Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
16
4
online
1
fulltext
fa
پیش بینی ضریب اصطکاک سمت کویل در مبدلهای حرارتی پوسته-کویل با استفاده روش عددی
Prediction of the friction factor of the coil side in shell and coiled tube heat exchangers using numerical method
در این کار جریان دائمی سیال در مبدلهای حرارتی پوسته- کویل شبیه سازی و مورد تحلیل قرار گرفته است. با استفاده از روش عددی تاثیر پارامترهای گام، قطر کویل، قطر لوله، قطر پوسته، ارتفاع کویل، ارتفاع پوسته وعدد رینولدز بر روی ضریب اصطکاک سمت کویل مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی چهل وضعیت مختلف در کار عددی مورد تحلیل قرار گرفته است. آب به عنوان سیال کاری هر دو سمت انتخاب شده است که ویسکوزیته و هدایت حرارتی آن تابع دما در نظر گرفته شده است. برای در نظر گرفتن اثرات آشفتگی جریان از مدل k-έ استاندارد استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که قطر کویل مهمترین پارامتر هندسی موثر بر روی ضریب اصطکاک سمت کویل میباشد به طوری که با ثابت ماندن پارامترهای دیگر، اگر قطر کویل %60 افزایش یابد، ضریب اصطکاک کویل %6/30 کاهش مییابد. همچنین با ثابت ماندن پارامترهای دیگر اگر قطر لوله دو برابر شود ضریب اصطکاک %5/16 افزایش مییابد، اگر ارتفاع پوسته 2 برابر شود ضریب اصطکاک سمت کویل %7/11 افزایش مییابد درحالی که اثر پارامترهای هندسی دیگر مبدل بر روی ضریب اصطکاک سمت کویل بسیار کمتر از اثر قطر کویل، قطر لوله و ارتفاع پوسته میباشد. همچنین رابطهای برای تخمین ضریب اصطکاک سمت کویل پیشنهاد شده است که علاوه بر اثر عدد رینولدز اثر کل پارامترهای هندسی تعریف شده را نیز شامل میشود. این رابطه برای محدودهی گستردهای از عدد رینولدز ( عدد رینولدز بین 2700 تا 38000) قابل استفاده میباشد و با روابط ارائه شده در کارهای قبلی مقایسه شده است.
In this work steady flow of fluid in shell and coiled tube heat exchangers has been simulated then analyzed. Effect of pitch, coil’s diameter, tube’s diameter, shell’s diameter, coil’s height, shell’s height and Reynolds number on the friction factor of coil side has been investigated using numerical method. Forty cases have been analyzed in numerical work. The working fluid of both sides is water which its viscosity and thermal conductivity were assumed to be dependent on temperature. The standard K-έ model was used for turbulence. Results indicate the diameter of the coil is the most effective geometrical parameter on the friction factor of the coil side so that by remaining other parameters constant, if the coil’s diameter increases 60%, the friction factor will decrease 30.6%. Also by remaining other parameters constant if the tube’s diameter is doubled the friction factor of the coil side will increase 16.5%, if the shell’s diameter is doubled the friction factor of the coil side will increase 11.7% while the effect of other geometrical parameters on the friction factor of the coil side is much less than the effect of coil’s diameter, tube’s diameter and shell’s height. Also a correlation has been proposed for prediction of the friction factor of the coil side that contains the effect of all defined geometrical parameters in addition to Reynolds number. This correlation is applicable for wide range of Reynolds number (2700< Re< 38000) and has been compared with the correlations proposed in previous works.
مبدل حرارتی,کویل,ضریب اصطکاک,عدد رینولدز
Heat exchanger,Coil,Friction factor,Reynolds number
297
306
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5699&slc_lang=fa&sid=15
Ashkan
Alimoradi
اشکان
علیمرادی
100319475328460061614
100319475328460061614
No
دانشجو/دانشگاه رازی
Farzad
Veysi
فرزاد
ویسی
100319475328460061626
100319475328460061626
Yes
هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه رازی کرمانشاه