Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
14
15
online
1
fulltext
fa
تحلیل اثر روانکاری بر پایدارسازی رفتار دینامیکی مکانیزم لنگ- لغزنده با مفصل لولای لقیدار
Analyze of lubricant effect on stabilizing the dynamic behavior of slider- crank mechanism with revolute joint clearance
بهطورکلی در تحلیل دینامیکی سیستمهای مکانیکی مفاصل را بهصورت ایده آل در نظر میگیرند، اما به دلیل خطاهای موجود در ساخت و مونتاژ قطعات، وجود لقی در مفاصل امری اجتنابناپذیر است که این موضوع باعث ایجاد برخوردهای مکرر میان میل محور و یاتاقان شده و رفتار متناوب پایدار سیستم به رفتاری آشوبناک تبدیل می-گردد. تنزل در عملکرد دینامیکی سیستم، کاهش طول عمر قطعات در اثر خستگی و تولید ارتعاشات نامطلوب همگی ازجمله عواملی هستند که در اثر اعمال نیروهای ضربه- تماس ناشی از لقی در مفصل نتیجه میگردند. در ابتدا مدلهای مختلف نیروی تماس بین دو سطح معرفی گشته و سپس، مدل دینامیکی مفصل لولای لقی دار برای دو حالت تماس خشک و مفصل روانکاری شده ارائهشده است. در این تحقیق، رفتار دینامیکی یک مکانیزم لنگ- لغزنده با لولای لقی دار در مفصل اتصال عضو لغزنده و میله رابط (شاتون)، با استفاده از مدل نیروی تماس لنکرانی و نیکروش بررسی و نسبت به حالت ایده آل مقایسه شده است. با در نظر گرفتن اثر اصطکاک میان محور و یاتاقان معادلات حرکت حاکم بر سیستم برای دو فاز تماسی و غیر تماسی استخراج گشته و مشاهده میگردد که سیستم مفروض به ازای اندازه لقی مشخص، رفتاری آشوبناک از خود نشان میدهد. بهمنظور پایدارسازی یک مدار متناوب ناپایدار موجود در جذبکننده آشوبناک سیستم، از یک سیال روانکار در فاصله لقی میان میل محور و یاتاقان استفادهشده است.
In general, in dynamic analysis of mechanical systems, joints are assumed to be ideal. However, due to errors in fabrication and assembly of components, existence of joints clearances is an inevitable issue that caused frequent collisions between the journal and bearing and stable periodic behavior of system becomes chaotic. Degradation the dynamic performance of the system, reduction in fatigue life of components and produce undesirable vibrations are all of the factors resulted from impact- contact forces due to joint clearance. First, different contact force models for two surfaces has been introduced and dynamical models of revolute joint with clearance for two modes, namely, dry contact model and lubricated joint model is then presented. In this paper, the dynamic behavior of a slider- crank mechanism with a revolute joint clearance between the slider and connecting rod, using the Lankarani-Nikravesh contact force model is studied and compared to the ideal case. Considering the effect of friction between journal and bearing, governing equations of motion of the system for two phase, contact and non-contact modes are extracted and it is shown that system exhibits chaotic behavior under specified size of clearance. A fluid lubricant is used in clearance between journal and bearing for stabilizing an unstable periodic orbit embedded in the chaotic attractor.
لولای لقی دار,مکانیزم لنگ- لغزنده,سیال روانکار,رفتار آشوبناک
Joint Clearance,slider- crank mechanism,fluid lubricant,Chaotic Behavior
377
387
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5246&slc_lang=fa&sid=15
Sasan
Rahmanian
ساسان
رحمانیان
100319475328460054212
100319475328460054212
No
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس
Mohamad-Reza
Ghazavi
محمدرضا
قضاوی
100319475328460054217
100319475328460054217
Yes
faculti member TMU
دانشیار هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس