@article{ author = {Sababi, Mohammad. and Foroghi, Hasan. and Karafi, Mohammad. Reza.}, title = {Design and Manufacturing of a Mechanical Device for Dimensional Control of the Airfoil of Turbine Blades}, abstract ={Blade is a sensitive and important part of turbines, and a few companies can produce it. Airfoil of blade has three-dimensional surfaces; therefore, it is necessary to have specific equipment for dimensional control of it. The purpose of this project is to design and manufacture a mechanical system for dimensional control of the airfoil. The foregoing device can produce two-dimensional contours of airfoil on the screen of the profile projector using fine pins. In the mentioned system, the blade is located on the table of device and two sets of pins approach it. In this situation pins are moved forward along their axis until their tips touch the surface of the blade, therefore the tips of pins, shape the contour of the airfoil. Then two sets of pins get away from each other and are moved to the focal area of lens of profile projector via a precision linear system. Then two sets of pins approach each other and reshape the previous contour again. In this situation, tips of pins are projected and contour of airfoil is made on the screen of the profile projector with a predefined scale. Produced contours can be compared with reference ones that have been printed on transparent sheets.}, Keywords = {Turbine Blade,Airfoil,Dimensional Control,Profile Projector}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {1-12}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {طراحی و ساخت دستگاهی مکانیکی برای کنترل ابعادی ایرفویل پره توربین}, abstract_fa ={پره یکی از حساس‌ترین اجزای توربین است که ساخت آن به شرکتهای خاصی منحصر است. ایرفویل پره دارای سطوح سه‌بُعدی پیچیده‌ای است که برای کنترل ابعادی آن به تجهیزات ویژه‌ای نیاز است. هدف از این مقاله، طراحی و ساخت سیستمی مکانیکی است که بتواند مقاطعی دوبُعدی از ایرفویل را بر روی صفحه پروفایل پروژکتور بازسازی کند تا بتوان آنها را با نمونه‌های مرجع مقایسه کرد. برای بازسازی مقطع ایرفویل از تعداد زیادی پین با قطر کم استفاده شده است. این پین‌ها از دو طرف به‌سمت ایرفویل حرکت کرده و پس از رسیدن به آن متوقف می‌شوند. لذا مکان هندسی نقاط انتهایی پین‌ها به شکل ایرفویل خواهد شد. در پایان پین‌ها با حفظ شکل ایرفویل از پره جدا شده و به زیر صفحه پروفایل پروژکتور جابه‌جا می‌شوند.}, keywords_fa = {پروفایل پروژکتور,ایرفویل,پره توربین,کنترل ابعادی}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-2218-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-2218-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {Maerefat, Mehdi and Omidvar, Amir}, title = {Effects of Adaptive Temperature Metal Panels on Thermal Comfort and Energy Consumption of Radiant Ceiling Cooling Systems}, abstract ={Internal thermal conditions and cooling load of the buildings intensely depend on outdoor conditions. Outdoor conditions of the building are not constant during a day, so assumption of constant thermal conditions for indoor is not proper. It seems that using adaptive temperature panels proportional to the variations of outdoor conditions decreases the energy consumption in comparison with constant temperature cooling panels. In this paper the effects of adaptive temperature metal panels are investigated on energy consumption of the buildings and thermal comfort conditions of the occupants. Results of hourly analysis show that, in Tehran with maximum relative humidity of 65%, in buildings with north and south orientations, we do not need cooling systems in nearly 10 hours of a day, in remains we can provide thermal comfort conditions by radiant ceiling cooling panels with natural ventilation and without any anxiety about condensation on the panels. However, in buildings with east or west orientations we do not need to air conditioning and cooling systems in only 7 hours of a day. In these buildings condensation is inevitable in some intervals of system operation during a day. In these periods, we can decrease the probability of condensation by using mechanical ventilation. Results also demonstrate that cooling energy consumption is decreased of 29 to 45% depending on the orientation of building.