fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
14
5
online
1
fulltext
fa
شناسه این شماره
IFC
0
0
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6135&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/23
1393/5/1
2014/07/23
1393/5/1
fa
مطالعه پارامتریک بر روی سرعت بحرانی در زمان آتشسوزی درون تونلهای دارای سیستم تهویه طولی
Parametric study on critical ventilation velocity in case of fire inside longitudinally ventilated tunnels
هنگام آتشسوزی در تونلها، ایجاد مسیر امن عاری از دود با استفاده از سیستمهای تهویه، برای فرار مسافران و انجام عملیات نجات ضروری است. در تونلهای دارای سیستم تهویه طولی، سرعت بحرانی تهویه به حداقل سرعتی اطلاق میشود که از برگشت جریان به بالادست آتش جلوگیری و مسیر امن را ایجاد میکند. این تحقیق به بررسی عددی نحوه کنترل دود در تونلها با تأکید بر پارامترهای مؤثر بر سرعت تهویه بحرانی میپردازد. در ابتدا، سرعت بحرانی در نرخهای رهایش گرمای مختلف محاسبه شده که تطابق مناسبی را با دادههای حاصل از آزمایشهای تجربی مقیاس کوچک نشان میدهد. در ادامه، تأثیر ضریب انسداد و محل عرضی منبع آتش، شیب تونل و رطوبت نسبی هوای تهویه بر مقدار سرعت بحرانی بررسی شدهاست. نتایج نشان میدهد که در حضور انسداد منبع آتش، کاهشی تقریباً معادل نسبت انسداد در سرعت بحرانی رخ میدهد. در بررسی سرعت بحرانی در تونل شیبدار مشاهده شدهاست که به ازای هر یک درصد شیب منفی تونل، حدود 5/2 درصد به هوای تهویه مورد نیاز افزوده میشود. نتایج همچنین نشان میدهد که رطوبت نسبی هوا تأثیر چندانی نداشته، ولی محل عرضی آتش دارای تأثیر زیادی است، بهطوریکه آتش در کنار دیواره تونل نسبت به آتش در وسط تونل نیازمند 10 الی 20 درصد هوای بیشتر برای جلوگیری از برگشت دود میباشد.
Ventilation is essential to provide a smoke-free path for safe passenger evacuation and effective rescue services in case of a tunnel fire. The critical ventilation velocity, VC, is defined as the minimum velocity which creates this safe passage by preventing smoke from spreading upstream in tunnels. This research discusses smoke flow control in tunnels with a focus on the important parameters affecting critical velocity. Critical velocity values are evaluated for different heat release rates and results show good compliance with model-scale experiments. The study is extended to investigate effects of fire source blockage ratio and lateral location, tunnel slope and ventilation air relative humidity on the behavior of critical velocity. Results show a drop in VC about equal to blockage ratio occurs in presence of fire source blockage. Investigation of critical velocity in sloped tunnels illustrates that for each %1 increment in negative slope, 2.5% higher ventilation is required. Results also show that air relative humidity does not have significant effect. However, fire lateral location impacts critical ventilation velocity in such a way that about 10-20% higher airflow is necessary to suppress smoke in a near-wall fire in comparison with a middle-tunnel fire.
Critical ventilation velocity,Blockage ratio,Tunnel slope,Fire lateral location,Relative humidity
سرعت بحرانی تهویه,نسبت انسداد,شیب تونل,محل عرضی آتش,رطوبت نسبی
1
10
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-6086&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/6
1392/9/15
2014/07/232014/02/1
1392/11/12
Ali
Kazemipour
علی
کاظمیپور
00319475328460052099
00319475328460052099
No
دانشجوی دانشگاه شریف
Mahyar
Pourghasemi
مهیار
پورقاسمی
00319475328460052100
00319475328460052100
No
دانشجو
Hossein
Afshin
حسین
افشین
00319475328460052101
00319475328460052101
Yes
استادیار دانشگاه صنعتی شریف
Bijan
Farhanieh
بیژن
فرهانیه
00319475328460052098
00319475328460052098
No
استاد دانشگاه صنعتی شریف
fa
مطالعه خواص مکانیکی نانوصفحهی تکلایهی تنگستن دی سولفید
Studying the mechanical properties of monolayer tungsten disulfide (WS2) nanosheets
از آنجایی که کالگوژنهای عناصر واسطه، نانوموادی مقاوم برای تحمل کرنشهای بزرگ بدون شکست هستند؛ کاربرد آنها در نانوابزارهای انعطافپذیر الکترونیکی جدید بسیار مورد توجه است. تنگستن دی سولفید یکی از نانوساختارهای متعلق به این دسته از نانومواد است که خواص الکتریکی، اپتیکی و سنسوری خاصی دارد و به علت داشتن ساختار غیر صفحه ای، پاسخهای جالبی تحت کرنشهای صفحهای مختلف از خود نشان میدهد. در این مقاله خواص مکانیکی نانوساختار تک لایهی تنگستن دی سولفید مثل مدول یانگ، مدول بالک، مدول برشی و نسبت پواسون، با استفاده از نظریهی تابعیت چگالی، و بر اساس تقریب گرادیان موضعی یا عمومی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که مقدار خواص الاستیک نانوساختار تنگستن دی سولفید، کمتر از مقدار خواص نانوصفحات گرافن و برننیتراید میباشد، اما نسبت پواسون آن از دو نانوصفحهی گرافن و برننیتراید بیشتر است. مشاهده میشود که به دلیل ساختار ویژهی تنگستن دی سولفید، ضخامت این نانوصفحه (فاصلهی بین دو اتم گوگرد-گوگرد)، طول پیوند تنگستن-گوگرد و زاویهی گوگرد- تنگستن- گوگرد تحت انواع کرنشهای مختلف تغییر میکنند. همچنین، در حالت کرنش دومحوره، میزان تغییرات سه پارامتر طول پیوندی، ضخامت و زاویهی خمشی نسبت به حالتهای کرنش تکمحوره و برشی بیشتر است.
Forasmuch as, transition metal dichalcogenides (TMDs) are robust nanomaterials to sustain large strains without fracture, their application in new pliable electronic nanodevices is so appealing. Of these nanomaterials is tungsten disulfide which has specific electrical, optical and sensor properties; and due to possessing a non-planar structure, shows interesting responses under different plane strains. This investigation explores the mechanical properties of a monolayer tungsten disulfide (WS2) such as Young's modulus, bulk modulus, shear modulus and Poisson's ratio by applying the density functional theory (DFT) calculations based on the generalized gradient approximation (GGA). The results demonstrate that elastic properties of WS2 are less than those of graphene and its analogous inorganic hexagonal boron-nitride (h-BN) nanosheets. Unlikely, Poisson's ratio is calculated higher than that of graphene and h-BN nanosheets. It is observed that, due to the special structure of WS2, the thickness of nanosheet (distance between S-S atoms), bond length of W-S and the angle S-W-S change under different kinds of strains. Also, in the case of biaxial strain, the amount of variations in bond length, thickness and bending angle is higher than that in the cases of uniaxial and shear strain.
Determination of mechanical properties,Tungsten disulfide,Density functional theory
تعیین خواص مکانیکی,تنگستن دی سولفید,نظریهی تابعیت چگالی
11
14
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-3847&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/31
1392/11/11
2014/07/232014/02/12014/02/8
1392/11/19
Sina
Malakpour
سینا
ملک پور
00319475328460051976
00319475328460051976
No
دانشگاه گیلان
Reza
Ansari
رضا
انصاری خلخالی
00319475328460051975
00319475328460051975
Yes
استادیار دانشگاه گیلان
Mansour
Darvizeh
منصور
درویزه
00319475328460051986
00319475328460051986
No
دانشگاه گیلان
Mostafa
Sadeghi
مصطفی
صادقی
00319475328460051974
00319475328460051974
No
دانشگاه گیلان
fa
تحلیل هیدرودینامیکی و نویز پروانه مغروق برای شرایط عملکردی مختلف به شیوه تجربی و عددی
An analysis of hydrodynamics and noise behavior for submerged propeller in various conditions by experimental and numerical methods
در این مقاله هیدرودینامیک و نویز پروانه مغروق به شیوه عددی و تجربی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. به منظور دستیابی به شرایط شروع و توسعه کاویتاسیون تحلیل عددی جریان به شیوه حجم محدود در سرعتهای چرخشی متنوع مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تست هیدرودینامیکی مدل پروانه در تونل کاویتاسیون انجام و با نتایج تحلیل عددی مقایسه شده است. در بخش بعدی نتایج گرفته شده در بخش اول به عنوان ورودی جهت استخراج سطوح فشار صوت با استفاده از معادلات فاکس ویلیامز و هاوکینگز در میدان دور استفاده می¬شود. به طور مشابه نویز این مدل نیز در تونل کاویتاسیون توسط دو هیدروفون اندازه گیری شده و با نتایج عددی مقایسه گردیده است. شرایط شروع و توسعه کاویتاسیون از طریق افزایش دور پروانه در فشار ثابت و افت فشار در تونل در دور ثابت ایجاد و اثرات تغییر شرایط بر نویز پروانه مورد مطالعه قرار گرفته است. سیگنالهای ثبت شده با استفاده از روابط پهنه باند یک- سوم اکتاو برای دو هیدروفون و در شرایط عملکردی مختلف آنالیز و مقایسه شده است. مطالعات صورت گرفته در هر دو قسمت انطباق قابل قبولی میان نتایج عددی و تجربی هیدرودینامیک و نویز پروانه را نشان می¬دهد.
