Modares Mechanical Engineering
مهندسی مکانیک مدرس
Modares Mechanical Engineering
Engineering & Technology
http://mme.modares.ac.ir
1
admin
1027-5940
2476-6909
10.22034/mme
fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
14
8
online
1
fulltext
fa
بررسی عددی تاثیر دمش روی رفتار هیدرودینامیکی جریانهای کاویتاسیونی عبوری از هیدروفویلها با استفاده از روش پیششرط توانی
Numerical investigation of blowing effect on hydrodynamic behavior of cavitating flows over hydrofoils using power law preconditioning method
تحلیل و شبیهسازی عددی جریانهای کاویتاسیون بهدلیل ظهور و کاربرد آن در صنایع دریایی، توربوماشینهای آبی، هیدروفویلها، اجسام زیرسطحی و غیره از اهمیت ویژهای برخوردارند. به همین دلیل در این تحقیق اثر دمش روی رفتار هیدرودینامیکی جریانهای کاویتاسیونی عبوری از هیدروفویلها بررسی شده است. روش حجم محدود جیمسون و روش پیششرط توانی به همراه مدل تکفازی کاویتاسیون (مدل باروتروپیک) برای تحلیل جریان کاویتاسیونی استفاده شده است. پایداری حل بهکمک جملات اتلافی مرتبه دوم و چهارم بهدست آمده است. برای رسیدن به حالت دائم از روش چهار مرحلهای صریح رانگ- کوتا استفاده شده است. با توجه به اینکه غالباً کاویتاسیون در اعداد رینولدز بالا رخ میدهد جهت سهولت در شبیهسازی، معادلات جریان غیرلزج درنظر گرفته شده است. برای اعمال دمش از سطح هیدروفویل، یک جت در سطح فوقانی هیدروفویل قرار داده شده است. پارامترهای محل جت، نسبت سرعت دمش، زاویه دمش و پهنای جت متغیرهای مورد بررسی میباشند. شبیهسازی در دو عدد کاویتاسیون متفاوت صورت گرفته است. نتایج عددی نشان میدهد روش پیششرط توانی سرعت همگرایی را تا حد زیادی افزایش میدهد. دمش باعث کاهش ضرایب برآ و پسای فشاری و طول کاویتی نسبت به حالت بدون دمش میشود. همچنین افزایش نسبت سرعت دمش، زاویه دمش و پهنای جت موجب کاهش طول کاویتی و ضرایب برآ و پسای فشاری میشود.
Numerical analysis and simulation of cavitating flows due to appearance and its application in the maritime industry, water turbomachinery, hydrofoils, underwater vehicles, etc. have specific importance. For this reason in this research, the effect of blowing on hydrodynamic behavior of cavitating flows over hydrofoils has been investigated. Jameson's finite volume method and power-law preconditioning method with single-phase cavitation model (Barotropic model) have been used to the analyzing of cavitating flow. The stabilization of solution has been achieved with help of the second and fourth-order dissipation term. Explicit four step Runge-Kutta method has been used to achieve the steady state condition. As regards the cavitation often occurs at high Reynolds number, to facilitate the simulation the inviscid flow equations are considered. For apply the blowing from hydrofoil surface, a jet has been placed on hydrofoil’s upper surface. The parameters of jet location, blowing velocity ratio, blowing angle and width of jet are investigated and simulation has been performed for two different cavitation numbers. The numerical results show that the power-law precondition increases the convergence speed significantly. Blowing reduces the cavity length, lift and pressure drag coefficients compared to no blowing case. Also the increase of blowing velocity ratio, blowing angle and width of jet, decrease the cavity length, lift and pressure drag coefficients.
دمش,روش پیششرط توانی,جریان کاویتاسیونی,مدل باروتروپیک,ضرایب برآ و پسای فشاری
Blowing,Power-law preconditioning method,Cavitating Flow,Barotropic Model,Lift and Pressure Drag Coefficients
59
67
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-6276&slc_lang=fa&sid=15
Pooria
Akbarzadeh
پوریا
اکبرزاده
100319475328460052853
100319475328460052853
Yes
دانشگاه شاهرود
Ebrahim
Akbarzadeh
ابراهیم
اکبرزاده
100319475328460052851
100319475328460052851
No
دانشگاه صنعتی ارومیه