}, Keywords = {Thermal Comfort,Ceiling Cooling,Radiation,Adaptive Temperature,energy consumption}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {13-32}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {رابطه‌ای برای پیش‌بینی ساعت به ساعت دمای پانل‌های فلزی با دمای متغیر تطبیقی در سیستم‌های سرمایش تابشی سقفی}, abstract_fa ={شرایط محیط داخل ساختمان و بار برودتی اعمال شده به آن، به‌شدت به شرایط محیط خارج وابسته است. شرایط محیط خارج ساختمان نیز در طول شبانه‌روز دائماً در حال تغییر است؛ لذا فرض وجود شرایط ثابتی برای فضای داخل ساختمان به‌عنوان شرایط آسایش حرارتی چندان قابل توجیه نیست. به‌نظر می‌رسد که با تغییر شرایط عملکرد سیستم، متناسب با تغییرات محیط خارج بتوان با حفظ شرایط آسایش حرارتی، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرد. در این مقاله تأثیر استفاده از پانل‌های فلزی با دمای تطبیقی در عملکرد سیستم‌های سرمایش تابشی سقفی از نظر مصرف انرژی و آسایش حرارتی بررسی، با عملکرد پانل‌های دما ثابت مقایسه شده است. نتایج بررسیهای ساعت به ساعت حاکی از آن است که در تهران با بیشینه رطوبت نسبی 65%، در ساختمانهایی که پنجره و دیوار خارجی شمالی یا جنوبی دارند؛ تقریباً در 10 ساعت از شبانه‌روز به‌هیچگونه وسیله سرمایشی نیاز نیست. در سایر ساعتها نیز می‌توان با استفاده از پانل‌های فلزی با دمای تطبیقی، در شرایط تهویه طبیعی و بدون نگرانی از احتمال رخداد میعان، شرایط آسایش حرارتی را فراهم کرد. این در حالی است که در ساختمانهایی که جهت غربی یا شرقی دارند، فقط در 7 ساعت از شبانه‌روز نیاز به سیستم‌های سرمایشی احساس نمی‌شود. در این‌گونه ساختمانها در برخی از ساعتهای فعالیت سیستم، امکان رخداد میعان وجود دارد. در این بازه‌های زمانی می‌توان به‌کمک تهویه مکانیکی و افزایش تعداد دفعات تعویض هوا، احتمال رخداد میعان را به حداقل رسانید. بررسیهای انجام شده روی سیستم‌های سرمایش سقفی با پانل‌های فلزی با دمای تطبیقی نشان داد که با استفاده از سیستم‌های تطبیقی، بسته به جهت پنجره و دیوار خارجی ساختمان، با حفظ شرایط آسایش حرارتی می‌توان 29 تا 45 درصد نسبت به سیستم‌های دما ثابت در مصرف انرژی اولیه صرفه‌جویی کرد.}, keywords_fa = {آسایش حرارتی,تابش,دمای تطبیقی,سرمایش سقفی,مصرف انرژی}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-9577-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-9577-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {Naraghian, Ehsan and Mirzaei, Maji}, title = {Stress Analysis and Life Assessment of Spot Weld Joints}, abstract ={In this paper, we report results of stress analysis and fatigue life assessment of a number of spot weld joints. Models are presented for corrugated plates, jointed to an L-shape plate using 7 and 14 spot welds, which are subject to four different types of alternating loading conditions. The analyses are based on the solutions obtained from the ANSYS7 finite element package, using solid elements. In this study, strains and stresses in the weld nugget are evaluated. However, the primary focus is on strain-based fatigue life assessment which considers the 3D state of stress around the weld nugget and the nonlinear effects of the materical and the geometry.}, Keywords = {Spot Weld,Fatigue,Finite element analysis,Strain Analysis,Stress analysis}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {33-46}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تحلیل تنش و تخمین عمر خستگی در اتصالات جوش نقطه‌ای}, abstract_fa ={در این مقاله رفتار مکانیکی اتصالات نقاط جوش و پیش‌بینی عمر خستگی برای ورق‌های موجی‌شکل حاوی اتصالات جوش نقطه‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است. مدلهای ارائه شده به‌صورت یک ورق موجی‌شکل هستند که به‌ترتیب با 7 و 14 نقطه جوش به یک ورق L شکل متصل شده‌ و هر یک تحت چهار حالت بارگذاری تناوبی متفاوت قرار دارند. تحلیل بر پایه حل برنامه اجزای محدود ANSYS7 با استفاده از المانهای صلب انجام شده است. در این تحقیق همچنین تنش‌ها و کرنش‌ها در ناگت‌های نقطه جوش مطالعه شده است؛ اما تحلیل بیشتر بر پیش‌بینی عمر خستگی براساس کرنش و مطالعه خصوصیات سه‌بُعدی ناحیه تنش در اتصالات نقاط جوش و پیدا کردن نگرشی نسبت به رفتار سازه در بارگذاری‌های تناوبی، با توجه به در نظر گرفتن خواص مواد و هندسه غیرخطی متمرکز است.