In this study hydrodynamics and noise behavior of a marine propeller is analyzed through numerical and experimental methods. In order to find out the conditions of initiation and development of cavitation, numerical analysis is carried out through finite volume method (FVM) for various rotational velocities. Moreover, hydrodynamics of the propeller is tested in the cavitation tunnel and the results are compared against numerical simulations. Second, the flow results obtained in the first step were used as the input to extract the sound pressure levels (SPLs) in the Ffowcs Williams–Hawkings (FW-H) formulation, to predict the far field noise. In addition, the behavior of the obtained SPL was studied and a good agreement was observed between our data and the previous works results. Similarly, experimental results collected from two hydrophones are compared with numerical simulations. In this case, cavitation is initiated and developed by either increasing the propeller’s rotational velocity in fixed pressure or dropping pressure while keeping the velocity constant. The signals registered at the two hydrophones are then filtered within one-third octave bands. The outcomes demonstrate a negligible deviation between numerical and experimental results for both noise and hydrodynamics tests.
Finite Volume Method,Cavitation,Propeller hydrodynamics,Propeller noise,One-third octave band
روش حجم محدود,کاویتاسیون,هیدرودینامیک پروانه,نویز پروانه,پهنه یک – سوم اکتاو
15
25
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-3085&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/8
1392/9/17
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/25
1392/10/4
Mohammad Reza
Bagheri
محمد رضا
باقری
00319475328460052033
00319475328460052033
No
دانشجوی دکتری، دانشکده مکانیک، دانشگاه شریف
Hamid
Mehdigholi
حمید
مهدیقلی
00319475328460052031
00319475328460052031
No
استادیار، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مکانیک
Mohammad Said
Seif
Professor, Sharif University of Technology, Center of Excellence in Hydrodynamic and Dynamic of Marine Vehicles, Tehran, Iran.
محمد سعید
سیف
00319475328460052032
00319475328460052032
Yes
استاد، قطب علمی هیدرودینامیک و دینامیک متحرکهای دریایی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
fa
بررسی اثر تغییرات طول و عمق ترک سطحی نیمبیضوی بر ایمنی لوله فولادی انتقال گاز
Effects of surface crack length and depth variations on gas transmission pipeline safety
وجود ترک در بدنه لوله¬های فولادی انتقال انرژی در شرایطی که ابعاد هندسی ترک از میزان مشخصی بزرگتر شود، می¬تواند خطرناک باشد. جهت بررسی ایمنی این لوله¬ها، از نمودارهای ارزیابی آسیب استفاده می¬شود. این نمودارها دارای سه سطح هستند که در هر سه سطح، ناحیه زیر منحنی ارزیابی آسیب، ناحیه ایمن و ناحیه خارج آن غیرایمن می¬باشند. در این مقاله برای اولین بار در ایران، ایمنی لوله پرفشار انتقال گاز با ترک سطحی (نوع API X65 با قطر خارجی 48 اینچ) تحت فشار داخلی ثابت 7 مگاپاسکال در دو حالت بررسی شده است. در حالت اول عمق ترک ثابت 8 میلی¬متر و طول¬ ترک متغیر (100، 130، 160، 190، 220، و 250 میلی¬¬متر) و در حالت دوم ترک با طول ثابت 150 میلی¬متر و عمق ترک متغیر (3، 5، 7، 8، 9، و 10 میلی¬¬متر) در نظر گرفته شده است. با مدل¬سازی کامپیوتری لوله ترک¬دار در نرم افزار آباکوس و استفاده از معادلات استاندارد BS7910، موقعیت نقاط در نمودار ارزیابی آسیب مشخص می¬شود. نتایج تحلیل حاضر نشان داد در عمق ترک ثابت 8 میلی¬متر، طول ترک بحرانی 220 میلی¬متر و در طول ترک ثابت 150 میلی¬متر، عمق ترک بحرانی 9 میلی¬متر می¬باشد.
Steel pipes with different cracks may be unsafe if the geometry of crack is larger than a specific size. The failure assessment diagrams are widely used to investigate the safety of such cracked pipes. These diagrams include three levels, in each of which the area under the failure assessment curve is the safe area, where as the outer are is unsafe. In this study, the API X65 gas transmission pipe with 48 inches outside diameter (commonly used in Iran's energy transmission lines) is investigated under constant internal pressure of 7 MPa for the first time in Iran. In order to analyze the critical crack length, a pipe with fixed crack depth of 8 millimeter and crack lengths of 100, 130, 160, 190, 220 and 250 millimeter is considered. Similarly, for analyzing the critical crack depth, a pipe with fixed crack length of 150 millimeter and crack depths of 3, 5, 7, 8, 9 and 10 millimeter is assumed. Using ABAQUS modeling and standard BS7910 equations, the location of loading points is investigated in failure assessment diagram. The results indicated that, in the case of fixed crack depth (8 millimeter), the critical crack length was 220 millimeter. For the case of fixed crack length (220 milimeter), a critical crack depth of 9 millimeter was obtained.
Pipeline Safety,Thermo-mechanical Steel Pipe,Natural Gas Transmission Pipe,Axial Crack,Failure Assessment Diagrams (FAD)
ایمنی خط لوله,لوله فولادی ترمومکانیکال,انتقال گاز,ترک طولی,نمودارهای ارزیابی آسیب
26
32
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-8846&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/10
1392/9/19
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/11
1392/10/21
Sayed Hojjat
Hashemi
University of Birjand
سید حجت
هاشمی
00319475328460052034
00319475328460052034
Yes
دانشگاه بیرجند - دانشکده مهندسی - گروه آموزشی مکانیگ
Sayed Iman
Shahraini
سید ایمان
شهر آئینی
00319475328460052115
00319475328460052115
No
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی دانشگاه بیرجند
fa
بررسی تجربی تأثیر پارامترهای جریان ورودی بر عملکرد پیلسوختی غشاپلیمری
Experimental study of the effect of inlet flow parameters on the operation of PEMFC
وجود آب در پیلسوختی غشا پلیمری به دلیل تأمین رطوبت مورد نیاز غشا جهت تأمین رسانایی یونی ضروری می باشد؛ ولی انباشت بیش از اندازه آب مایع در پیل که به عنوان پدیده طغیان شناخته می شود، به دلیل کاهش تعداد مسیرهای گازهای واکنش دهنده در لایه نفوذ گاز و مکان های واکنش لایه کاتالیست و افزایش افت انتقال جرم، باعث افت عملکرد پیل می گردد. در این پژوهش با استفاده از تصویربرداری اپتیکال، جریان دوفاز درون کانال جریان کاتد یک پیلسوختی غشا پلیمری شفاف با کانال تک مارپیچ به صورت نا پایا و میانگین زمانی مورد بررسی قرار گرفته است. نسبت طول آب پوشانی و میانگین زمانی آن، که به ترتیب معیاری از آب مایع موجود در هر لحظه و میانگین زمانی آن در کانال جریان کاتد می باشد، محاسبه شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که با افزایش استوکیومتری، کاهش رطوبت نسبی و افزایش دمای گازهای ورودی در دو سمت کاتد و آند، میزان آب مایع انباشتهشده در کانال جریان کاتد در حالت های نا پایا و میانگین زمانی کاهش می یابد. در حالات نا پایا و میانگین زمانی، تأثیر استوکیومتری آند بر میزان آب مایع انباشتهشده در کانال کاتد، بیشتر از تأثیر استوکیومتری کاتد می باشد.
Water is needed to providing proper hydration of membrane and its ionic conductivity in polymer electrolyte membrane fuel cells, but excess water accumulation known as flooding phenomenon decreases the passing way of reactants in the GDL and reaction sites on catalyst layer and increases mass transport loss and leads to performance loss of polymer electrolyte membrane fuel cells. In the present work, the two-phase flow in the cathode channel of transparent polymer electrolyte membrane fuel cell with single serpentine flow field is visualized by direct optical imaging in unsteady and time averaged states. Then the water coverage length ratio and the average of water coverage length ratio are derived as a scale of water content of the cathode channel in the unsteady and time averaged states. In the unsteady and time averaged states, by increase the stoichiometry, decrease the relative humidity and inlet gases temperature in anode and cathode sides, the accumulated liquid water in the channels reduces. The effect of anode stoichiometry on the amount of water in the cathode channel in the unsteady and time averaged states is more than the cathode stoichiometry.
PEMFC,Water,Optical Visualization,Water Coverage Length Ratio,Unsteady State
پیلسوختی غشاپلیمری,آب,تصویربرداری اپتیکال,نسبت طول آب پوشانی,حالت ناپایا
33
43
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5823&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/16
1392/8/25
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/25
1392/10/4
Ali
Bozorgnezhad
K. N. Toosi University of Technology
علی
بزرگ نژاد
00319475328460052002
00319475328460052002
No
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Mehrzad
Shams
مهرزاد
شمس
00319475328460052005
00319475328460052005
Yes
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Homayoon
Kanani
همایون
کنعانی
00319475328460052006
00319475328460052006
No
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Mohammad Reza
Hashemi Nasab
محمّد رضا
هاشمی نسب
00319475328460051927
00319475328460051927
No
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
fa
به کارگیری الگوریتمهای تکاملی در طراحی بهینهی چندهدفه ی رباتهای موازی کابلی صفحهای
Appling Evolutionary Algorithms in Multi objective Optimization of Planar Cable-driven Parallel Robots
این مقاله با بهره گیری از الگوریتمهای بهینهسازی تکاملی، به طراحی بهینه چند هدفه رباتهای کابلی میپردازد. با توجه به اینکه در رباتهای کابلی، کابلها همیشه باید در حالت کششی قرار داشته باشند، وسعت فضای کاری کنترلپذیر ربات به عنوان معیاری برای طراحی بهینه ربات انتخاب شده است. این معیار یکی از موارد بسیار مهمی است که در کارایی ربات های کابلی مورد توجه قرار می گیرد. علاوه بر آن برای آنکه ربات کابلی مهارت و دقت کافی داشته باشد و بتواند در همه جهات مورد نیاز، مانور دلخواه را انجام دهد، از معیارهای دیگر سینماتیکی همانند عدد وضعیت عمومی، حساسیت سینماتیکی انتقالی و دورانی استفاده شده است. با بررسی تقابل این معیار ها با یکدیگر نشان داده شده است که استفاده از روشهای بهینه سازی چند هدفه روش موثری برای رسیدن به مصالحه مناسب در طراحی ربات است. سپس با بهره گیری از روشهای بهینهسازی چند هدفهای با ساختار الگوریتم ژنتیک و الگوریتم ازدحام ذرات، جبهه بهینگی پرتو به گونهای برای متغیرهای طراحی ربات کابلی صفحهای بدست آورده شده است که مصالحه مناسبی بین توابع هدف طراحی صورت گیرد.
