Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
15
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر حرارت تولید شده در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی برروی کیفیت اتصال آلومینیوم به فولاد
Effects of friction stir welding parameters on mechanical quality of AA1100 aluminum alloy to A441 AISI steel joint
با وجود تحقیقات انجام شده بر روی اتصالات نامتجانس بین فولادها و آلومینیومها توسط محققین، بررسی اتصالات جدید که از لحاظ علمی و اقتصادی بتواند به صنایع مختلف یاری رساند، ضروری به نظر میرسد. هدف این مقاله بررسی تغییرات خواص مکانیکی و جریان مواد در اثر تغییرات پارامترهای مکانیکی فرآیند FSW، در اتصال بین آلومینیوم AA1100 و فولاد A441 AISI است. در این پژوهش، افست ابزار، عمق نفوذ، سرعت خطی و سرعت دورانی ابزار به عنوان پارامترهای متغیر انتخاب شدند. با توجه به نتایج بدست آمده، مستحکم ترین اتصال در افست 3/1 در درون آلومینیوم، عمق نفوذ 2/0 ، سرعت دورانی 800 و سرعت خطی 63 بدست آمد. محل شکست تمامی نمونه های تست کشش، در سمت آلومینیوم قرار داشت. عیوب داخلی ایجاد شده در درون اتصالات با افزایش سرعت دورانی از بین رفتند و با افزایش سرعت خطی و بواسطهی فورج بیشتر مواد به درون اتصال عیوب سطحی نیز از بین رفتند. بیشینه استحکام تولید شده در این آزمایشات 90 درصد فلز پایهی آلومینیومی استحکام داشت. سختی محل اتصال با افزایش سرعت دورانی بیشتر شد که علت این مساله تولید گرمای زیاد در خط اتصال و شکلگیری لایههای بین فلزی بود.
Friction is an important factor that causes frictional heat generated in the friction stir welding process and makes the joint between work pieces. The objective of the present work is investigate on the effects of friction stir welding parameters on the mechanical properties and material flow in AA1100 aluminum and A441AISI joint. In this study, tool offset, plunge depth, welding linear speed and tool rotational speed were chosen as variable parameters. Comprehensive analysis using the experimental results showed that the strongest joint obtained at 1.3 mm tool offset and 0.2 mm plunge depth when to the offset tool rotational speed and linear speed were 800rpm and 63mm/min respectively. Fracture locations in tensile test at all samples were in aluminum sides. Internal defects that caused in lower tool rotational speed removed by increasing the revolving and with growing trend in linear speed due to the more forging force, the surface defects abated. The maximum strength of welded joints with selected parameters was 90% aluminum base metal. In this research, microhardness of joint interface ascended with increasing rotational speed. This phenomenon is due to formation of thick intermetallic layers in abutting edges of sheets.
جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی,اتصال نامتجانس,خواص مکانیکی,آلومینیوم AA1100,فولاد A441 AISI
Friction Stir Welding,Dissimilar joint,Mechanical Properties,AA1100 Aluminum Alloy,A441 AISI Steel
379
390
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5578&slc_lang=fa&sid=15
Majid
Elyasi
مجید
الیاسی
100319475328460056558
100319475328460056558
Yes
استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
Hamed
Aghajani
حامد
آقاجانی
100319475328460056534
100319475328460056534
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
Morteza
Hosseinzadeh
مرتضی
حسین زاده
100319475328460056537
100319475328460056537
No
دانشگاه آزاد آیت الله آملی