}, keywords_fa = {تحلیل اجزای محدود,تحلیل تنش,تحلیل کرنش,خستگی,نقطه جوش}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-9779-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-9779-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {Zamani, Jamal and Shokuhfar, Ali. and Pasbakhsh, Puorya.}, title = {A Comparison Between the Ablation, Thermal and Micro-Structural Properties of Resole Matrix Composites Reinforced with Various Reinforcements}, abstract ={The effect of various reinforcements on the ablative composites has been discussed in this paper. The ability of phenolic resin to reside a char layer at high temperatures is the main reason to select it as a matrix. Analysis of the physical ablation process of a composite and low thermal conductivity of zirconium oxide is performed to produce Resole/carbon fabrics composites coated with a thin film of zirconium at the back side of the specimens. Different materials, such as carbon fabrics, glass fabrics, and also silica and zirconium powders have been used as reinforcements for synthesis of the composites. The specimens were prepared with three sets of compositions. The first set was produced with 37.5 wt% of Resole and 62.5 wt% of reinforcements. Another set of specimens were produced with 40wt% Resole, 40 wt% of silica and 20 wt% of zirconium. To explore the ablation characteristics of the composites in terms of insulation index, erosion rate and microscopic pattern of ablation, an oxyacetylene torch flame with heat flux of 8.35 Mw/m2 at approximately 3000°C was used. It was found from ablation test that the erosion rates of the Resole/carbon fabric specimens are 20% lower than that of the other specimens. Additionally the high insulation index of the Resole/carbon fabrics coated with zirconium, indicates that these composites are the best ablative materials in the present study. SEM observations show that the thermo mechanical and thermo physical erosion effects are the most important factors that influence the ablation process. The proper adhesion between reinforcements and matrix is important to achieve improved ablative properties.}, Keywords = {SEM,Ablation,Resol Matrix Composites,Carbon Fabrics,Zirconium}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {47-58}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تأثیر تقویت‌کننده‌های مختلف بر خواص حرارتی، سایشی و ریزساختاری کامپوزیت‌های زمینه فنولیک}, abstract_fa ={در این تحقیق اثر تقویت‌کننده‌های مختلف، نظیر الیاف کربن، الیاف شیشه، اکسید سیلیسیم و اکسید زیرکونیوم، بر خواص سایشی، حرارتی و ریزساختاری کامپوزیت‌های زمینه فنولیک بررسی می‌شود. رزین‌های فنولیک به‌دلیل خاصیت زغال‌شوندگی منحصر به‌فردشان در دماهای بالا کاربرد ویژه‌ای در ساخت محافظ‌های حرارتی در صنایع هوافضا دارند. در این تحقیق، سه دسته نمونه با درصدها و مواد مختلف ساخته شده ‌است. دسته اول دارای 5/37% رزول به‌عنوان زمینه و 5/62% درصد تقویت‌کننده، دسته دوم شامل 40% رزول، 40% اکسید سیلیسیم و 20% اکسید زیرکونیوم و دسته سوم کامپوزیت‌های تقویت‌شده با الیاف کربن است که با 5% وزنی اکسید زیرکونیوم پوشش داده شده‌اند. برای بررسی خواص حرارتی، سایشی و ریزساختاری کامپوزیت‌ها نظیر نرخ سایش، ابتدا کامپوزیتهای ساخته شده، از طریق مشعل شماره 7 و با شعله اکسیژن اسیتیلن، تحت حرارت ºC2800 و شار حرارتی 35/8 قرار داده شد و سپس بر اساس شاخص‌های تحلیلی همانند نرخ سایش و تحلیل میکروسکپی، بررسی‌های لازم انجام شد. در پایان مشخص شد که نرخ سایش نمونه‌های تقویت شده با الیاف کربن، 20% پایین‌تر از سایر نمونه‌ها است. همچنین افزایش اکسید زیرکونیوم نشانگر افزایش نرخ سایش است.