This paper investigates the multi-objective optimization design of planar cable-driven parallel robots by using the evolutionary optimization algorithm. Since in cable-driven parallel robots, the cables should remain in tension in all configurations, the extent of the controllable workspace is considered as one of the design indices. This objective function is of utmost importance to the design of cable-driven parallel robots, since it considers the unidirectional properties of the cables in the analysis. In addition, in order for the robot to have suitable dexterity and accuracy and to be able to manipulate any arbitrary task in all the required directions, various kinematic indices such as global condition number, translational and rotational kinematic sensitivity indices are used. Through analysis of the conflict of these objectives within the workspace of the robot, it is shown that use of multi-objective optimization is an effective method to reach to a suitable trade-off. Furthermore, by applying multi-objective optimization methods such as the non-sorting genetic algorithm and the adaptive weighted particle swarm optimization algorithm, the optimal pareto front for the design parameters for the cable robot is obtained such that to draw a compromise between the robot designs.
Planar cable robot,multi-objective optimization,Kinematic Sensitivity,Condition number,Controllable workspace.
ربات کابلی صفحهای,طراحی بهینه چند هدفه,حساسیت سینماتیکی,عدد وضعیت,فضای کاری کنترلپذیر
44
54
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-1423&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/17
1392/6/26
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/4
1392/9/13
Hamid
Taghirad
حمیدرضا
تقی راد
00319475328460052064
00319475328460052064
Yes
استاد گروه کنترل و سیستم
Ahmad
Khalilpour
احمد
خلیلپور سیدی
00319475328460052083
00319475328460052083
No
کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Mahdi
Aliyari
مهدی
علیاری شوره دلی
00319475328460052084
00319475328460052084
No
استادیار گروه مکاترونیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
Mahdi
Tale Masouleh
مهدی
طالع ماسوله
00319475328460052085
00319475328460052085
No
استادیار، گروه مکاترونیک، دانشکده علوم و فنون، دانشگاه تهران
fa
طراحی نرم بهینه یک مکانیزم صفحه ای برای کاهش اثرات نامطلوب لقی مفصل
Optimal Compliant Design of a Planar Linkage for Decreasing the Undesirable Effects of Joint Clearance
وجود لقی در یک مفصل بدلیل ایجاد حرکت نسبی بین اعضا و تلرانس¬های موجود در مرحله ساخت، امری اجتناب¬ناپذیر است. بدیهی است که در صورت وجود لقی در یک مفصل لولایی، یک درجه آزادی غیرقابل کنترل به مکانیزم افزوده می¬شود که می¬تواند منبع ایجاد خطا باشد. همچنین وجود سایش و پس¬زنی در مفصل، موجب افزایش لقی و در نتیجه کاهش دقت و تکرارپذیری خواهد شد. لقی را می¬توان با فرض تماس دائم بین دو عضو، به عنوان یک عضو مجازی بدون جرم مدل کرد. در این مقاله روشی ارائه شده تا بتوان اثرات نامطلوب لقی را به حداقل کاهش داد. استفاده از مفاصل نرم، یکی از راه¬کارهای تحقق این امر است. به منظور بهبود عملکرد دینامیکی مکانیزم چهارمیله-ای، دو مفصل لولایی مکانیزم که محدوده دوران کمتری دارند، با مفاصل نرم جایگزین شده¬اند. برای مدل¬سازی مفاصل نرم از مدل شبه جسم صلب (PRBM) استفاده شده است که در آن مفاصل نرم با فنرهای پیچشی مدل می¬شوند. سفتی مفاصل نرم با استفاده از الگوریتم بهینه¬سازی و تابع هدف مناسب، بهینه¬سازی می¬شوند. برای بهینه¬سازی نیز از روش ازدحام ذرات (pso) استفاده شده است. با استفاده از یک مثال عددی و نتایج بدست آمده، مشخص شده است که استفاده از مفاصل نرم در یک مکانیزم می¬تواند موجب کاهش تغییرات زاویه لقی و در نهایت بهبود عملکرد دینامیکی آن شود.
In practice, clearances in the joints are inevitable due to tolerances and defects arising from design and manufacturing. It is well-known that in the presence of clearance at one joint, the linkage gains an additional uncontrollable degree of freedom which is the source of error. Moreover, these joints undergo wear and backlash, resulting in poor accuracy and repeatability, and so cannot be used in precision mechanisms. The model of continuous contact is used for clearance model. Therefore, joint clearance was modeled as a small link with the length equals to the clearance. In this paper, a method is proposed to alleviate the undesirable effects of joints clearances. This improvement implemented using compliant joints. The compliances are introduced locally in the form of flexural hinges at the two oscillating revolute joints of a four-bar crank-rocker linkage. pseudo-rigid body model is used for modeling the flexures. An optimum design of the flexural hinge for minimum objective function is deduced and used to modify the conventional mechanism. The PSO method is used for optimization process. An example is included in which we show that introduction of compliance will modify the dynamics performances of the linkage.
compliant joints,clearance,Optimization
مفاصل نرم,لقی,بهینه سازی
55
62
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-8111&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/18
1392/8/27
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/4
1392/9/13
seyyed mojtaba
varedi koulaei
سید مجتبی
واردی کولایی
00319475328460052003
00319475328460052003
No
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
Hamid Reza
Moahmmadi
حمید رضا
محمدی دانیالی
00319475328460052008
00319475328460052008
Yes
دانشیار مهندسی مکانیک / دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
Morteza
Dardel
مرتضی
دردل
00319475328460052004
00319475328460052004
No
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
Alireza
Fathi
علیرضا
فتحی
00319475328460052007
00319475328460052007
No
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
fa
بهبود شکل پذیری در فرایند هیدروفرمینگ لوله با اعمال ارتعاشات آلتراسونیک
Improve the formability in tube hydroforming process using ultrasonic vibrations
در فرایند هیدروفرمینگ لوله، جریان نامناسب فلزی ناشی از شرایط اصطکاکی، سبب پر نشدن گوشه های قالب و ایجاد نازک شدگی زیاد در گوشه های لوله می گردد. این مقاله با ارائه یک ایده نوین در فرایند هیدروفرمینگ، به بررسی تئوری و آزمایشگاهی اثر اعمال ارتعاشات بر بدنه قالب هیدروفرم لوله پرداخته است. با مدلسازی اجزاء محدود فرایند هیدروفرمینگ آلتراسونیک لوله و مقایسه آن با مدل اجزاء محدود همین فرایند در حالت کلاسیک، امکان بررسی میزان بهبود فرایند با استفاده از ارتعاشات قالب فراهم شده است. علاوه بر آن، تحلیل اجزاء محدود مودال و هارمونیک برای طراحی مجموعه ی هیدروفرمینگ آلتراسونیک بکار رفته است، و به کمک این تحلیل ها شکل خاصی از متمرکز کننده پیشنهاد شده است. برای هیدروفرمینگ لوله، مکانیزم ساده ای در این تحقیق معرفی شده که تولید کم هزینه قطعات را بدون نیاز به ماشین هیدروفرمینگ امکان پذیر می سازد. نتایج نشان می دهد با استفاده از ارتعاشات آلتراسونیک، میزان شکل پذیری و برگشت فنری بهبود داشته، و علاوه بر آن، ضخامت دیواره لوله نیز یکنواختی بیشتری دارد.
In tube hydroforming process, due to friction condition, uniform wall thickness, as well as sharp corners may not be achieved. Use of ultrasonic vibration can improve the contact conditions at the tube-die interface. The current work studies the effect of applying ultrasonic vibration on wall thickness and corner radius of hydroformed tubes. By comparing the FEM models of tubes in two cases of with vibration and without vibration, it is possible to investigate the effects of vibration on process. In addition, the finite element analysis, as the modal and harmonic analysis, are used to design a set of ultrasonic tube hydroforming. A simple mechanism introduced in this paper is used to form the tube. The results indicate superimposing ultrasonic vibrations to the process will improve formability and spring back of the, and more uniform tube wall thickness will be achieved.
