@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {1-101}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {استفاده از روشهای محاسباتی برای جایگزینی سیستم توربوماکس}, abstract_fa ={یکی از مسایل مهم در طراحی وسایل صنعتی، انبساط حرارتی آنها است که در صورت عدم کنترل، خسارات بیشماری به بار می آورد. یکی از این مسایل انبساط بیش از حد ناشی از گرما در محور توربین های حرارتی است که می تواند خسارتهای جبران ناپذیری ایجاد کند. برای پیشگیری از چنین خسارتهای دمای محور توربین توسط دستگاهی به نام توربوماکس شبیه سازی شده و نتیجه این کار، برای کنترل توربین به کار می رود. معادله هدایت حرارت به روشهای محاسباتی تحلیلی و عددی برای محور توربین حل شده و نتایج حاصل از محاسبات با نتایج موجود از دستگاه توربوماکس مقایسه شد. سازگاری و همخوانی مناسبی بین روشهای محاسباتی و دستگاه توربوماکس مشاهده شد. به کارگیری این روشها برای نیروگاههایی که دمای توربین را با روشهای نامطمئن و همچنین به روش توربوماکس اندازه گیری می کنند، توصیه می شود.}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-7969-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {11-18}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {آثار دینامیکی حاصل از لقی اتصالها در ربات های کارتزین}, abstract_fa ={لقی در اتصالهای سازه ربات موجب کاهش دقت آن می شود و همچنین راندمان را پایین می آورد. برای بالا بردن دقت و یا سرعت، باید لقی اتصالها به کمترین حد ممکن برسد تا جایی که با نیروی دینامیکی اعمال شده روی اتصالها سازگاری داشته باشد. در این مقاله، مراحل ارتعاشی سازه ربات با دو فرض اساسی زیر مورد مطالعه قرار گرفته است. (الف) تمامی لقی های سازه ای به طور متمرکز در اتصالها در نظر گرفته شده است. (ب) مسیری پیوسته از عملیات ربات در نظر گرفته شده و نموهای ارتعاشی تغییر مکانها و سرعتها نسبت به مقادیر برنامه نویسی شده کوچک فرض شده است. آنگاه در مدل به دست آمده ـ که هشت درجه آزادی دارد ـ به کمک روش تغییرات انرژی، پس ازتنظیم معادلات انرژی جنبشی و پتانسیل با استفاده از معادلات لاگرانژ، معادلات حرکت را به دست می آوریم. معادلات به طور غیرخطی و کوپله شده به یکدیگر است. با یک مثال عددی و با استفاده از کامپیوتر معادلات را حل کرده و نتایج حاصل را مورد بحث قرار می دهیم}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-3076-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {19-28}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تحلیل نفوذ پرتابه های میله ای بلند در هدفهای نیمه بی نهایت و تعمیم آن در هدف های چند لایه}, abstract_fa ={بررسی اثر برخورد و نفوذ پرتابه های میله ای بلند در صفحه هدف از مسایلی است که طی چند دهه گذشته مورد توجه محققان مکانیک ضربه قرار گرفته است. نظریه ای اساسی در این زمینه‌ - که در مدت بیش از 30 سال گذشته به عنوان مدل استاندارد مرجع مورد استفاده قرار گرفته و در تحلیل مسایل بالستیکی نفوذ مفید بوده ـ توسط آلکسیوسکی و تیت برای تحلیل نفوذ میله های بلند در هدف های نیمه بینهایت ارایه شده است. در این مقاله شرح مختصری از این نظریه ارایه شده و با توجه به کاربرد هدف های چند لایه در طراحی زره ها،‌ این مدل برای هدف های چند لایه تعمیم داده شده است. سپس نتایج حاصل از مدل تعمیم یافته با یافته های تجربی سایر محققان مقایسه شده که تطابق خوبی نشان می دهد. همچنین به کمک این مدل بررسی و مطالعه پارامتریک بر روی عوامل موثر انجام گرفته و مثالی کاربردی در زمینه طراحی زره های چند لایه مقاوم در برابر پرتابه های میله ای بلند، ارایه شده