}, keywords_fa = {مقاومت به شوک حرارتی,خاصیت فداشوندگی,نرخ سایش,کامپوزیت زمینه رزول,کامپوزیتهای کربنی}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-3991-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-3991-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {Akhavan-Behabadi, Mohammad. Ali. and Ramezanzadeh, Hamid.}, title = {Augmentation of Heat Transfer During Flow Boiling of R-134a Inside a Tube by Coiled Wire Insert}, abstract ={Abstract In the present work, investigation on flow boiling heat transfer of R-134a inside a horizontal tube and also the tubes with coiled wire inserts has been done experimentally. The experimental setup which was used in this investigation was a well instrumented vapor compression refrigeration system. This set-up consists a test evaporator which all the experiments were carried out on it. Refrigerant which flows inside the tube of test evaporator is electrically heated by the coils around it. The evaporator tube is a copper tube with 7.5 mm internal diameter. The range of some operating parameters are: refrigerant mass velocities 54-136 kg/m2s, vapor qualities 0.2-1.0 and heat fluxes 2-6 kW/m2. The empirical data were collected for plain tube and tubes with seven different coiled wire inserts (different coil pitches and different wire diameters). The results show that the insertion of a helically coiled wire inside the evaporator tube increases the heat transfer coefficient by as much as 83% above the plain tube values on a nominal area basis. An empirical correlation was developed to predict the heat transfer coefficient during flow boiling of R-134a inside horizontal coiled wire inserted tubes.}, Keywords = {a134-R,Heat transfer enhancement,Boiling,Evaporator,R-134a,Spiral Spring}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {59-68}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {افزایش ضریب انتقال حرارت در جریان جوششی مبرد R-134a داخل لوله با استفاده از سیم‌پیچ}, abstract_fa ={در تحقیق حاضر، مطالعه آزمایشگاهی درباره ضریب انتقال حرارت در جریان جوششی داخل لوله افقی صاف و همچنین لوله‌های افقی دارای سیم‌پیچ داخلی انجام شده است. دستگاه مورد استفاده در این بررسی، نوعی سیستم تبرید تراکمی بخار مجهز به کلیه وسایل اندازه‌گیری مورد نیاز است. تست اواپراتور این سیستم لوله‌ای به قطر داخلی mm5/7 است که مبرد a134-R جاری در آن به‌وسیله گرمکن برقی گرم می‌شود. محدوده تغییرات سرعت جرمی مبرد در آزمایشها 136-54 و کیفیت بخار 1-2/0 است. تحلیل داده‌ها نشان داد که نصب سیم‌پیچ در داخل لوله افقی می‌تواند ضریب انتقال حرارت را تا 83% نسبت به لوله صاف مشابه افزایش دهد. همچنین این نتیجه حاصل شد که برای گام سیم‌پیچ یکسان و تحت سایر شرایط ثابت، ضخیم‌ترین سیم‌پیچ حداکثر افزایش انتقال حرارت را ایجاد خواهد کرد. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در این تحقیق، رابطه‌ای برای محاسبه ضریب انتقال حرارت در جوشش جریانی مبرد a134-R در داخل لوله‌های با سیم‌پیچ به‌دست آمد که مقادیر محاسبه شده به‌وسیله آن برای بیشتر داده‌ها در محدوده 25% مقادیر تجربی قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {افزایش انتقال حرارت,اواپراتور,جوشش,سیم‌پیچ}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-1355-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-1355-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {Javanroodi, Faramarz. and Pakbaz, M.