهان
Ahmad
Sedaghat
احمد
صداقت
100319475328460053641
100319475328460053641
No
دانشگاه صنعتی اصفهان