Tube hydroforming,Ultrasonic Vibration,tube formability
هیدروفرمینگ لوله,ارتعاشات آلتراسونیک,شکل پذیری
63
72
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-6283&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/24
1392/7/2
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/29
1392/8/7
Seyed Ehsan
Eftekhari
سید احسان
افتخاری شهری
00319475328460052054
00319475328460052054
No
دانشگاه بیرجند
Seyed Yousef
Ahmadi
سید یوسف
احمدی بروغنی
00319475328460052055
00319475328460052055
No
دانشگاه بیرجند
Khalil
Khalili
خلیل
خلیلی
00319475328460052052
00319475328460052052
Yes
دانشگاه بیرجند
Aminollah
Mohammadi
امین اله
محمدی
00319475328460052053
00319475328460052053
No
دانشگاه صنعتی اصفهان
fa
مطالعهی تحلیلی تغییرشکل الاستیک-پلاستیک استوانهی مرتبهای هدفمند توخالی دوار
Analytical Study of Elastic-Plastic Deformation of a Rotating Hollow FGM Cylinder
مقالهی حاضر به مطالعهی تحلیلی تغییرشکل الاستیک-پلاستیک استوانهی مرتبهای هدفمند دوار میپردازد. تحلیل بر پایهی نظریهی تغییرشکلهای کوچک و برای حالت کرنش-صفحهای انجام شده است. مدول الاستیسیته، چگالی و تنش تسلیم بهصورت توابع توانی از مختصهی شعاعی فرض شدهاند. از پلاستیسیتهی ایدهآل وابسته به معیار تسلیم ترسکا برای تحلیل تغییرشکل پلاستیک استفاده شده است. برای ارزیابی و اعتبارسنجی تحلیلها، نتایج عددی با نتایج مشابه مربوط به حالتهای خاص (استوانهی همگن و استوانهی هدفمند با چگالی و تنش تسلیم ثابت) که در مراجع پیشین موجود هستند، مقایسه و اعتبار نتایج نشان داده شده است. آنگاه اثر تغییر چگالی و تنش تسلیم، که در پژوهشهای پیشین از آن چشمپوشی شده، بر تغییرشکل الاستیک-پلاستیک استوانهی هدفمند دوار بررسی شده است. نتایج نشان میدهد چشمپوشی از تغییر چگالی و تنش تسلیم، نهتنها میتواند در اندازهی جابهجایی شعاعی و مؤلفههای تنش و کرنش محاسبه شده، بلکه حتی در پیشبینی مکان شروع تسلیم و روند گسترش ناحیهی تغییرشکل پلاستیک نیز خطای قابل توجهی را بههمراه داشته باشد.
In this paper, elastic-plastic deformation of a rotating hollow FGM cylinder is analytically studied based on small strain theory and for plane-strain state. Variation of elasticity modulus, density and yield stress are assumed to obey power-law functions of radial coordinate. Material was assumed to obey Tresca yield criterion and its associated flow rule. To evaluate and validate the presented analysis, numerical results were compared with previously published results for homogeneous and also FGM cylinder with constant density and yield stress, as two special cases. Then the effect of density and yield stress variation, which was not considered in the previous researches, was investigated on the elastic-plastic deformation of the FGM rotating cylinder. The results show that when the variation of density and yield stress is ignored, considerable differences may arise not only in the magnitude of computed radial displacement and stress and strain components, but also in predicting the pattern of yield initiation and also plastic zone development.
Functionally graded material,Rotating hollow cylinder,Elastic-fully plastic deformation,Tresca associated plasticity
مواد مدرج تابعی,استوانهی توخالی دوار,تغییرشکل الاستیک-پلاستیک ایدهآل,پلاستیسیتهی وابستهی ترسکا
73
82
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-2162&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/20
1392/5/29
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/30
1392/7/8
Mehdi
Salmani Tehrani
Isfahan University of Technology
مهدی
سلمانی تهرانی
00319475328460054947
00319475328460054947
Yes
استادیار : دانشگاه صنعتی اصفهان
mohammad Reza
Hemati
M.Sc. Student / Mech. Eng. Dept., Isfahan Univ. of Tech.
محمد رضا
همتی
00319475328460052050
00319475328460052050
No
دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشکدهی مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
fa
شبیهسازی دوبعدی مشعل تشعشعی کاتالیستی نفوذ متقابل
2D Simulation of Catalytic Radiant Counter-Diffusive Burners
در مطالعه حاضر، به بررسی عددی عملکرد مشعل¬های تشعشعی کاتالیستی نفوذ متقابل پرداخته شده است. در این مشعل¬ها سوخت از پشت سیستم وارد شده و پس از عبور از یک یا چند لایه عایق، وارد لایه کاتالیستی می¬شود. اکسیژن نیز از سمت جلوی مشعل نفوذ کرده و روی سطح کاتالیست با سوخت واکنش می¬دهد. به منظور تحلیل عملکرد پنل، یک مشعل کاتالیستی نفوذ متقابل شبیهسازی شده است. در شبیه¬سازی دوبعدی و پایای مشعل، معادلات بقای مومنتم در محیط متخلخل و غیر متخلخل، معادله بقای انرژی و معادله بقای گونه¬ها به روش المان محدود در نرم¬افزار COMSOL حل شده¬اند. به منظور استخراج شرایط مرزی مناسب در سطح لایه کاتالیستی مشعل، جریان سیال بر روی یک سطح متخلخل مدلسازی شده و نشان داده شد که می¬توان از روابط تجربی جابجایی طبیعی روی یک سطح عمودی استفاده کرد. مقایسه نتایج عددی حاصل با مطالعات تجربی پیشین منتشر شده در ادبیات فن، بهبود قابل توجه دقت مدل عددی تولید شده (به میزان 10%) را نشان داد. در این پژوهش نشان داده شد که نفوذ اکسیژن از سمت مقابل مشعل به لایه کاتالیستی به عنوان عامل محدودکننده در فرآیند احتراق کاتالیستی می¬باشد.
A two dimensional numerical study is presented for steady state performance analysis of a catalytic radiant counter-diffusive burner. In these burners, the gaseous fuel enters from the rear of the burner and passes through the insulation and catalyst layers. The oxygen enters the catalyst layer from the burner surface and opposite to the fuel path. The reaction takes place over the catalyst layer. In this paper, the momentum, energy and species conservation equations in porous and non-porous media are solved using the finite element method in the COMSOL software. The simulations are based on proposed corrections on boundary conditions and combustion rate of methane equation. The simulation results compared with experimental measurements published in the literature for the same geometry and conditions which shows a considerable (10%) improvements. It is shown that diffusion of oxygen through the pad limits the catalytic combustion and controls the fuel conversion in the burner.
Catalytic radiant burner,numerical simulation,Heat Transfer,porous media
مشعل تشعشعی کاتالیستی,شبیه سازی عددی,انتقال حرارت,محیط متخلخل
83
90
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5387&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/14
1392/6/23
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/9
1392/8/18
Sayed Mostafa
Hosseinalipour
Associate Professor/Iran university of science and technology
سید مصطفی
حسینعلی پور
00319475328460052063
00319475328460052063
Yes
دانشیار/دانشگاه علم و صنعت ایران
Masoud
Madadelahi
graduate student/ Iran university of science and technology
مسعود
مددالهی
00319475328460052062
00319475328460052062
No
دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه علم و صنعت ایران
Arvin
Behravan
Ph.D student/ Iran university of science and technology
آروین
بهروان
00319475328460052061
00319475328460052061
No
دانشجوی دکتری/ دانشگاه علم و صنعت ایران
Matin
Parvari
Associate Professor/Iran university of science and technology
متین
پروری
00319475328460052060
00319475328460052060
No
دانشیار/دانشگاه علم و صنعت ایران
fa
بررسی قوانین همراستایی و ترکیب ترکهای مجاور هم
Study and Analysis of Alignment and Combination Rules for Offset Cracks
عیوب چندگانه اغلب در سازههای مهندسی نظیر اجزای نیروگاهها و مخازن تحت فشار اتفاق میافتد. این عیوب در برخی موارد، اثرات مخرب بیشتری نسبت به هر کدام از عیوب به صورت جداگانه دارد. ارزیابی برهمکنش این ترکها بر اساس تعیین همراستایی و ترکیب آنها صورت میپذیرد. در استانداردهای موجود، ترکهای چندگانه در مجاورت هم با ارضاکردن شرایط لازم، همراستا شده و در صورت لزوم ترکیب میشوند. در پژوهش حاضر، ابتدا قوانین همراستایی و ترکیب استانداردهای مختلف برای دو ترک راهبدر مجاور هم بررسی میشود. سپس به منظور بررسی تأثیر و برهمکنش ترکهای مجاور، شکست یک ورق با دو ترک راهبدر در مجاورت هم، شبیهسازی شده و تأثیر فواصل ترکها و اندازه آنها بر ضرایب شدت تنش بررسی میگردد. همچنین چگونگی رشد ترکها در حالتهای مختلف تحت شرایط شکست الاستیک خطی، شبیهسازی میگردد. از روش المان محدود توسعهیافته برای شبیهسازی مسأله استفاده شده است. این روش به این دلیل انتخاب شده که توانایی مناسبی در تحلیل مسائل مکانیک شکست خطی و فرایند رشد ترک، دارد. در این روش، المانبندی ثابت بوده و نیاز به فرایند مشبندی مجدد جهت شبیهسازی رشد ترک وجود ندارد. بر اساس نتایج بدست آمده، قوانین جدیدی جهت تعیین همراستایی و ترکیب ترکهای مجاور هم ارائه میگردد.
Multiple flaws are frequently occurred in actual components, such as pressure vessels and power plants. These flaws will in some circumstances lead to more severe effects than single flaw alone. Assessment of the interaction behaviour is based on an evaluation of the alignment and combination of these multiple flaws. In the current standards, multiple cracks are treated as an equivalent single crack if the distance between two cracks satisfies a prescribed criterion. First, this study introduces the current alignment and combination rules for through cracks. Following, to investigate the effects of the interaction of cracks, brittle fracture of a plate containig two adjacent cracks is simulated. The effect of cracks distances and crack lengths on stress intensity factors is evaluated. Also, crack growth analysis is simulated based on linear elastic fracture mechanics approach. The extended finite element method has been utilized to model the problem. This method enables the domain to be modeled by finite elements without explicitly meshing the crack surfaces, and hence crack propagation simulations can be carried out without remeshing. Based on the results, a new alignment and combination rule is proposed.
