Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
15
9
online
1
fulltext
fa
طراحی سیستم کنترل ترمز ضد قفل سازگار با شرایط مختلف جادهای برای کامیونها
Design of Anti-lock Braking System Compatible with Different Road Conditions for Trucks
سیستم ترمز ضد قفل خودرو با کنترل فشار ترمزی و تنظیم لغزش طولی چرخها در مقدار بهینه، مانع قفل شدن چرخها در طول ترمزگیریهای شدید شده و در نتیجه فاصلهی توقف خودرو را به حداقل مقدار خود میرساند. در این مقاله، یک کنترلکنندهی جدید بصورت دولایه برای سیستم ترمز ضد قفل خودروهای سنگین با بیش از دو محور ارائه شده است که سازگار با شرایط مختلف جادهای میباشد. در لایه بالایی، یک کنترلکنندهی فازی طراحی میشود که مقدار لغزش طولی بهینه هر چرخ را که به ازای آن بیشترین نیروی ترمزی چرخ در هر لحظه حاصل میشود برحسب شرایط مختلف جاده و نیز بار قائم تایر محاسبه مینماید. در لایه پایین نیز یک کنترل کنندهی غیرخطی با استفاده از یک رویکرد بهینهی پیشبین به شکل تحلیلی طراحی میشود که با ردیابی مقدار بهینهی لغزش طولی هر چرخ که توسط کنترلکننده فازی تعیین میشود، گشتاور ترمزی مطلوب را به چرخها اعمال میکند. به منظور کاهش خطای ردیابی ناشی از نامعینیهای سیستم، تکنیک فیدبک انتگرال در طراحی کنترل کنندهی پیشبین نیز استفاده شده است. برای اینکه عملکرد سیستم کنترلی طراحی شده در یک شرایط واقعیتر تست گردد، شبیهسازیها در نرمافزار دینامیک خودروهای سنگین (تراک سیم) به عنوان مدل کاملتری از خودرو در ترکیب با متلب- سیمولینک انجام شده است. نتایج تحلیلها و شبیهسازیها نشان از عملکرد مناسب سیستم کنترلی پیشبین-فازی در کنترل گشتاور ترمزی چرخهای کامیون با تغییر شرایط جادهای از نظر زمان و مسافت توقف میباشد.
Anti-lock braking system (ABS) prevents the wheels from being locked in hard braking conditions and reduces the vehicle stopping distance to the minimum value by regulating the tire longitudinal slip at its optimum value. This paper presents a two-layer controller for ABS of trucks which is adaptable with different road conditions. In the upper layer, a fuzzy controller is designed to calculate the optimum longitudinal slip of each wheel for which the maximum braking force is achieved in different conditions. In the lower layer, a nonlinear controller is analytically designed based on the predictive method to track the optimum wheel slips calculated from the upper layer. In order to increase the robustness of the controller in the presence of system uncertainties, the integral feedback technique is also appended to the predictive method. All simulation studies are conducted using the professional software of Truck Sim to evaluate the performance of the controlled system in a real condition. The results show the effectiveness of the proposed control system in improving the braking performance of trucks in different road conditions.
سیستم ترمز ضد قفل,کنترل کنندهی غیرخطی,پیش بینی,خودروهای سنگین,کنترل کننده ی فازی
Anti-lock braking system,Nonlinear controller,Prediction,Trucks,Fuzzy controller
371
380
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5751&slc_lang=fa&sid=15
Mohammad Hossein
Golmohammadi
محمدحسین
گلمحمدی
100319475328460058811
100319475328460058811
No
دانشگاه صنعتی سهند
Mehdi
Mirzaei
مهدی
میرزایی
100319475328460058809
100319475328460058809
Yes
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز
Behrouz
Najjari
بهروز
نجاری
100319475328460058812
100319475328460058812
No
دانشگاه صنعتی سهند