}, title = {Parameters Affecting Hydroforming Deep Drawing and Comparison of Common Deep Drawing Methods using FEM}, abstract ={In this paper comparison of finite element results and experimental observations of the hydroforming deep drawing is considered in which fluid pressure is used instead of die. Effects of hydroforming parameters during the process are studied, and a comparison with conventional method in deep drawing of aluminum alloys sheets with different blank diameters is presented. Large strain effects, anisotropic material properties, and the Coulomb friction theory in contact surfaces have been considered. ABAQUS code was used for simulation of process. In the first step, the numerical results have been verified by available experimental results, which showed a good agreement. These results contain force-punch travel and thickness strain. In the next step, the effects of initial pressure, friction, and punch radius on wrinkling, tearing, earring, and thickness strain have been studied. The results showed the range of pressure container for the hydroforming deep drawing. A comparison between some of the common deep drawing methods has been presented based on two main failure criteria and thickness strain criteria. Finally it is concluded that the hydroforming process is a more efficient method for achieving the higher drawing rate with respect to the conventional methods.}, Keywords = {Finite Element Method,Wrinkling,Earring,failure criteria,Thickness Strain Criteria}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {69-86}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تأثیر پارامترهای کشش‌ عمیق هیدروفرمینگ و مقایسه روشهای متداول کشش ‌عمیق به‌روش المان ‌محدود}, abstract_fa ={در این مقاله مقایسه‌ای بین نتایج حاصل از تحلیل المان ‌محدود و نتایج آزمایشگاهی کشش‌ عمیق هیدروفرمینگ در حالت جایگزینی ماتریس با فشار سیال، تأثیر پارامترهای هیدروفرمینگ و همچنین مقایسه‌ای بین روشهای متداول کشش‌ عمیق برای ورقهای آلیاژ آلومینیوم با قطرهای گوناگون انجام شده است. وجود کرنشهای بزرگ، ناهمسانگردی ویژگیهای مکانیکی مواد و اصطکاک کولمبی در مناطق تماس اجزای درگیر، از جمله ویژگیهای این تحلیل است. از نرم‌افزار ABAQUS برای این شبیه‌سازی استفاده شده است. ابتدا برای بررسی صحت شبیه‌سازی، نتایج حاصل از المان ‌محدود با نتایج به‌دست آمده از کار آزمایشگاهی در این زمینه، مقایسه شده است. نتایج نشان داده است که پیش‌بینی‌های شبیه‌سازی فرایند کشش‌ عمیق با نتایج تجربی سازگاری قابل‌قبولی دارند. نتایج برای نمودار نیرو - جابه‌جایی و کرنش ضخامت، ارزیابی شده است. سپس تأثیر پارامترهای فشار اولیه، اصطکاک و شعاع سنبه بر تغییرات چروکیدگی، گسیختگی، پدیده گوشه‌ای و کرنش ضخامت بررسی شده است. نتایج به‌دست آمده نشانگر وجود گستره‌ای از فشار محفظه برای کشش‌ عمیق هیدروفرمینگ است. همچنین با استفاده از دو معیار گسیختگی و معیار کرنش، ضخامت چند روش کشش‌ عمیق مقایسه شده و در نهایت کشش‌ عمیق هیدروفرمینگ در حالت جایگزینی ماتریس با فشار سیال به‌عنوان روش بهتر برای دستیابی به بیشترین نسبت کشش پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {معیار کرنش ضخامت,المان‌ محدود,معیار گسیختگی,پدیده گوشه‌ای,چروکیدگی}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10036-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10036-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {Amirabadi, Hosaen. and Shakeri, Mohsen. and Horiuchi, Osamo.}, title = {Measuring Flatness of a Rough Surface using a Capacitor Probe}, abstract ={Measuring topography and flatness of nontransparent rough surfaces using a laser interferometer topography measuring (Zygo) machine is impossible. Due to high accuracy and short measuring time, capacitor probe is a good candidate for measuring topography and flatness of a rough surface. Measuring by a capacitor probe is an average area measuring method and it is suitable for measurment of machinment processes such as ion or blast figure correction, computer control polishing (CCP) and magnetorheological finishing (MRF) methods. The idea of a rough surface which directly can be used for corrective figuring is generated by measuring flatness and waviness of it through a capacitive probe. Among the area averaging methods, the surface capacitance method can be used to elaborate the idea of corrective figuring of a rough surface. Measuring flatness of a rough surface whose roughness (Ra) is in the range of out of flatness is another technical property of the presented method. Keywords: Surface Metrology, Capacitance Measurement, Figure Correcting, Precision Machining.