Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
14
7
online
1
fulltext
fa
بررسی عملکرد سیستم کنترل و هدایت یک وسیله پرنده چرخان با کانارد نوسانی
Performance investigation of control and guidance system
for a spinning flight vehicle with dithering canard
در این مقاله سیستم هدایت و کنترل یک وسیله پرنده چرخان با یک دسته بالک تک صفحه ای (دو بالک در یک صفحه) کانارد نوسانی بررسی شده است. استفاده از تنها دو بالک کنترلی کانارد باعث کمتر شدن تعداد عملگرها، سبک شدن وسیله و در نتیجه کم شدن هزینه نهایی می¬گردد. با این وجود، کنترل این وسیله پیچیده خواهد شد. طیف وسیعی از این پیچیدگی¬ها ناشی از تداخل سیستمهای کنترل و هدایت است که از طریق تولید نیروها و گشتاورهای نامتقارن سمتی اعمال می شوند. جهت کنترل مطلوب این وسیله چرخنده، استفاده از کانارد نوسانی پیشنهاد می گردد. کانارد نوسانی زاویه انحراف خود را متناسب با غلتش جسم پرنده حول محور طولی خود تنظیم می نماید. در این مقاله یک روش جهت کنترل و هدایت این وسیله پرنده با کمک کانارد نوسانی ارائه شده و پس از مدلسازی اجزای مختلف وسیله از جمله جستجوگر مادون قرمز، اتوپایلوت، ژایرو، عملگرها و... در یک برنامه شبیه سازی شش درجه آزادی کامل، نتایج آن بررسی گردید. نتایج شبیه سازی شش درجه آزادی صحت عملکرد کل سیستم در برخورد به هدف متحرک را نشان می دهد.
In this paper, control and guidance system of a spinning flight vehicle with a single plane of dithering canard control fins are investigated. Decreasing the number of actuators, lowering the vehicle weight, and reducing the final cost are outcomes of applying two canard controls; however, the control system will become complicated due to guidance system interaction. Producing asymmetric force and torque in yaw direction is the result of this interaction. Dithering canard is proposed for proper control of this spinning vehicle. Dithering canard adjusts its deflection with respect to the roll attitude of the flight vehicle. In this paper, a method is proposed for control and guidance of this spinning vehicle with dithering canard. This method is investigated in a six DOF flight simulation in presence of IR seeker, autopilot, gyro, actuators. Appropriate simulation results in various flight situations verify the proper performance of this new control method.
وسیله پرنده چرخان,بالک صفحه ای,کانارد نوسانی,سیستم هدایت و کنترل
Spinning flight vehicle,dithering canard,Guidance,Control
169
175
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5869&slc_lang=fa&sid=15
mojtaba
mirzaei
مجتبی
میرزائی
100319475328460052772
100319475328460052772
No
دانشگاه شیراز
Mohammad Mahdi
Alishahi
محمد مهدی
علیشاهی
100319475328460052771
100319475328460052771
Yes
دانشگاه شیراز