Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
14
5
online
1
fulltext
fa
مطالعه پارامتریک بر روی سرعت بحرانی در زمان آتشسوزی درون تونلهای دارای سیستم تهویه طولی
Parametric study on critical ventilation velocity in case of fire inside longitudinally ventilated tunnels
هنگام آتش‎سوزی در تونل‎ها، ایجاد مسیر امن عاری از دود با استفاده از سیستم‎های تهویه، برای فرار مسافران و انجام عملیات نجات ضروری است. در تونل‎های دارای سیستم تهویه طولی، سرعت بحرانی تهویه به حداقل سرعتی اطلاق می‎شود که از برگشت جریان به بالادست آتش جلوگیری و مسیر امن را ایجاد می‎کند. این تحقیق به بررسی عددی نحوه کنترل دود در تونل‎ها با تأکید بر پارامترهای مؤثر بر سرعت تهویه بحرانی می‎پردازد. در ابتدا، سرعت بحرانی در نرخ‎های رهایش گرمای مختلف محاسبه شده که تطابق مناسبی را با داده‎های حاصل از آزمایش‎های تجربی مقیاس کوچک نشان می‎دهد. در ادامه، تأثیر ضریب انسداد و محل عرضی منبع آتش، شیب تونل و رطوبت نسبی هوای تهویه بر مقدار سرعت بحرانی بررسی شده‎است. نتایج نشان می‎دهد که در حضور انسداد منبع آتش، کاهشی تقریباً معادل نسبت انسداد در سرعت بحرانی رخ می‎دهد. در بررسی سرعت بحرانی در تونل شیب‎دار مشاهده شده‎است که به ازای هر یک درصد شیب منفی تونل، حدود 5/2 درصد به هوای تهویه مورد نیاز افزوده می‎شود. نتایج هم‎چنین نشان می‎دهد که رطوبت نسبی هوا تأثیر چندانی نداشته، ولی محل عرضی آتش دارای تأثیر زیادی است، به‎طوری‎که آتش در کنار دیواره تونل نسبت به آتش در وسط تونل نیازمند 10 الی 20 درصد هوای بیشتر برای جلوگیری از برگشت دود می‎باشد.
Ventilation is essential to provide a smoke-free path for safe passenger evacuation and effective rescue services in case of a tunnel fire. The critical ventilation velocity, VC, is defined as the minimum velocity which creates this safe passage by preventing smoke from spreading upstream in tunnels. This research discusses smoke flow control in tunnels with a focus on the important parameters affecting critical velocity. Critical velocity values are evaluated for different heat release rates and results show good compliance with model-scale experiments. The study is extended to investigate effects of fire source blockage ratio and lateral location, tunnel slope and ventilation air relative humidity on the behavior of critical velocity. Results show a drop in VC about equal to blockage ratio occurs in presence of fire source blockage. Investigation of critical velocity in sloped tunnels illustrates that for each %1 increment in negative slope, 2.5% higher ventilation is required. Results also show that air relative humidity does not have significant effect. However, fire lateral location impacts critical ventilation velocity in such a way that about 10-20% higher airflow is necessary to suppress smoke in a near-wall fire in comparison with a middle-tunnel fire.
سرعت بحرانی تهویه,نسبت انسداد,شیب تونل,محل عرضی آتش,رطوبت نسبی
Critical ventilation velocity,Blockage ratio,Tunnel slope,Fire lateral location,Relative humidity
1
10
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-6086&slc_lang=fa&sid=15
Ali
Kazemipour
علی
کاظمیپور
100319475328460052099
100319475328460052099
No
دانشجوی دانشگاه شریف
Mahyar
Pourghasemi
مهیار
پورقاسمی
100319475328460052100
100319475328460052100
No
دانشجو
Hossein
Afshin
حسین
افشین
100319475328460052101
100319475328460052101
Yes
استادیار دانشگاه صنعتی شریف
Bijan
Farhanieh
بیژن
فرهانیه
100319475328460052098
100319475328460052098
No
استاد دانشگاه صنعتی شریف