}, Keywords = {Surface Metrology,Capacitance Measurement,Figure Correcting,Precision Machining}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {87-97}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {اندازه‌گیری میزان صافی سطح زبر با استفاده از حسگر خازنی}, abstract_fa ={توپوگرافی و اندازه‌گیری صافی سطح زبر با استفاده از اندازه‌گیری لیزر اینترفرومتری میکروسکوپ زیگو1 ناممکن است. به‌دلیل دقت بالا و همچنین مدت زمان کوتاه اندازه‌گیری، استفاده از روش خازنی برای اندازه‌گیری توپوگرافی و صافی سطح زبر از جنس کوارتز پیشنهاد می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان نقشه خطا را برای فرایند‌های اصلاح خطای شکل، مانند پولیش‌کاری با کنترل کامپیوتری(CCP) ، پرداخت با ذرات ساینده مغناطیسی(MRF) ، روش جت سیال ساینده و اصلاح به‌روش یونی، ایجاد کرد. در این تحقیق توپوگرافی خطای شکل سطح زبر به‌کمک حسگر خازنی اندازه‌گیری و قطعه موردنظر با استفاده از روش غبار سیال ساینده اصلاح خطا شد و ایده اصلاح خطای شکل سطح زبر به واقعیت پیوست. مشخص شد که در میان روشهای اندازه‌گیری میانگین - مساحت، روش اندازه‌گیری خازنی، توانایی اندازه‌گیری و تحقق ایده اصلاح خطای شکل، سطح زبر را دارد. اندازه‌گیری صافی سطح قطعه‌ای که زبری Rc آن در حدود صافی سطح قطعه است یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد روش ارائه شده است.}, keywords_fa = {ماشین‌کاری دقیق,مترولوژی سطح,اندازه‌گیری خازنی,اصلاح خطای شکل}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10103-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10103-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {Shariati, Mahmoo}, title = {Experimental Investigation of Crack Initiation and Fatigue Life of Spot Weld Coach Peel Specimens}, abstract ={In this paper, an experimental investigation of fatigue crack growth behavior and fatigue life of Coach Peel (CP) specimens is reported. In this investigation, the CP specimens with 1 and 1.5 mm thickness and from mild steel are used. Specimens are tested by a 25 kN capacity INSTRON 8802 servo-hydraulic fatigue test machine under constant amplitude but various level loadings. During loading, the crack length and cycle numbers are measured accurately by a 100X light microscope. Initiation and propagation of spot weld specimens are measured by drawing vertical displacement of the specimen’s vs cycle’s curves. Results show that initiation and propagation of cracks often occur in the plate with less thickness. Also in low level loadings, cracks propagate longtitudinaly, but in high level loadings, usually nugget pull out and joints, fail catastrophically. The crack lengths during propagation, are nearly unique in both plates with the same thickness.}, Keywords = {Spot Weld,Nugget,Crack,Fatigue Life,Crack Initiation,Coach Peel Specimen}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {99-114}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی تجربی رفتار رشد ترک و طول عمر خستگی نمونه‌های متقارن U- شکل}, abstract_fa ={در این تحقیق رفتار رشد ترک و طول عمر خستگی نمونه‌های U - شکل متقارن به‌طور تجربی بررسی و مطالعه شده است. ورقهای استفاده شده، ضخامتهای متفاوت 1 و 5/1 میلیمتر دارند که به‌صورت 1-1 میلیمتر، 5/1-1 میلیمتر و 5/1-5/1 میلیمتر در فرایند جوشکاری نقطه‌ای به‌یکدیگر متصل شده‌اند. جنس نمونه‌ها از فولاد نرم انتخاب شده است. نمونه‌ها توسط دستگاه سروهیدرولیک INSTRON 8802 با ظرفیت نیروسنج 25 کیلونیوتن تحت بارگذاری متناوب با دامنه ثابت اما سطوح بار مختلف قرار گرفتند. در حین انجام آزمایشها، طول ترک به‌ازای تعداد سیکل مشخصی توسط میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی 100 برابر با دقت اندازه‌گیری شد. از نتایج تجربی مشاهده می‌شود که در نمونه‌های با ضخامت متفاوت، ترک همواره در ورقه نازک شروع می‌شود و نیز این ورق نازک است که در نهایت دچار شکست می‌شود. همچنین در نمونه‌های با ضخامت یکسان، ترک در هر دو ورق تقریباً با طولی یکسان ایجاد می‌شود. ضمناً استفاده از جوشهای نقطه‌ای در قطعات با ضخامت متفاوت، تغییر چشمگیری در طول عمر خستگی آنها ایجاد نمی‌کند. ضمناً هر چه قطر نقطه جوش بیشتر باشد، طول عمر خستگی بالاتری دارد.