است}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-690-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {29-40}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {آنالیز جریان ضربانی خون در شریان الاستیک}, abstract_fa ={در این مقاله مدلی ریاضی به منظور مساله جریان ضربانی خون در شریانهای الاستیک ارایه شده و برای مدت یک پریود زمانی با استفاده از یک روش تحلیلی ـ عددی حل شده است. هدف از حل این مساله مقدار مرزی ـ اولیه به دست آوردن پروفیلهای سرعت، گذر حجمی و تنش برشی دیواره و نیز فشار داخلی و شعاع رگ بر حسب متغیرهای مستقل مربوط است. خون سیالی همگن، تراکم ناپذیر و با توجه به قطر شریانها نیوتنی فرض شده و جریان نیز دارای تقارن محوری،‌دو بعدی، آرام و وابسته به زمان در نظر گرفته شده است. همچنین دیواره شریانها الاستیک، تراکم ناپذیر و همگن در نظر گرفته و فشار داخلی آنها تابعی از شعاع فرض شده است. معادلات حاکم معادله های ناویر ـ استوکس شعاعی و محوری، معادله پیوستگی و همچنین معادله ای کمکی بین فشار داخلی و شعاع رگ می باشند. توابع مربوط به شرایط مرزی و اولیه طوری انتخاب شده است که برای مساله، جوابهایی متناوب به دست آید. به کارگیری یک کاندید جواب به شکل سری جملات محدود برای پروفیل سرعت محوری و حل دستگاه معادلات دیفرانسیل حاصل با منفصل کردن معادلات در جهت محوری و استفاده از روش رانژ ـ کوتای مرتبه چهار برای انتگرال گیری نسبت به زمان، از ویژگیهای دیگر روش حل در مساله مورد نظر می باشند. نتایج به دست آمده از مدل حاضر همخوانی کاملی با نتایج گزارش شده از سایر تحقیقات فیزیولوژیکی و نظری دارد و به دلیل استفاده از یک مدل ریاضی کاملتر و به کارگیری فرضهای ساده کننده کمتر،‌ در عین سهولت کاربرد، از دقت بالاتری برخوردار است}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-7873-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {41-50}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {شبیه سازی دینامیک مکانیزم لنگ در موتور احتراق داخلی با چهار سیلندر خطی}, abstract_fa ={با توجه به روند گسترش استفاده از موتورهای مختلف با موارد کاربردهای متنوع، به منظور بهبود و اصلاح قطعات، آگاهی از شرایط کاری و نیروهای اعمال شده بر آنها جزو اصول اولیه طراحی محسوب می شود. به منظور بررسی وضعیت دینامیکی موتور و تعیین نیروهای اعمال شده بر قسمت های مختلف مکانیزم، به برنامه ای نیاز است که از طریق آن بتوان پارامترهای دینامیکی مربوط به مکانیزم را در سرعت و شتاب زاویه ای لحظه ای و در زوایای مختلف گردش میل لنگ محاسبه کرد. مدلسازی رایانه ای انجام شده مبتنی بر معادلات حرکتی است که از حل روابط نیوتنی و اصل هامیلتون به دست می آید. با منظور کردن توزیع جرمی و ممان اینرسی برای قطعات شاتون و میل لنگ، در نظر گرفتن پارامترهای هندسی مکانیزم مانند خارج از مرکز بودن محور گژن پین نسبت به محور پیستون، لقی بین یاتاقان ها و قطعات مرتبط با آنها، توزیع واقعی فشار گاز درون سیلندرها و همچنین مقدار اصطکاک بین دیواره سیلندر و پیستون در معادلات استخراج شده، این روابط کامل می شود. سرعت دورانی لحظه ای میل لنگ و همچنین شتاب آن با حل کردن معادلات دینامیکی بار خارجی موتور تعیین می شود و از آنها به عنوان یکی از پارامترهای ورودی رایانه استفاده می شود. نتایج شبیه سازی، با نتایج ارایه شده در مقالات و کتب مربوط مقایسه و دیده شد که همخوانی جالبی بین آنها وجود دارد.