Offset cracks,Alignment and combination rules,Crack growth,Linear elastic fracture mechanics,Extended finite element method
ترکهای مجاور هم,قوانین همراستایی و ترکیب,رشد ترک,مکانیک شکست خطی,روش المانمحدود توسعهیافته
91
101
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-9559&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/19
1392/7/27
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/19
1392/8/28
Ali
Abbaszadeh Bidokhti
علی
عباس زاده بیدختی
00319475328460052066
00319475328460052066
No
دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین زوسی
Amir Reza
Shahani
K.N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran
امیررضا
شاهانی
00319475328460052065
00319475328460052065
Yes
دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
fa
محاسبه ضریب دیفیوژن آب و لیپید از غشاء دولایهای بیولوژیکی به روش دینامیک ذره استهلاکی
Calculation the Diffusion Coefficient for water and Lipid through the Biological Cell Bilayer Membranes Using Dissipative Particle Dynamics Method
تعیین مقدار دقیق ضریب دیفیوژن یک ماده که میزان پخش آن ماده را در بستر ماده¬ای دیگر بیان می¬کند، برای مدلسازی دقیق فیزیکی، شرط ضروری است. دقیق¬ترین روش برای محاسبه این گونه خواص، روش¬های دینامیک مولکولی است. متأسفانه این گونه روش¬ها هزینه محاسباتی بسیار بالایی دارند. هدف از این مقاله، معرفی روشی مناسب در مقیاس مزو و ارائه الگوریتمی بهینه برای محاسبه ضریب دیفیوژن با استفاده از این روش است. در مطالعه حاضر، از روشدینامیک ذره استهلاکی(DPD)، برای محاسبه ضریب دیفیوژن آب و لیپید از غشاء دولایهای بیولوژیکی استفاده شدهاست.در نهایت نتایج کار با نتایج شبیه¬سازی¬های دینامیک مولکولی و آزمایشات مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار میگیرند. با این قیاس خواهیم دانست روش مذکور علاوه بر بهینه بودن از نظر هزینه محاسباتی، از دقت مطلوبی نیز برای محاسبه ضریب دیفیوژن برخوردار است. لذا با این روش، قادر خواهیم بود به مطالعه رفتار تعادلی غشاءهای دولایهای نظیر محاسبه ضریب دیفیوژن بپردازیم که انجام آن با استفاده از روشهایی مثل دینامیک مولکولی ممکن است تا بیش از صدها برابر زمانبر باشد.
Precise ascertainment of the diffusion coefficient as the index of penetration of one species through another is essential for accurate physical modeling. The most precise and careful method for computation of these properties is Molecular Dynamics (MD). Unfortunately these methods have huge computational cost. The aim of this article is to introduce a suitable mesoscopic method and an efficient algorithm for calculating diffusion coefficient using this method. In this study we use Dissipative Particle Dynamics (DPD) for calculating diffusion coefficient of the water and lipid through the biological bilayer membranes. Eventually we validate our results with MD simulation and also experimental results. Then we can conclude about this method that besides being efficient from point of computational cost, the proposed algorithm is an accurate method for calculating diffusion coefficient. Therefore using this method, we are able to study the equilibrium behavior of bilayer membranes like calculating diffusion coefficient which with Molecular Dynamics simulations, it maybe takes more than hundreds of times.
Diffusion,Dissipative Particle Dynamics (DPD),Biological membrane
دیفیوژن,دینامیک ذره استهلاکی,غشاء بیولوژیکی
102
110
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-2308&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/24
1392/7/2
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/15
1392/8/24
Somaye
Yaghoubi Koupaye
سمیه
یعقوبی کوپایی
00319475328460052057
00319475328460052057
No
دانشگاه صنعتی اصفهان
Ahmad Reza
Pishevar
احمد رضا
پیشه ور
00319475328460052056
00319475328460052056
Yes
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
Mohammad Said
Saidi
محمدسعید
سعیدی
00319475328460052059
00319475328460052059
No
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
Yaser
Afshar
یاسر
افشار
00319475328460052058
00319475328460052058
No
دانشجو
Said
Mokhtarian
سعید
مختاریان
00319475328460052102
00319475328460052102
No
دانشجو، دانشگاه صنعتی اصفهان
fa
اثر میدان مغناطیسی بر جابجایی طبیعی یک نانوسیال در یک محفظه مربعی با غشاء جداکننده در وسط آن
The Effect of magnetic field on the natural Convection of a nanofluid in a Square enclosure with a membrane separator in the middle
در این مقاله جابجایی طبیعی نانوسیال آب-آلومینا در یک محفظه مربعی، که در معرض یک میدان مغناطیسی قرار دارد به صورت عددی بررسی شده است. دیوارهای عمودی محفظه در دماهای ثابتT_c و T_h و دیوار های افقی عایق هستند .در وسط محفظه، صفحه ای عمودی، با ضخامت ناچیز و ارتفاع متغیر قرار دارد. معادلات حاکم به روش تفاضل محدود مبتنی بر حجم کنترل جبری شده و به کمک الگوریتم سیمپل به صورت همزمان حل شدهاند. بر اساس نتایج حاصل از حل عددی، تاثیر پارامترهایی مانند ارتفاع بی بعد صفحه میانی، عدد ریلی، نسبت حجمی نانوذرات و عدد هارتمن بر روی میدان جریان و انتقال حرارت بررسی شده است. نتایج نشان میدهند که که افزایش ارتفاع صفحه میانی و همچنین افزایش عدد هارتمن موجب کاهش انتقال حرارت می شوند، در حالیکه افزایش عدد ریلی موجب افزایش انتقال حرارت می شود. افزایش نسبت حجمی نانوذرات بسته به اینکه عدد ریلی چقدر باشد ممکن است عملکرد حرارتی را تقویت یا تضعیف نماید.
In this paper, the natural convection of water-Al2O3 nanofluid in a square enclosure exposed to a magnetic field is numerically investigated. The enclosure is bounded by two isothermal vertical walls at different temperaturesof Th and Tc.The two horizontals walls of the enclosure are thermally insulated. A vertical plate (membrane separator) with a negligible thickness and a variable height is located in the middle of the chamber. Discretization of the governing equations are achived through a finit method and are solved using the SIMPLE algorithm. Based on the results of the numerical solution, the effects of the relevant parameters such as the dimensionless height of the membrane separator, Rayleigh number, the solid volume fraction and the Hartmann number on the flow field and the heat transfer rate are investigated. The results show that the heat transfer rate decreases with an increase of the dimensionless height of the membrane separator and an increase of the Hartmann number. The heat transfer rate, however, increases as the Rayleigh number increases. Depending on the Rayleigh number, the thermal performance of the enclosure is either improved or deteriorated as the solid volume fraction is increased.
Free Convection,Nanofluids,Enclosure,Magnetic Field
جابجایی آزاد,نانوسیال,محفظه,میدان مغناطیسی
111
120
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-5201&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/12
1392/3/22
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/30
1392/4/9
Afrasiab
Raisi
افراسیاب
رئیسی
00319475328460052105
00319475328460052105
Yes
هیات علمی گروه مکانیک/دانشگاه شهرکرد
Mehdi
Davoudian
مهدی
داودیان
00319475328460052103
00319475328460052103
No
دانشگاه شهرکرد
fa
بهینه سازی دو هدفه مسیر انتقال ماهواره مخابراتی مدار ژئو با فرض مانور مداری ضربه ای
Two-objective Optimization of GEO Communication Satellite Trajectory Considering Impulsive Orbital Maneuver
در این مقاله به تعیین مسیر بهینه انتقال یک ماهواره نمونه از مدار انتقال ژئوسنکرون تا مدار زمین ثابت با استفاده از الگوریتم ژنتیک دو هدفه پرداخته شده است. در ابتدا با توجه به قیود فیزیکی حاکم، تعداد مدارهای واسطه تعیین شده و با مقایسه مانور ضربه ای و پیوسته نشان داده شده است که با توجه به شرایط حاکم، فرض ضربه ای بودن مانور از دقت مناسبی برخوردار می باشد. بنابراین با فرض ضربه ای بودن مانورهای مداری، پارامترهای مدارهای واسطه به گونه ای تعیین شده اند که میزان مصرف سوخت و زمان کل انتقال ماهواره کمینه گردد. خروجی الگوریتم بهینه سازی، مجموعه ای از نقاط بهینه می باشد که با توجه به اهمیت توابع هدف و شرایط طراحی، نقطه مناسب انتخاب می گردد همچنین نتایج به دست آمده با نرم افزار STK مقایسه و صحه گذاری شده است. میزان دسترسی ماهواره به یک ایستگاه زمینی نمونه بررسی شده و با بهینه سازی همزمان مصرف سوخت و دسترسی ماهواره، ایستگاه زمینی و همچنین مدار ماهواره طوری تعیین شده اند که ماهواره بیشترین دسترسی را به ایستگاه زمینی در حین انتقال مداری داشته باشد. در انتها، تاثیر اغتشاشات ناشی از نیروی موتور پیشران مطالعه شده و میزان جرم مصرفی تراسترها برای جبران اغتشاشات ناشی از موتور پیشرانش محاسبه گردیده است.
In this paper, multi-objective Genetic Algorithm has been employed to find the communications satellite optimal transfer trajectory from geosynchronous transfer orbit (GTO) to geosynchronous orbit (GEO) as the destination operational zone. Because of satellite high specific impulse, Orbital maneuvers are considered as impulsive maneuvers in this paper and its validation is verified by comparison of results with continues one. Number of intermediate orbits has been found in order to physical constraints. In this systematic approach, both minimum-time and fuel-saving using constant acceleration simultaneously as the problem strategy to find the optimal transfer trajectory between two orbits. Set of optimal trajectories are plotted in Pareto Front and transfer trajectory can be selected from these points. Finally, the results are compared with the results obtained using STK software and good agreement has been revealed. The satellite access to ground station (GS) is analyzed and optimal position for GS is found by defining lack of access and mass consumption as objective functions. Finally, disturbance torques induced by liquid apogee motor (LAM) is investigated and thrusters' fuel mass for this disturbance torque control is proposed.
Satellite,GEO,Impulsive maneuver,Two-Objective Optimization,Multi-objective genetic algorithm
مانور ضربه ای,مدار زمین ثابت,بهینه سازی دو هدفه,الگوریتم ژنتیک چندهدفه
121
128
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-6172&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/28
1392/7/6
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/10
1392/9/19
Ehsan
Maani
احسان
معانی
00319475328460052106
00319475328460052106
No
دانشجوی دکتری- دانشگاه تهران
Amir Reza
Kosari
امیررضا
کوثری
00319475328460052104
00319475328460052104
Yes
استادیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
Mehdi
Fakoor
مهدی
فکور
00319475328460052107
00319475328460052107
No
استاد دانشکده علوم و فنون- دانشگاه تهران
fa
شبیهسازی و بررسی پارامتری اجکتور مقیاس کوچک هندسه متغیر با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی
Simulation and parameter study of small scale variable geometry ejector using CFD
در این مقاله، یک اجکتور بخار مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع به روش تحلیلی طراحی شده و سپس با استفاده از دینامیک سیال محاسباتی بهینه شده است. مقادیر بهینه برای دو مشخصه هندسی شامل قطر گلوگاه و موقعیت نازل با استفاده از شبیه سازی عددی محاسبه شدهاند. سپس اثر شرایط عمل¬کردی بر عملکرد اجکتور بهینه مورد مطالعه قرار گرفت. از هندسه ی اجکتور بهینه شده در یک اجکتور هندسه متغیر که دارای یک دوک مخروطی شکل درون گلوگاه اولیه می باشد، استفاده شده و عملکرد آن در موقعیتهای مختلف دوک مخروطی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند عملکرد اجکتور به شدت تاثیرپذیر از مشخصههای عملکردی و هندسی میباشد، از این رو برای دستیابی به اجکتور بهینه به کارگیری همزمان طراحی تحلیلی برای دستیابی به هندسهی کلی اجکتور و بهینهسازی عددی آن ضروری میباشد. نتایج نشان میدهد که اجکتور هندسه متغیر طراحی شده به همراه سیستم ذخیره بار برودتی میتواند با بهرهگیری از انرژی خورشیدی، برودت مورد نیاز در طول روز را تامین کرده که این امر موجب کاهش مصرف سوختهای فسیلی می گردد.
In this study, the theoretical design of a vapor ejector used in an air-conditioning system is performed and the designed ejector is then optimized via computational fluid dynamics. Based on the numerical simulations, two geometrical parameters, throat diameter and nozzle position, are optimized. Then, the effects of the operating parameters on the performance of the optimized ejector are investigated numerically. The optimized ejector geometry is used as a variable-geometry ejector by using a spindle in the primary throat and the performance of the system in various spindle positions is studied. The results show the importance of using a analytical design to obtain the overall geometry of the ejector and numerical simulation in order to achieve the optimal ejector performance. The variable-geometry ejector designed based on the proposed method in this study with using solar energy, in conjunction with a cold storage system, might be able to provide the necessary refrigeration for all day long.
Variable Geometry Ejector,Air-Conditioning,Analytical Solution,numerical simulation
اجکتور هندسه متغییر,تهویه مطبوع,حل تحلیلی,شبیهسازی عددی
129
136
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-6025&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/25
1392/7/3
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/30
1392/8/8
Amir
Omidvar
امیر
امیدوار
00319475328460052108
00319475328460052108
No
دانشجو دانشگاه فردوسی مشهد- گروه مکانیک دانشکده فنی و مهندسی
Mohsen
Ghazikhani
محسن
قاضی خانی
00319475328460052109
00319475328460052109
Yes
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد-گروه مکانیک دانشکده فنی مهندسی
Mohammad Reza
Razavi
محمدرضا
مدرس رضوی
00319475328460052136
00319475328460052136
No
استاد دانشگاه فردوسی مشهد- گروه مکانیک دانشکده فنی و مهندسی
fa
اثر معیارهای تسلیم هاسفورد، هیل درجه 2 و غیر درجه 2 بر منحنیهای حد شکلدهی بر حسب مدل M-K
The effects of Hosford, Hill’s quadratic and non-quadratic yield criteria on prediction of forming limit diagrams based on M-K Model
یکی از پارامترهای مهم در پیشبینی شکلدهی ورقهای فلزی تاثیر معیارهای تسلیم بر پیشبینی کرنشهای حدی می¬باشد. در این مقاله اثرات ضریب ناهمسانگردی نرمال بر معیارهای تسلیم ناهمسانگرد درجه 2 هیل (1948)، مرتبه بالاتر هاسفورد (1979) و غیر درجه 2 هیل (1979)، با توجه به موقعیت کرنش صفحهای بررسی شده و همچنین اثر این معیارهای تسلیم و پارامترهای ضریب ناهمسانگردی نرمال، ضریب حساسیت به نرخ کرنش، توان کرنش سختی و درجه¬ی معیار تسلیم بر منحنیهای حد شکلدهی بر حسب مدل M-Kمورد مطالعه قرار گرفته است. اثرات متفاوت ضریب ناهمسانگردی نرمال بر روی کرنشهای حدی سه معیار فوق تطابق خوبی با اثر ضریب ناهمسانگردی نرمال بر روی سطوح مختلف تسلیم دارد. مقایسه¬ای بین اثر درجه معیار تسلیم و ضریب ناهمسانگردی نرمال برای معیار تسلیم غیر درجه 2 هیل نیز صورت گرفته است. نتایج نشان داده است که انتخاب معیار تسلیم تاثیر زیادی بر روی منحنی حد شکلدهی دارد.
One of the most important parameters in prediction of sheet metal forming process is the influence of yield criteria on prediction of forming limit strains. In this paper, the effects of normal anisotropy coefficient on the Hill’s (1948) quadratic, Hosford’s (1979) higher-order, Hill’s (1979) non-quadratic anisotropic yield criteria, with attention to plane strain location is studied. Also the effects of these yield criteria and normal anisotropy coefficient, strain rate sensitivity factor, strain hardening exponent and yield criterion exponent on the forming limit diagram based on the M-K model have been discussed. The different effects of normal anisotropy coefficient on the limit strains of three above criteria have a good agreement with the effect of normal anisotropy coefficient on the yield different surfaces. The comparison has been made between yield criterion exponent and normal anisotropy coefficient effect on the Hill’s non-quadratic yield criterion. The results show that the proper selection of yield criterion have a significant influence on the forming limit diagram.
Yield criterion,Anisotropy,forming limit diagrams,M-K model.
معیار تسلیم,ناهمسانگردی,منحنیهای حد شکلدهی,مدل M-K
137
146
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-4058&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/252013/10/23
1392/8/1
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/302013/11/20
1392/8/29
Mohammad
Hoseinpour
محمد
حسین پور گللو
00319475328460052114
00319475328460052114
Yes
استادیار عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی
Seyed Mohammad Hossein
Seyedkashi
سید محمدحسین
سیدکاشی
00319475328460052111
00319475328460052111
No
2- استادیار عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند
Narjes
Valyan
نرجس
ولیان
00319475328460052112
00319475328460052112
No
دانشجوی کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
fa
بررسی عددی مشخصههای جریان حول بالواره نامتقارن NACA 4412 تحت تاثیر میدان الکتریکی
Numerical study of flow characteristics around a NACA 4412 asymmetric airfoil under the influence of electric field
یکی از روشهای نوین در زمینه کنترل فعال جریان استفاده از محرک الکتروهیدرودینامیک است که به وسیله تزریق مومنتم به لایه مرزی سبب جلوگیری از وقوع پدیده جدایش و کاهش ضریب بازدارندگی میشود. در تحقیق حاضر، میدان جریان و مشخصههای آیرودینامیکی از قبیل ضریب بازدارندگی و ضریب فشار بر روی بالواره نامتقارن NACA 4412 بدون حضور میدان الکتریکی و همچنین تحت تاثیر محرک الکتروهیدرودینامیکی در شرایط دو بعدی، آشفته، غیرقابل تراکم و پایدار با روش حجم محدود به صورت عددی مورد تحلیل قرار گرفته است. در این بررسی زوایای حمله و ولتاژهای مختلف در نظر گرفته شده است و الکترود تزریقکننده در مکانها و فواصل متفاوت از سطح بالایی بالواره قرار داده شده و تاثیر آن بر ضریب بازدارندگی مشاهده شده است. نتایج عددی نشان میدهد با افزایش ولتاژ اعمالی و کاهش زوایه حمله ضریب بازدارندگی کاهش مییابد. همچنین مکان قرارگیری الکترود تزریقکننده و فاصله آن از الکترود جمعکننده تاثیر بسزایی در به تاخیر انداختن نقطه جدایش دارد. از سویی دیگر، طبق نتایج بدست آمده، تاثیر ایجاد شده توسط میدان الکتریکی موجب کاهش حجم ناحیه دنباله گردابههای سطح بالای بالواره میشود.
Electrohydrodynamic actuator is one of the newest devices in flow control techniques which can delay separation point and reduce the drag coefficient by inducing external momentum to the boundary layer of the flow. In this paper, a 2-D numerical approach was implemented to analyze the presence of electrohydrodynamic actuator on the incompressible, turbulent, steady flow over a NACA 4412 asymmetric airfoil. In this regards, the flow field and aerodynamic characteristics such as the drag and pressure coefficient were evaluated through the variety of attack angles, applied voltages, the location of emitting electrode, and the distance from the upper surface of the airfoil. The numerical results indicate that the drag coefficient with the presence of an electric field decreases with the enhancement of the supplied voltage but increases when the attack angle is augmented. In addition, the location of separation point significantly depends on the position of emitting electrode and the distance between the emitting electrode and the collecting electrode. On the other hand, according to the results, the Electrohydrodynamic effects cause the diminution of the wake region over the airfoil.
Drag coefficient,Flow control,Turbulent Flow,Electrohydrodynamic
نیروی بازدارندگی,کنترل جریان,جریان آشفته,الکتروهیدرودینامیک
147
154
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-6880&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/252013/10/232013/12/23
1392/10/2
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/302013/11/202014/01/21
1392/11/1
Seyed Saeed
Hoseininezhad
University of Guilan
سید سعید
حسینینژاد
00319475328460052097
00319475328460052097
No
دانشگاه گیلان
Nima
Amanifard
Academic Staff
نیما
امانی فرد
00319475328460052096
00319475328460052096
Yes
دانشیار هیأت علمی دانشگاه گیلان
Hamed
Mohaddes Deylami
University of Guilan
حامد
محدث دیلمی
00319475328460052095
00319475328460052095
No
دانشگاه گیلان
Farid
Dolati
University of Guilan
فرید
دولتی
00319475328460052094
00319475328460052094
No
دانشگاه گیلان
fa
استفاده از همسایگی همگن در محاسبه بردار نرمال ابرهای نقاط
Using homogeneous neighborhood in point clouds normal vector calculation
ارائه مدلهای سه بعدی بر پایه نقاط بدلیل سادگی آن مورد توجه قرار گرفته است. پایه بسیاری از تحلیلهای صورت پذیرفته در ابر نقاط، مشخص نمودن همسایگیهای هر نقطه در ابر نقاط است. در این مقاله برای تعیین همسایگیهای یک نقطه در ابر نقاط از روشی جدید با نام همسایگی همگن استفاده شده است. در این روش برای تعیین همسایگی، اقدام به بهبود روش نزدیکترین k همسایگی شد تا علاوه بر نزدیک بودن همسایگیها، توزیع آنها در اطراف نقطه مورد بررسی نیز لحاظ شود. در این پژوهش تاثیر انتخاب همسایگیها بر روی تخمین بردار نرمال سطح مورد بررسی قرار گرفته و بردار نرمال سطح با استفاده از همسایگی همگن محاسبه شده است. برای ارزیابی کارآیی روش پیشنهادی، بردار نرمال سطح با استفاده از همسایگیهای بدست آمده از روش نزدیکترین k همسایگی نیز محاسبه و با بردار نرمال حاصل شده از روش همسایگی همگن مقایسه شد. نتایج حاصله نشان داد که همسایگی همگن در تخمین بردار نرمال از دقت بهتری برخوردار است. همچنین به منظور ارزیابی کارکرد، همسایگی همگن در هممرجعسازی ابرهای نقاط مورد استفاده قرارگرفت که نتایج بدست آمده نشان داد استفاده از آن میتواند باعث کاهش خطا در هممرجعسازی ابرهای نقاط شود.
Point based 3D modeling has recently received greater attention, mainly due to its simplicity. One of the most fundamental operations for point set processing is to find the neighbors of each point in point clouds. This paper presents a new method called homogeneous neighborhood for determining neighbors in point clouds. This method of choosing neighbors, in addition to the distance takes into consideration the directional balance by improving the k nearest neighbors. The directional balance describes whether the neighbors are well spread around the point of concern. In this study effects of selecting neighbors on normal vector estimation are investigated. Normal vector is calculated using homogeneous neighborhood. For evaluation of the proposed method in determining neighbors, normal vector are calculated using the k nearest neighbors. The results show that the homogeneous neighborhood method is more accurate in normal vector estimation than the k nearest method. For evaluation of the homogeneous neighborhood method, it was employed in point cloud registration application. The results of registration by using the homogeneous neighborhood show that this method of neighbor selection yields reduced registration errors.
Point cloud,k- nearest neighbors,Surface Normal Vector,neighborhood graph
ابرنقاط,نزدیکترین k همسایگی,بردار نرمال سطح,گراف همسایگی
155
163
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-8145&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/252013/10/232013/12/232013/12/3
1392/9/12
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/302013/11/202014/01/212013/12/7
1392/9/16
khalili
khalili
خلیل
خلیلی
00319475328460052093
00319475328460052093
Yes
دانشیار هیات علمی- دانشگاه بیرجند
Abolfazl
Foorginejad
ابوالفضل
فورگی نژاد
00319475328460052113
00319475328460052113
No
دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند
fa
شبیهسازی جوانهزنی و رشد ترک در عملیات شکست هیدرولیکی چاه نفت با استفاده از معیار آسیب تنش اصلی بیشینه
Simulation of crack initiation and propagation in hydraulic fracturing of oil wellbore by maximum principal stress criterion
عملیات شکست هیدرولیکی از روشهایی است که در صنایع بالادستی نفت و گاز به منظور افزایش بازده تولید مخازن بهکار میرود. در پژوهش حاضرکه با هدف شبیهسازی فرایند شکست هیدرولیکی تعریف شدهاست، از اطلاعات آزمایشگاهی میدان اهواز، مخزن بنگستان به عنوان دادههای ورودی استفاده شده و مدل دوبعدی کرنشصفحهای برای تحلیل فرایند شکست هیدرولیکی در نرمافزار آباکوس طراحی شدهاست. تنشهای درجا بر اساس روابط رایج پیشنهاد شده به مدل همگن الاستیک واردشدهاست. بهمنظور بررسی مکانیزم جوانهزنی و رشد ترک، برای نخستین بار در این زمینه از روش نوین اجزاء محدود توسعه یافته استفادهشده و مدل آسیب بر مبنای تنش اصلی بیشینه، به عنوان معیار ترک درنظرگرفتهشدهاست. در این پژوهش مدلها، تحت شرایط مختلف تحلیل و اثر پارامترهایی نظیر تنشهای درجا، فشار منفذی و خصوصیات مکانیکی سنگ مورد بررسی قرارگرفت. بر این اساس، راستای بحرانی برای جوانهزنی و رشد، راستای عمود بر تنش کمینه درجا بهدستآمده و اعمال فشار منفذی باعث کاهش شدید فشار جوانهزنی شدهاست. همچنین بیشترین فشار سیال در لحظه جوانهزنی بوده و پس از رشد ترک اولیه زاویهدار، فشار مورد نیاز برای رشد آن به مقدار ثابتی میل کردهاست. مقایسه نتایج با تئوریهای موجود و خطای کم، از اعتبار و دقت مناسب شبیهسازی انجامشده حکایت دارد.
A two-dimensional (2D) eXtended Finite Element Method (XFEM) simulation is presented for propagation of hydraulic fractures from wellbore that the minimum principal in-situ stress is in horizontal plane. One primary role of hydraulic fracturing is to provide a high conductivity pathway along which reservoir fluids can flow to the well. In this study, enriched element has been applied with a maximum principal stress damage criterion, for initiation and propagation of crack in Abaqus 6.12. The properties and input data for rock models were extracted experimentally from Ahwaz reservior- Bangestan wellbore specimens. The specifications of crack were studied by analyzing the rock model without any crack or flaw and under different condition, such as in-situ stresses, pore pressure and elastic modulus. The results show that the critical position of crack initiation is perpendicular to minimum principal in-situ stress and stress condition of borehole and by increasing the pore pressure to the rock models, the pressure of injection fluid decreases. The results show that the pressure of injection fluid decreases at initiation step to constant amplitude after crack propagation. These results are in close agreement with the theoretical data, so that our simple procedure is efficiency and flexible.
Hydraulic fracturing,Damage Mechanics,Extended finite element method,Rock Mechanics
شکست هیدرولیکی,مکانیک آسیب,روش اجزاء محدود توسعهیافته,مکانیک سنگ
164
174
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-1653&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/252013/10/232013/12/232013/12/32013/09/13
1392/6/22
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/302013/11/202014/01/212013/12/72013/11/5
1392/8/14
Mohammad
Forouzan
محمدرضا
فروزان
00319475328460052161
00319475328460052161
Yes
دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
iman
shafaeizadeh
ایمان
شفائیزاده
00319475328460052160
00319475328460052160
No
فارغ التحصیل
lohrasb
faramarzi
لهراسب
فرامرزی
00319475328460052159
00319475328460052159
No
استادیار دانشگده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان
fa
تحلیل رفتار پوسته استوانهای ساندویچی با هسته FGM تحت شوک حرارتی
Analysis of sandwich cylindrical shell with FGM core subjected to thermal shock
در این پژوهش، رفتار ترموالاستیک پوسته استوانه¬ای ساندویچی با هسته ساخته شده از ماده تابعی (FGM)، تحت شوک حرارتی ارائه شده است. خواص ترمومکانیکی لایه FGM، مستقل از دما و تابعی پیوسته و توانی در راستای شعاعی در نظر گرفته شده است. حل تحلیلی معادلات دیفرانسیل مشتق جزیی حاکم بر هر لایه از استوانه، با استفاده از تبدیل لاپلاس و به کارگیری سری¬های توانی صورت گرفته است. با استفاده از شرایط پیوستگی بین لایه¬ای در مرز مشترک لایه¬ها و همچنین شرایط مرزی در سطوح داخلی و خارجی، پارامترهای مجهول تعیین گردیده است. نتایج به دست آمده، با استفاده از تبدیل لاپلاس معکوس سریع (FLIT) به حوزه زمانی تبدیل شده اند. اثر ضریب توان FGM در تنشهای شعاعی و محیطی نقاط مختلف پوسته تحت شوک دمایی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحلیلی ارائه شده، زمینه مناسبی برای بررسی گذرای تنشهای شعاعی و محیطی در استوانه تحت بارهای دمایی و مکانیکی مختلف فراهم میکند. برای صحه گذاری روش حاضر، نتایج عددی با نتایج موجود در مقالات مرتبط مقایسه گردیده است. نتایج به دست آمده، تطابق قابل قبولی با نتایج پژوهشهای پیشین دارد.
In this paper, the thermoelastic behavior of cylindrical sandwich shell with functionally graded (FGM) core under thermal shock is presented. Thermo mechanical properties of FGM layer are assumed to be independent of temperature and also, very continuously and smoothly functions in the radial direction as a nonlinear power function. The analytical solutions of governing partial differential equations for each layer of cylinder are solved by using Laplace transform and power series method. Mechanical boundary conditions and continuity equations for interfaces are used to obtain unknown parameters that get in recurrence equations for each layer of cylinder. The results in Laplace domain transferred to time domain by employing the fast inverse Laplace transform method (FLIT).The effects of FGM’s power on the dynamic characteristics of the FG thick sandwich cylindrical shell are studied in various points across the thickness of cylinder. The analytical presented method provides an appropriate field for analysis of transient radial and hoop stresses in a cylinder on various thermo mechanical load. Accuracy of gained equations is evaluated by similar articles. The results have a good agreement with published data in pervious researches.
FGM,Analytical Solution,Thermal shock,FGM,sandwich cylindrical shell
حل تحلیلی,شوک حرارتی,پوسته استوانهای ساندویچی
175
182
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-455&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/252013/10/232013/12/232013/12/32013/09/132013/12/3
1392/9/12
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/302013/11/202014/01/212013/12/72013/11/52013/12/25
1392/10/4
Akbar
Alibeigloo
Faculty
اکبر
علی بیگلو
00319475328460052164
00319475328460052164
Yes
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
Jamal
Ranjbar
Mech. Eng. Dep., Tarbiat Modares University
جمال
رنجبر
00319475328460052165
00319475328460052165
No
دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
fa
تخمین سرعت طولی خودرو با استفاده از دو تخمینگر جدید و بدون نیاز به اندازهگیری گشتاور ترمزی
Vehicle Longitudinal Velocity Estimation Using two New Estimators and without Measuring the Braking Torque
محاسبه صحیح، دقیق و سریع مقدار سرعت خطی خودرو در زمان ترمزگیری اهمیت ویژهای در عملکرد صحیح سیستمهای ترمز ضد قفل دارد. از اینرو تحقیقات متنوعی در حوزه تخمین سرعت خطی خودرو صورت گرفته است. ولیکن مسالهای که اکثر پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه با آن مواجه بودهاند، استفاده از مقدار گشتاور ترمزی به عنوان ورودی معلوم در تخمینگر بوده است. این پژوهشها در حالی به این راهکار میپرداختهاند که اندازهگیری گشتاور ترمزی علاوه بر اینکه کار سادهای نبوده و نیاز به سنسورهای اضافی دارد، موجب افزایش هزینهها و همچنین توجه بیشتر به مسائل تعمیر و نگهداری نیز میگردد. در این مقاله دو رویکرد، فیلتر کالمن توسعه یافته مکرر با ورودی نامشخص (UIIEKF) و همچنین فیلتر غیرخطی تطبیقی اصلاح شده (MANF)، به منظور تخمین سرعت خطی خودرو پیشنهاد شده است که در هیچ یک به مقدار گشتاور ترمزی نیازی نخواهد بود و این در حالیست که هر دو روش دارای دقتهای قابل قبولی میباشند. تفاوت عمده این دو روش این است که در UIIEKF به معادلات دینامیک حرکت خودرو در حین ترمزگیری نیاز است، در حالیکه در روش MANF به مدل دینامیکی نیازی نیست. دو روش پیشنهادی با انجام تستهای تجربی بر روی خودرو از جنبههای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند و در انتها نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با یکدیگر نیز ارائه شده است.
The accurate, correct, and quick calculation of vehicle longitudinal velocity during braking plays a vital role in the precise operation of Anti-lock Brake System (ABS). Therefore, different researches have been conducted in the field of vehicle longitudinal velocity estimation. But, most these researches have been faced with a problem so called using braking torque as a known input to an estimator. These researches have addressed the issue while measuring the braking torque is not easy and needs expensive and additional sensors which causes the increase of costs and also requires more attention to maintenance and repair problems. In this paper, two approaches, Unknown Input Iterated Extended Kalman Filter (UIIEKF) and Modified Nonlinear Adaptive Filter (MANF) are proposed in order to estimate vehicle longitudinal velocity so that they do not need a braking torque and both methods have acceptable accuracy. The main difference between these two approaches is that the UIIEKF requires the dynamic model of vehicle motion during the braking process to estimate the longitudinal velocity while the MANF is model-free. Different aspects of both methods are analyzed by experimental tests on the vehicle and finally advantages and disadvantages of the both methods are compared.
Antilock Brake System (ABS),Longitudinal Velocity Estimation of Vehicle,Unknown Input Iterated Extended Kalman Filter (UIIEKF),Modified Adaptive Nonlinear Filter (MANF)
سیستم ترمز ضد قفل,تخمین سرعت خطی خودرو,فیلتر کالمن توسعه یافتهی مکرر با ورودی نامشخص,فیلتر غیرخطی تطبیقی اصلاح شده
183
193
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-3482&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/252013/10/232013/12/232013/12/32013/09/132013/12/32013/11/26
1392/9/5
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/302013/11/202014/01/212013/12/72013/11/52013/12/252014/02/9
1392/11/20
Bijan
Moaveni
بیژن
معاونی
00319475328460052185
00319475328460052185
Yes
استادیار/ دانشگاه علم و صنعت ایران
Mahdi
Khosravi
مهدی
خسروی
00319475328460052314
00319475328460052314
No
فارغ اتحصیل کارشناسی ارشد/ دانشگاه علم و صنعت ایران
Sayyad
Nasiri
صیاد
نصیری
00319475328460052202
00319475328460052202
No
هیات علمی/ دانشگاه صنعتی شریف
Melika
Amiri
ملیکا
امیری
00319475328460052315
00319475328460052315
No
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد/ دانشگاه آزاد - واحد علوم و وتحقیقات
fa
اثر گام بر رفتار خمشی ساختارهای ساندویچی با رویههای کامپوزیتی و هستهی ترکیبی موجدار با هندسهی ذوزنقهای
Pitch effect on flexural behavior of sandwich structure with composite skins and a corrugated combinatorial core with trapezoidal geometry
در این مقاله مطالعه تجربی و عددی بر روی رفتار خمشی نوع جدیدی از ساختارهای ساندویچی با رویه¬هایی از جنس شیشه-اپوکسی و هسته¬ای ترکیبی از فوم و کامپوزیت موج¬دار با هندسه ذوزنقه¬ای انجام شده است. پس از ساخت نمونه¬ها با استفاده از تکنیک انتقال رزین به کمک خلاء ؛ نمونه¬ها بر طبق استاندارد تحت آزمایش قرار گرفته و نمودار¬های نیرو-جابه¬جایی مربوط به هر کدام بدست آمد. حل المان محدود برای مشخص کردن بیشترین جابه¬جایی در نمونه¬ها با استفاده از نرم¬افزار آباکوس انجام شد. در حل تجربی؛ سه سری نمونه با هسته¬های ترکیبی و سه گام مختلف در کامپوزیت موج¬دار با هندسه ذوزنقه¬ای تعبیه شده در هسته¬ای فومی؛ و یک سری نمونه با هسته ساده فومی ساخته شد. به منظور صحت¬سنجی تجربی مسئاله؛ از هر حالت سه نمونه یکسان ساخته شد و از میانگین داده¬ها در نتایج استفاده شد. نشان داده شد که سفتی خمشی با کاهش گام کامپوزیت موج¬دار داخل هسته؛ افزایش می¬یابد؛ اما نسبت سفتی خمشی به جرم با کاهش گام؛ ابتدا افزایش و سپس کاهش می¬یابد. در نهایت نتایج تجربی و عددی با هم مقایسه شدند؛ که تطابق قابل قبولی بین این دو مشاهده شد.
In this paper the experimental and numerical study on flexural behavior of new type sandwich structures with glass-epoxy skins and a combinatorial core consist of foam and corrugated composite with trapezoidal geometry was investigated. After sample production by vacuum assisted resin transform molding technique; samples were tested according to standard and then the related load-deflection curves were obtained. Finite element analysis was applied for determining maximum deflection of samples by ABAQUS software. In experimental three series of samples with combinatorial core and three different pitch for trapezoidal corrugated composite in a foam core and one series of sample with simple foam core; have been product. In order to experimental accuracy of problem; three same samples have been product in each case and the average data have been used for results. It has been shown that the flexural stiffness was increased with decreasing in pitch; and the flexural stiffness to mass ratio was increased at first but then was decreased with decreasing in pitch. Finally the experimental and numerical results were compared and a reasonable agreement between them has been observed.
Sandwich structures,corrugated core,composite skins,pitch effect,flexural behavior
ساختارهای ساندویچی,هسته موجدار,رویههای کامپوزیتی,اثر گام,رفتار خمشی
194
202
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-1000-841&slc_lang=fa&sid=15
2014/07/232013/12/62014/01/312013/12/82013/12/102013/11/162013/09/172013/11/182013/09/242013/08/202013/09/142013/10/192013/09/242013/06/122013/09/282013/09/252013/10/232013/12/232013/12/32013/09/132013/12/32013/11/262013/10/4
1392/7/12
2014/07/232014/02/12014/02/82013/12/252014/01/112013/12/252013/12/42013/12/42013/10/292013/09/302013/11/92013/11/192013/11/152013/06/302013/12/102013/10/302013/11/202014/01/212013/12/72013/11/52013/12/252014/02/92014/01/10
1392/10/20
Rahmat
Rahmani
رحمت الله
رحمانی
00319475328460052163
00319475328460052163
No
دانشگاه تربیت مدرس
Gholamhossein
Rahimi
Tarbiat Modares university
غلامحسین
رحیمی
00319475328460052162
00319475328460052162
Yes
دانشگاه تربیت مدرس