}, keywords_fa = {نمونه‌های U - شکل,جوشکاری نقطه‌ای,طول عمر خستگی,ترک,انتشار ترک}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10174-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10174-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} } @article{ author = {.Khosravi, Ali}, title = {Parametric Design and Manufacturing of Precision Forging Dies of Idler Gear of PEUGEOT 405 using CAD/CAM}, abstract ={Design and manufacturing of spur idler gears of gearbox by means of traditional methods, involves too many times of trial and error and consequently spending too much time and money. Utilizing new technologies such as CAD/CAM will increase productivity and flexibility of the process (PDP). In this paper, different parameters and characteristics of the parametric design process of the spure idler gear using CAD/CAM have been discussed and a method for parametric design has been presented. Using this method, design of parts of the same group can be done within the shortest time and by inputing parameters for any part, a typical design can be achieved. Due to the comlex contours and high accuracy requirements of the gear theeth, gear manufacturing is highly specialized, demanding much machining time and therefore is costly. Material wastage is also another problem in these process. In recent years, there has been increased interest in the production of gears by precision forging. Precision forging enables gear teeth to be manufactured to net or near-net tolerances. Resulting in significant savings in raw material and production time compared with conventional cutting methods. In contrast, precision gear forging is associated with problems related to die design, preform volume and geometry, tooth dimensional accuracy, load and energy prediction, ejection problem and finally tool life. These are also reviewed in this paper. Finally, designed dies for manufacturing a typical spur idler gear, analysed by “Super Forge” software.}, Keywords = {CAD/CAM,Parametric Design,Precision Forging,Idler Gear,CAD/CAM}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {115-127}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {طراحی پارامتری، طراحی و ساخت قالبهای فورج دقیق چرخدنده هرزگرد پژو 405 با استفاده از CAD/CAM}, abstract_fa ={فناوری طراحی پارامتری، در پاسخ به نیاز مهندسان طراح و با اطلاع از فرایند تکراری حاکم بر عملیات طراحی و مهندسی محصولات و آزمایش، خطاهای احتمالی و اصلاحات مکرر محصول تا رسیدن به مرحله تولید انبوه به‌وجود آمده است. برای قطعات یک خانواده و قطعاتی با هندسه یکسان اما با ابعاد مختلف، مانند فنرها، پیچها، بلبرینگها، مهره‌ها و چرخدنده‌ها استفاده از طراحی پارامتری با CAD/CAM بسیار مفید است و طراح می‌تواند با طراحی پارامتری، تمامی قطعات هم‌خانواده را با وارد‌کردن پارامترهای لازم ایجاد کند. به‌دلیل وجود کانتورهای پیچیده و دقت بالایی که دندانه‌های چرخدنده نیاز دارند، ساخت این قطعه بسیار تخصصی بوده و با روشهای ماشینکاری سنتی، مستلزم صرف زمان و هزینه بسیار است. طراحی و تولید این چرخدنده‌ها با استفاده از فرایند فورج‌ دقیق، در مقایسه با روشهای سنتی، باعث صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای در مواد خام اولیه، زمان تولید و نیز بهبود خواص مکانیکی می‌شود. در این تحقیق، نمونه‌ای از چرخدنده هرزگرد ساده، به‌صورت پارامتری طراحی و قالبهای فورج دقیق آن با روش CAD/CAM، طراحی، تحلیل و ساخته شده است.}, keywords_fa = {طراحی پارامتری,فورج دقیق,چرخدنده هرزگرد}, url = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10210-en.html}, eprint = {http://mme.modares.ac.ir/article-15-10210-en.pdf}, journal = {Modares Mechanical Engineering}, issn = {1027-5940}, eissn = {2476-6909}, year = {2008} }