Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
15
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تخریب پیشرونده در صفحات کامپوزیتی شیشه- اپوکسی تحت بار خستگی
Progressive Damage Investigation of Glass- Epoxy Laminated Composites under Fatigue Loading
مواد کامپوزیتی به دلیل داشتن خواص ویژه ی مکانیکی در صنایع هوافضا، خودروسازی و غیره کاربردهای گسترده ای دارند. در این تحقیق، بررسی عددی چندلایه های ساخته شده از رزین اپوکسی و الیاف شیشه با دو نوع چینش (0, 90, 0, 90) و (0, 90, 0, 90) متقارن مورد توجه قرار گرفته و یک حل گام به گام جهت پیش بینی عمر خستگی این مواد ارائه شد. در حل ارائه شده از معیار تخریب هشین استفاده شد که علاوه بر تعیین عمر خستگی، قابلیت تشخیص شکل مود شکست را نیز دارد. در هر مرحله از حل، ماکزیمم بار به مدل اعمال و نتایج تنش در گره ها محاسبه گردید؛ سپس در تمامی المان ها و در تمامی لایه های مربوط به هر المان، قوانین شکست خستگی بررسی شد. پس از تشخیص شکست در یک لایه، به جای حذف کامل آن لایه از محاسبات المان مربوطه، خصوصیات مکانیکی با توجه به شکل مود شکست اتفاق افتاده و تئوری های تخریب پیش رونده کاهش داده شد و در سایر المان ها که دچار شکست نشده بودند، پارامتر آسیب محاسبه گردید و در صورت تجاوز آسیب از مقدار مجاز، المان مورد نظر شکسته فرض شد. عمرهای خستگی پیش بینی شده در این مطالعه با نتایج آزمایشگاهی در ادبیات فن مقایسه شد و موافقت خوبی بین نتایج دیده شد.
Composite materials are widely used in aerospace, automotiveindustry, and other fields because of special mechanical properties.In this study, a step by step numerical analysis was developed to predict the fatigue life of E-Glass/Epoxy fiber reinforced laminates with (0, 90, 0, 90) s and (90, 0, 90, 0) s configurations. In the proposed Finite Element (FE) analysis, Hashin’s failure criterion was used which can distinguish the failure modes. The iterative algorithm was utilized so thatat each step of solution, the maximum load was applied to the model and then the stress componentswere obtained numerically at every nodes of the model. Then the appropriate failure criterion was applied to inspect the possible failure in all layers of each element. For failed layer in an element, material properties were degradedaccording to the failure mode and progressive damage theories. In other elements whichhad not been failed, the damage parameter was calculated. If the value of the damage parameter in each element exceeds 0.9, the layer of the element was assumed to be failed and the algorithm was continued. The predicted fatigue life was compared with the experimental results in the literature and good agreement was observed.
تخریب پیشرونده,عمر خستگی,آسیب,تحلیل المان محدود
progressive damage,Fatigue Life,Damage,Finite element analysis
339
347
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5868&slc_lang=fa&sid=15
Soran
Hassanifard
سوران
حسنی فرد
100319475328460056481
100319475328460056481
Yes
عضو هیأت علمی/دانشگاه تبریز
Mohsen
Feyzi
محسن
فیضی
100319475328460056483
100319475328460056483
No
دانشگاه تبریز