}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-11228-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {51-56}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تعیین سرعت رشد ترک در پره توربین گازی بر اساس مکانیک شکست}, abstract_fa ={وجود تنشهای ترمومکانیکی تناوبی ناشی از روشن و خاموش شدنهای توربین و همچنین دمای بالای کاری، باعث بروز پدیده خستگی و خزش در پره ها می شود که در نهایت، واماندگی پره را به دنبال دارد. این مقاله به تعیین عمر پره توربین گازی بر اساس مکانیک شکست می پردازد. در ابتدا توزیع تنشهای گرمایی و مکانیکی، هر یک با استفاده از یک مدل مجزا به روش اجزای محدود به دست آمده و در نهایت، نتایج دو تحلیل ترکیب شده اند. براساس نتایج تحلیل تنش، ترک در بخش مکش، جایی که سطح تنش بالاتری وجود دارد مدل شده است. برای دستیابی به رابطه ای بین پارامترهای کنترل کننده رشد ترک بر حسب طول ترک، در چند مرحله رشد ترک در نظر گرفته شده است. در نهایت به کمک رابطه ای که رشد ترک خستگی ـ خزشی را در هر چرخه به پارامترهای کنترل کننده رشد ترک خستگی ـ خزشی مربوط می سازد، تعداد چرخه های روشن ـ خاموش توربین تعیین شده است.}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-7456-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {58-72}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تاثیر ناپایداری دتونیشن بر آغازش مستقیم}, abstract_fa ={هدف از کار حاضر مطالعه نقش ناپایداری دتونیشن در مساله آغازش مستقیم (انفجاری( دتونیشن در محیط های گازی بوده است. این کار با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری و انتگرال گیری عددی از معادلات یک بعدی اولر در مختصات صفحه ای انجام شده است. برای مدل کردن احتراق در اینجا از یک واکنش تک مرحله ای که از مکانیزم آرنیوس پیروی می کند، استفاده شده است. این تحقیق نشان می دهد که پروسه آغازش برای دتونیشن های پایدار و ناپایدار مکانیزم یکسانی دارد. نتایج این تحقیق همچنین دلالت بر این امر دارند که طول تاخیر بر مبنای مدل دایم ZND طول مشخصه مناسبی برای بررسی پدیده های گذرا در مرحله به اصطلاح شبه دایم نمی باشد. همچنین مشاهده شد که برای دتونیشن ناپایدار با انرژی تحریک بسیار زیاد نمی توان یک مقدار واحد به عنوان انرژی بحرانی آغازش تعریف کرد. از نتایج دیگر به دست آمده عدم کفایت معیار زلدویچ برای تعیین انرژی بحرانی آغازش محدوده وسیعی از انرژی تحریک است. دلیل این امر عدم وجود اثرات دینامیکی در معیار زلدویچ است}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-11736-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {73-80}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {شبیه سازی فرآیند شکل دهی غلتکی سرد لوله ها به کمک رایانه}, abstract_fa ={شبیه سازی رفتار تغییر شکل سه بعدی ورق فلزی در طی فرآیند شکل دهی غلتکی سرد به کمک رایانه ارایه شده است. در این شبیه سازی،‌ شکل هندسی ورق فلزی توسط یک تابع ریاضی تقریبی به نام تابع شکل بیان گردیده است. توسط این تابع شکل و به وسیله یک روان نموی رایانه ای، که در محدوده الاستیک از قانون هوک و در محدوده پلاستیک از معادلات لوی ـ میزز استفاده می شود،‌ محاسبه توزیع تنش و کرنش و انرژی مصرفی برای تغییر شکل ورق فلزی امکان پذیر شده است. همچنین، شکل بهینه ورق با حداقل نمودن انرژی مصرفی،‌ قابل پیش بینی است. با این شبیه سازی عددی، مشخصات متعدد فرآیند شکل دهی غلتکی سرد لوله ها قابل توصیف است. مولفان معتقدند که با استفاده از معادلات لوی ‌ـ میزز، روش پیشنهادی قبلی ساده شده و در عین حال، نتایج حاصله معقول و امیدوارکننده هستند.}, keywords_fa = {ندارد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-7707-en.html}, eprint = {}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2002} }