Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
16
12
online
1
fulltext
fa
بررسی عملکرد الکتروشیمیایی پیل سوختی اکسید جامد در سیستم های ترکیبی میکروتوربین گاز جهت تعیین فاکتور مصرف سوخت بهینه
Electrochemical performance investigation of solid oxide fuel cell in micro-gas turbine hybrid systems to determine optimum fuel utilization factor
در تحقیق حاضر سه پیکربندی مختلف برای سیستم ترکیبی پیلسوختی اکسید جامد و میکروتوربینگاز طراحی و مورد بررسی قرار گرفته است. اولین پیکربندی ارائه شده شامل یک پیل سوختی بوده و به عنوان حالت پایه فرض شده است. دو پیکربندی دیگر با دو پیلسوختی که به صورتهای سری و موازی در بالادست توربین قرار گرفتهاند؛ لحاظ شده است. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل ترمودینامیکی سیستمهای طراحی شده و دستیابی به فاکتور مصرف سوخت بهینه برای پیلهای سوختی بکار رفته در سیستمهای ترکیبی میباشد. در این راستا، پارامترهای مربوط به فرآیندهای الکتروشیمیایی درون پیل به صورت توابعی از حالات شیمیایی و ترمودینامیکی آنها در نظر گرفته شده و کد مدلسازی آنها با کد مدلسازی سیکل میکروتوربینگازی ترکیب شده است. نتایج نشان میدهد که فاکتور مصرف سوخت بهینه تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم ترکیبی پیلسوختی اکسید جامد و میکروتوربینگاز دارد. بررسیها نشان میدهد که این ضریب برای سیستم ترکیبی حالت پایه 0.85، در سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی سری به ترتیب برای پیل اول 0.7 و برای پیل دوم 0.8 و در سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی موازی 0.85 (برای هر دو پیلسوختی) حاصل میگردد. نتایج نشان میدهد که در بین سه حالت تحلیل شده، سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی سری بیشترین بازده (بیش از 48 درصد) را به خود اختصاص داده و به عنوان پیکربندی کارآمدتر برگزیده میگردد.
The present study was undertaken to design and analyze three different configurations of SOFC (solid oxide fuel cell) and MGT (micro-gas turbine) hybrid system. The first presented configuration is a hybrid system with one fuel cell which considered as a basic mode. Two other configurations are considered with two fuel cells that mounted upstream of the turbine in series and parallel forms. The aim of the current study was thermodynamic analyze of designed hybrid systems and achieving the optimum fuel consumption factor for fuel cells that used in hybrid systems. Therefore, other performance parameters such as turbine inlet temperature, compressor pressure ratio and the number of cells, which play an important role in implementation of SOFC and gas-turbine, were parametrically analyzed and the obtained optimum values were used in analyzes. In this regard, the parameters associated with electrochemical processes within cells considered as a function of their chemical and thermodynamic conditions, and their modeling code combined with the modeling code of micro gas turbine cycle. The results of this study revealed that fuel utilization factor has direct impact on the SOFC/MGT hybrid system performance. Also we demonstrate that the optimal fuel utilization factor for basic mode hybrid system was 0.85, hybrid system with 2 series fuel cells were obtained 0.7 and 0.8 respectively and hybrid system with two parallel fuel cells were calculated to be 0.85. Moreover, the SOFC/MGT hybrid system with two series fuel cells account for the highest electrical efficiency and was selected as the most efficient configuration.
سیستم ترکیبی,پیلسوختی اکسید جامد,میکروتوربینگاز,فاکتور مصرف سوخت بهینه,عملکرد سیستم
Hybrid System,Solid oxide fuel cell,Micro-gas Turbine,Fuel Utilization Factor,System Performance
300
310
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5826&slc_lang=fa&sid=15
Seyedeh zeinab
sajadi
سیده زینب
سجادی
100319475328460065548
100319475328460065548
No
کارشناس ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا
Jamasb
Pirkandi
جاماسب
پیرکندی
100319475328460065560
100319475328460065560
Yes
عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا
Mehdi
Jahromi
مهدی
جهرمی
100319475328460065561
100319475328460065561
No
عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا