fa
jalali
1386
6
1
gregorian
2007
9
1
7
2
online
1
fulltext
fa
سختپوشی فولاد گرمکار 11 H(2343/1) بهوسیله سوپرآلیاژ استلایت6
Hardfacing of H11 (1.2343) Hot Work Tool Steel With the Superalloy Stellite 6
خستگی حرارتی، خستگی مکانیکی، سایش و تغییر شکل پلاستیک دمای بالا، سازوکارهای اصلی فرسایش قالبهای فورج گرم است. سختپوشی مناطق تحت تمرکز تنش این قالبها، بهوسیله سوپرآلیاژهای پایه کبالت از قبیل استلایت6، تأثیر بسیار زیادی بر افزایش عمر قالبها و بهبود عملکرد آنها دارد. سختی دمای بالا، مقاومت به گالینگ، مقاومت به خوردگی و اکسایش دمای بالا، مقاومت به سایش چسبان فلز به فلز و عدم بروز استحاله آلوتروپیک تا دمای ºC1100، از خواص عمده این آلیاژ بهشمار میروند. فولاد 11H که کاربرد بسیار گستردهای در ساخت قالبهای فورج گرم دارند، بهعلت برخورداری از عناصر آلیاژی و در نتیجه سختیپذیری بالا، از حساسیت زیادی نسبت به سرعتهای سرد شدن زیاد و ترک هیدروژنی(HIC) برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله پارامترهای مختلف سختپوشی فولاد مذکور بهوسیله آلیاژ استلایت6 به روش TIG در شرایط انتقال حرارت سهبُعدی، بررسی شده است. با توجه به نتایج حاصل، امکان سختکاری این فولاد پس از سختپوشی آن با استلایت6 وجود نداشته و توصیه میشود دماهای پیشگرم و بینپاسی سیکل سختپوشی آن در محدوده ºC370-310 قرار داشته باشند. شدت جریان مناسب برای جوشکاری لایه اول با مفتولی به قطر mm2/3، در حدود 80 الی 85 آمپر ارزیابی شده و لازم است برای حصول بیشینه سختی (HRC42-41) بهوسیله سیکل مذکور، ضخامت لایه سختپوشی حداقل mm3 باشد. توصیه میشود انرژی ورودی سیکل جوشکاری کمتر از KJ/m455 بوده و آن در محدوده s3/15-6 قرار داشته باشد. همچنین توصیه میشود عملیات پسگرم این فولاد در محدوده دمایی ºC500-425 بهمدت 1 ساعت بهازای هر mm30 ضخامت انجام شود.
Thermal fatigue (heat checking), mechanical fatigue, wear and plastic deformation of critical areas of hot forging dies at working temperatures are the main mechanisms that reduce their lifetime. During forging processes the surfaces of the dies reach temperatures of 700-800 ºC. Therefore, hardfacing of these areas with nonferrous elevated temperature hardfacing alloys such as Stellite 6 can improve the performance and lifetime of the dies, many times. Hot hardness, galling resistance, hot corrosion and oxidation resistance, adhesive wear resistance, low friction coefficient and absence of allotropic transformation up to 1100 ºC are the most important properties of Stellite 6. H11 tool steel is widely used as hot forging die material. This steel because of its high alloy contents and, therefore, its hardenability is very sensitive to high cooling rates involved during welding cycles and hydrogen induced cracking (HIC). For this reason, in this research hardfacing parameters of H11 tool steel with Stellite 6 in TIG welding method have been investigated. According to the results, hardfacing of this steel in annealed hardfaced condition isn't feasible and it is recommended that preheating and intermediate temperatures during the hardfacing cycle between 310-370 ºC. The suitable current for TIG hardfacing of this steel by φ3.2mm filler rod was determined to be 80-85 amperes for the first layer and 90-100 amperes for upper layers. The minimum thickness for obtaining maximum hardness in the hardfacing layer (41-42 HRC) under these conditions was determined to be 3mm. It is recommended that the effective heat input for hardfacing of this steel under three-body heat transfer conditions would be less than 455kJ/m. It is also recommended that the Δt8→5 of H11 tool steel hardfacing cycle would be in the range 6 to 15.3s. Finally it is recommended that H11 hardfaced tool steel would be stress relived in the range 425 -500 ºC for 1 hour per 30mm base metal thickness.
1.2343 Hot Work Tool Steel,H11 Hot Work Tool Steel,Hot Forging Dies,Hot Hardness,Hardfacing,Stellite 6 Hardfacing Superalloy,Weldability
جوشپذیری,سختی دمای بالا,سوپر آلیاژ استلایت6,فولاد گرمکار 11H,فولاد گرمکار 2343/1,قالبهای فورج گرم,کلید واژگان: سختپوشی
1
15
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5002&slc_lang=fa&sid=15
2003/09/15
1382/6/24
2006/04/26
1385/2/6
fa
طراحی و ساخت موتور خطی جریان مستقیم
Design and Implementation of a Linear DC Motor
در این مقاله، طراحی و ساخت نوعی موتور خطی جریان مستقیم با آهنربای دائمی بررسی میشود، که از نوع تخت با آهنربای متحرک است. این موتور ساختار بسیار ساده¬ای دارد و بنابراین کنترل آن بسیار ساده است. در این طرح، نیروی رانش بر اثر قرار گرفتن سیم حامل جریان در میدان مغناطیسی آهنربای دائم ایجاد می¬شود. در ساخت این موتور از آهنربای دائمی از نوع ساخته شده با عناصر کمیاب خاکی استفاده میشود که قویترین آهنربا در حال حاضر است، بههمین علت این موتور بازده بالایی دارد. برای تخمین اولیه پارامترهای هندسی مانند ابعاد آهنربا و سیم¬پیچ از معادلات ساده شده ریاضی و برای تحلیل دقیق از روش اجزای محدود استفاده شده است. نتایج تجربی و مقایسه آن با نتایج حاصل از تحلیل اجزای محدود، بیانگر تطابق خوب این روش تحلیل با نتایج تجربی است.
Abstract In this paper, design and implementation of a linear DC motor (LDM) is described. The LDM under consideration is a flat type moving magnet. It has a simple structure and so it is easy to control. In this motor, trust force is generated by interaction between magnetic field of permanent magnet and conductors carrying controlled current. To maximize the efficiency of the motor, NdFeB (rare earth) permanent magnet is used. The optimum dimensions and geometrical parameters of the motor, such as permanent magnet and coil size are obtained by mathematical calculations. Finite element analysis is also used for precise calculations and modeling of the motor. The results show good agreement between experimental and theoretical (FEA) results.
Direct Current,Linear Motor,Permanent Magnet
آهنربای دائم,جریان مستقیم,کلید واژگان: موتور خطی
17
28
http://mme.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3345&slc_lang=fa&sid=15
2003/09/152004/03/21
1383/1/2
2006/04/262006/04/7
1385/1/18